Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ksiądz, teolog, absolwent Uniwersytetu Nawarry, dyrektor Ośrodka Dokumentacji i Studium Pontyfikatu Jana Pawła II w Rzymie. Ostatnio opublikował książkę „Synodalność Kościoła niepodzielonego”.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Wincenty Witos. Polityk, którego cytował Jan Paweł II
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Wincenty Witos. Polityk, którego cytował Jan Paweł II

Papież Jan Paweł II dostrzegał, że polityczną mądrość łączył Wincenty Witos także z rozumieniem społecznej roli wiary chrześcijańskiej, której dawał świadectwo jako działacz ludowy i polityczny.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jan Paweł II w ogniu krytyki
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jan Paweł II w ogniu krytyki

Obserwując w ostatnim czasie, jak łatwo krytyka może przerodzić się w absurdalne oskarżenia papieża, nie pozostaje nic innego, jak rzetelnie dążyć do ukazania prawdy.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Sensacyjność zła. List Jana Pawła II do biskupów amerykańskich
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Sensacyjność zła. List Jana Pawła II do biskupów amerykańskich

Aby właściwie ocenić wkład Jana Pawła II w przeciwdziałanie nadużyciom seksualnym w Kościele, potrzebne jest rzetelne opracowanie działań podejmowanych przez niego i instytucje watykańskie w latach 90., a także przez episkopaty, które borykały się wówczas z tym problemem.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jan Paweł II i Francuzi. Gabriel-Marie Garrone (1901–1994)
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jan Paweł II i Francuzi.
Gabriel-Marie Garrone (1901–1994)

Karol Wojtyła i Gabriel-Marie Garrone podzielali przekonanie, że wiara i rozum winny się wspierać w poznawaniu prawdy, dzięki czemu rozwija się kultura humanistyczna. Szczególną rolą nauki katolickiej jest wskazywanie na wartości duchowe i moralne w dzisiejszym świecie, zagrożonym coraz bardziej procesem dehumanizacji życia społecznego

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Benedykt XVI a dziedzictwo Jana Pawła II
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Benedykt XVI a dziedzictwo Jana Pawła II

Bliska i merytoryczna współpraca oraz następstwo pontyfikatów łączą papieża Polaka i papieża Niemca. Magisterium Benedykta XVI stanowi najbliższy kontekst nauczania Jana Pawła II.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jan Paweł II i Francuzi. André Frossard (1915–1995)
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jan Paweł II i Francuzi.
André Frossard (1915–1995)

Chciałbym wskazać na to, co łączyło Karola Wojtyłę z Francją i jej kulturą oraz jakie znaczenie Jan Paweł II przypisywał francuskiemu katolicyzmowi, a także na rolę, jaką Francuzi, ludzie Kościoła i kultury, odegrali w pontyfikacie polskiego papieża.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Jak pamiętać o św. Janie Pawle II?
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Jak pamiętać o św. Janie Pawle II?

Pamiętać o św. Janie Pawle II nie znaczy, by pilnować tylko kolejnych rocznic, lecz przede wszystkim, by stać się realizatorem tego, czym on żył i czemu poświęcił swoje życie.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Sobór – historia, która trwa dalej
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Sobór – historia, która trwa dalej

Zwołanie soboru stanowiło akt odpowiedzialności za Kościół i ludzkość, chęć zrozumienia współczesnego świata i podjęcia z nim dialogu w imię wspólnej przyszłości – pisze ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Synodalna demokracja w Kościele?
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Synodalna demokracja w Kościele?

Członkowie synodu nie posiadają mandatu ludu, by jak posłowie w parlamencie podejmować decyzję, lecz są świadkami wiary. Podczas synodu nie chodzi o wykazanie się sztuką przekonywania czy o przeforsowanie nowego rozwiązania, lecz o wspólne odkrycie odpowiedzi wiary i wyrażenie jej w formie odpowiadającej konkretnej epoce.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Czytelne przesłanie. Jan Paweł II wobec wojny
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Czytelne przesłanie.
Jan Paweł II wobec wojny

„Gdzie są nasze Kościoły, gdy dialog zostaje zerwany, a do głosu dochodzi przemoc zbrojna, przemawiająca językiem śmierci?” – pytał Jan Paweł II na spotkaniu z prawosławnym patriarchą Teoktystem i członkami Świętego Synodu w Bukareszcie (8.05.1999). Pytanie to jest również aktualne wobec trwającego konfliktu na Ukrainie.

Ks. prof. Andrzej DOBRZYŃSKI: Wojna a katolicka nauka społeczna
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Wojna a katolicka nauka społeczna

Żołnierze nie mogą zapomnieć o sumieniu. Ślepe posłuszeństwo nie usprawiedliwia zbrodni wojennych. „Istnieje moralny obowiązek sprzeciwiania się rozkazom, które nakazują ludobójstwo”. Wojskowi mają także obowiązek przestrzegania „norm humanitarnego prawa międzynarodowego”.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Oskarżony Yves Congar. To niesprawiedliwe, to niedopuszczalne
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Oskarżony Yves Congar.
To niesprawiedliwe, to niedopuszczalne

Książki Yves’a Congara są kopalnią wiedzy o Kościele, która nie pozwala wybrać tylko jednego jej fragmentu i odsunąć na bok resztę. Congar uczy, by o Kościele „myśleć całością”, to znaczy by nie tracić z pola widzenia istotnych aspektów i wymiarów jego natury, życia i posłannictwa.

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI: Dlaczego wierzę w Kościół i w nim pozostaję?
Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Ks. Andrzej DOBRZYŃSKI

Dlaczego wierzę w Kościół i w nim pozostaję?

W ujawnianiu skandali seksualnych i pedofilskich w Kościele znaczącą rolę odegrali ludzie świeccy, ale także osoby nie związane z katolicyzmem. Z uznaniem myślę o postawie tych, którym dobro ofiar, ale i autentyczne dobro Kościoła leżą na sercu i którzy budują odpowiednie struktury i procedury postępowania, by zapewnić bezpieczeństwo dzieciom i młodym.