Nie będzie normalnej Polski bez normalnej szkoły [Karol NAWROCKI]

Nie mamy wątpliwości, że to właśnie dobra, polska szkoła jest miejscem, w którym wykuwa się przyszłość Polski. Niech nigdy nie zabraknie państwu sił do realizowania tej misji – przekazał w życzeniach dla nauczycieli prezydent Karol Nawrocki.
Polska szkoła jest miejscem, w którym wykuwa się przyszłość Polski
.Dnia 14 października przypada Dzień Edukacji Narodowej – święto nauczycieli, wychowawców i pedagogów. Obchodzony jest w rocznicę powołania w 1773 r. Komisji Edukacji Narodowej – pierwszego w Europie ministerstwa oświaty – która zajęła się reformowaniem szkolnictwa w Polsce. Para prezydencka w wideo skierowanym do nauczycieli życzyła im „satysfakcji z rozwoju zawodowego, dobrej energii do pracy z uczniami i radości z ich osiągnięć”.
„Nie mamy wątpliwości, że to właśnie dobra, polska szkoła jest miejscem, w którym wykuwa się przyszłość Polski. Uczeń, który z niej wychodzi, powinien czuć dumę z bycia Polakiem, znać i szanować polską historię i kulturę. Nie będzie normalnej Polski bez normalnej szkoły, a mogą ją tworzyć tylko dobrzy nauczyciele” – stwierdził prezydent Karol Nawrocki.
Budowa Polski współczesnej to wielkie zobowiązanie
.Pierwsza dama Marta Nawrocka zwróciła uwagę na to, jak ważni są pedagodzy oddani swojej pracy – tacy, którzy na pierwszym miejscu stawiają dobro swoich podopiecznych. „Dziękujemy za wysiłek, który nieustanie państwo podejmują” – dodała. „Państwa praca zasługuje na najwyższe uznanie. To dzięki niej dojrzewają kolejne pokolenia Polaków. Budowa Polski współczesnej, bezpiecznej, normalnej, przywiązanej do wartości patriotycznych to wielkie zobowiązanie. Niech nigdy nie zabraknie państwu sił do realizowania tej misji” – zaapelował Karol Nawrocki.
Dzień Edukacji Narodowej wprowadzono w 1982 r. w miejsce obchodzonego wcześniej Dnia Nauczyciela. W artykule 74. ustawy Karta nauczyciela zapisano: „W dniu rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, 14 października każdego roku, obchodzony będzie Dzień Edukacji Narodowej. Dzień ten uznaje się za święto wszystkich pracowników oświaty i jest wolny od zajęć lekcyjnych”.
Dzień Edukacji Narodowej jest okazją do nagradzania wyróżniających się dla niej nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. W tym dniu lub w dniach blisko tej daty tradycyjnie wręczane są nauczycielom odznaczenia państwowe i resortowe: krzyże zasługi, medale Komisji Edukacji Narodowej (najwyższe odznaczenie przyznawane przez ministra edukacji narodowej), medale za długoletnią służbę i nagrody za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze. Przy okazji Dnia Edukacji Narodowej uroczyście nadawane są też honorowe tytuły profesora oświaty.
Tworzymy uniwersytety przyszłości
.Powstała ważna inicjatywa dotycząca wspólnych europejskich dyplomów na poziomie licencjatu, magistra i doktora – pisze prof. Michał KLEIBER w opublikowanym na łamach „Wszystko co Najważniejsze” tekście „Tworzymy uniwersytety przyszłości„.
Dyskusje na temat edukacyjnych standardów i wzajemnych powiązań między europejskimi uczelniami i wydawanymi przez nie dyplomami przybrały konkretny charakter w zainicjowanym przez Komisję Europejską w roku 2017 projektcie European Universities Initiative (EUI). Celem było tworzenie związków europejskich uniwersytetów, w tym m.in. przyznawanie na uczelniach profesur wykładowcom z innych szkół, promocja wspólnych programów doktorskich czy współpraca w projektach badawczych. EUI jest częścią przedsięwzięć Europejskiego Obszaru Edukacji (European Education Area, EEA), mającego na celu m.in. poprawę jakości nauczania na wszystkich poziomach, wspomaganie edukacji cyfrowej i promocję międzynarodowych kontaktów szkół europejskich.
Zapewnienie skutecznego funkcjonowania EUI okazało się niestety kwestią poważniejszą, niż wiele osób mogło sądzić. Podstawowym powodem jest znaczne w państwach unijnych zróżnicowanie uczelnianych programów edukacyjnych, utrudniające mobilność studentów i późniejszą współpracę absolwentów, niewykorzystywanie w europejskim kontekście silnych edukacyjno-badawczych stron poszczególnych uczelni oraz brak synergii efektów prac badawczych prowadzonych w różnych państwach członkowskich. Jest to jedną z przyczyn ewidentnego przegrywania przez Unię Europejską innowacyjnej rywalizacji ze Stanami Zjednoczonymi i Chinami. Pomysł zacieśniania współpracy unijnych uczelni tym samym daleko wykracza poza wąsko rozumianą problematykę edukacyjną.
Zasadnicze przesłanki zacieśnienia uniwersyteckich relacji są jasne – mają służyć poprawie międzynarodowej konkurencyjności unijnych uczelni i ich oddziaływań na tempo unijnego rozwoju społeczno-gospodarczego oraz promować na świecie wspólne europejskie wartości i naszą tożsamość. Idea obejmuje wszystkie rodzaje szkół wyższych i uwzględnia znaczenie pozyskiwania dla nich partnerów biznesowych, w szczególności startupów, władz państwowych i lokalnych oraz organizacji pozarządowych. Utworzone grupy uczelni powinny wypracować dalekosiężne plany działania, stworzyć współpracującą administrację oraz zakładać międzyuczelniane kampusy.
.Przykładem aliansu zgodnego ze wspomnianym wyżej unijnym pomysłem była powstała w roku 2019 inicjatywa pod nazwą Una Europa, łącząca 11 czołowych, mających wielowiekową historię europejskich uniwersytetów badawczych z 11 państw. W tym projekcie uczestniczą także Szwajcaria i Wielka Brytania, czyli państwa nieunijne, co wskazuje na możliwość jeszcze szerszej realizacji początkowej propozycji. Polskim przedstawicielem w tej grupie jest Uniwersytet Jagielloński, utworzony w 1364 r., jeden z najstarszych uniwersytetów w Europie i powszechnie dzisiaj szanowany. Na uczelniach Una Europa ponad 75 tys. pracowników naukowych przekazuje swą wiedzę prawie połowie miliona studentów, co jednoznacznie ukazuje potencjał przedsięwzięcia. Do dzisiaj utworzonych zostało 50 uczelnianych konsorcjów, których członkami jest 430 europejskich uniwersytetów (23 polskie). Planem na bieżący rok jest zwiększenie liczby aktywnych konsorcjów do 60, a liczby uczestniczących w nich uczelni do 500.
LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-michal-kleiber-eui-uniwersytety-przyszlosci/
PAP/MJ





