Łukasz OLEJNIK
"Gdy dostawcy internetu chcą wiedzieć, co robimy w sieci, i wiedzę tę sprzedawać"
Firma AT&T wyceniła prywatność użytkowników na 30 dolarów. Po raz pierwszy dostawca internetu wszedł w analizę danych à la big data. Czy można ufać dostawcy internetu, który udostępnia innym informacje dotyczące tego, co użytkownik robi w sieci? Stawką jest zaufanie, bezpieczeństwo i prywatność — nie tylko w skali indywidualnej, ale i w skali państwa.
Łukasz OLEJNIK
"Ile jesteś warty? Real-Time Bidding czyli Twoje dane sprzedawane za 0,0005 dol., w mniej niż 100 milisekund"
W Internecie ocenia się użytkowników po ich akcjach, a przekaz może być i jest dostosowany do konkretnych ludzi. Jest on szyty na miarę. Nie jest to już statyczny, taki sam dla wszystkich przekaz typu reklama w telewizji.
Łukasz OLEJNIK
"Epoka wszechogarniającego podsłuchu, podglądu i kontroli w sieci"
Szef FBI podczas konferencji dot. terroryzmu i przeciwdziałania w Fordham Law School zapowiedział, czego oczekuje: „Firmy technologiczne muszą umożliwić dostęp do danych użytkowników, o ile tego sobie zażyczą organa ścigania”.
Łukasz OLEJNIK
"Wydawcy kontra blokery reklam. Konsekwencje dla prywatności i bezpieczeństwa Internautów"
Blokowanie oprogramowania umożliwiającego poprawę prywatności i bezpieczeństwa jest ryzykowne i problematyczne – w skali zarówno użytkowników indywidualnych jak i organizacji i państw – rozumianych jako zbioru użytkowników-obywateli. Zauważmy też, że – jeśli można zagrozić rozszerzeniu przeglądarki dodającej do niej pewne funkcje – to co może nastąpić dalej? Co, jeśli komuś nie spodoba się mechanizm działania samej przeglądarki?
Łukasz OLEJNIK
"Grenoble. A więc można. Przegłosowano zakaz billboardów w przestrzeni miejskiej"
Dziś Grenoble stało się pierwszym europejskim miastem bez reklam wielkoformatowych. A trzeba zauważyć, że już dotychczasowe reklamy w Grenoble nie były specjalnie inwazyjne. Teraz przestrzeń miejska została wyzwolona (słownictwo z oficjalnego stanowiska burmistrza w tej sprawie) i idzie w stronę oferowania tej czystej, nieskażonej billboardami przestrzeni mieszkańcom.
Łukasz OLEJNIK
"Infrastruktury miękkie. Zagrożenia bezpieczeństwa. Zagrożenia prywatności"
Jeśli uznamy, że tradycyjne infrastruktury twarde, takie jak energetyka czy sieci kolejowe, znajdują się na niższych poziomach, natomiast infrastruktury udostępniane przez np. firmy internetowe znajdują się na poziomach wyższych w hierarchii infrastruktur, to powstaje ciekawe pytanie, co może je czekać w najbliższym czasie.
Łukasz OLEJNIK
"Bezpieczeństwo i prywatność użytkowników głównym obszarem rywalizacji gigantów nowych mediów?"
Powstaje coraz więcej rozwiązań wspierających prywatność, można wymienić choćby te służące do bezpiecznej komunikacji, odpornej na podsłuch. Potencjał istnieje, mimo że użytkownicy końcowi nie zawsze mogą być pewni faktycznie zapewnianego poziomu bezpieczeństwa.
Łukasz OLEJNIK
"Jak oceniać pracę naukowców? Dylematy z rynku amerykańskiego"
Czy łatwo jest oceniać pracę naukowców? Niekoniecznie. Ocena wartości wkładu naukowego w informatyce – dziedzinie prężnej, nowej i często podlegającej zmianom – jest trudna, a ograniczanie się do liczby publikacji może być mylące. Istnieje przecież wiele innych rodzajów wartościowego wkładu, takich jak: innowacyjne aplikacje, wdrożenia, wpływ na gospodarkę i rzeczywistość oraz regulację i kształtowanie polityki [policy-making].