"Książka, której się nie wyrzuca"
W jedenastym odcinku Podcastów Wszystko co Najważniejsze Roland MASZKA w artykule “Książka, której się nie wyrzuca”.
W jedenastym odcinku Podcastów Wszystko co Najważniejsze Roland MASZKA w artykule “Książka, której się nie wyrzuca”.
Co na razie udowodnił strajk? Że można cały ten majestat procedur odrzeć z szat i nikt nie krzyczy: król jest nagi.
Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc.
Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demografi...
Idąc do kina na animację Zimy, liczyłem na to, że realizatorzy utrzymają klimat książki. Zwrócili się w stronę animacji retro.
Książki Bahdaja, Domagalika, Minkowskiego, Niziurskiego, Siesickiej… Ale też Kamieńskiej, Jurgielewiczowej, Szklarskiego, Centkiewiczów… Dla współczes...
Jest w pejzażu wiejskim coś z sentymentalnej tęsknoty za krainą łąk, lasów i polan na których stoją samotne domostwa nie opodal cichych ruczajów, a ci...
Spośród znanych mi nauczycieli nieliczni mają jakieś wakacyjne plany.
Ten typ dziewiętnastowiecznych scenariuszy losów bohatera miał niezaprzeczalny urok szczęśliwego końca, w którym zawsze prawość była nad nieprawością ...
W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wyci...
Na plan pierwszy wysuwa się oświecona idea, a nie jakaś mistyka czy fantasmagoria. Dlatego uczniowie kojarzą Rewolucję z postępem, a nie z gilotyną.
Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość.
Jesteśmy obciążeni literackim Paryżem – rewolucji i Wielkiej Emigracji, paryskim brukiem romantyków, Paryżem Wokulskiego i Judyma, Mickiewicza, Słowac...
Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza.
Powrót do przeszłości staje się możliwy.
Trzeba przyznać, że efekt został osiągnięty – szum medialny i tocząca się dyskusja o quasi-sztuce… Nie ma lepszej reklamy niż perwersja… Oburza i poci...
Pytam piętnasto- szesnastoletnich uczniów, czy nie oburza ich fakt kłamstw w sprawie obozów koncentracyjnych.
W szkołę uderza fala krytyki: po społecznych konsultacjach gimnazja i trzyletnie licea okazały się pomyłką.
Gdzie w tym wszystkim jest uczeń, gdyż to dla niego jest ta dobra zmiana. I tu panuje dwugłos, choć troska o ucznia jest jedna.
Marsz nie będzie jeden, tylko będzie ich trzydzieści. Właśnie dlatego, że Ojczyzna jest jedna, a ludzie nie myślą jednakowo.
Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym od...
Co w istocie ma upamiętniać Dzień Edukacji Narodowej?
Pokolenie z Wszystkich nieprzespanych nocy jest bez właściwości. Ale to wrażenie błędne. W jakimś stopniu jestem przecież za to odpowiedzialny.
"Co myśli o sobie abiturient, który z celującej oceny spadł do niedostatecznej, a rzecz ta stała się zaraz po ukończeniu szkoły, o której sądził, że d...
Na uczenie problemowe potrzeba przede wszystkim czasu – koniecznego na nawiązanie relacji z uczniem i całym zespołem, potrzeba wyjścia poza ramy ogran...
Po co komu starocie? Ileż można o tym mówić? Czytało się – bo się musiało! Nie czytało się wcale! Po co komu Kordian?
Halldór Laxness wiedział chyba, że pokłady tysiącletniej tradycji są rzeczywistym skarbem pięknej wyspy na krańcach świata, że to trud, historia i zwi...
Moją ośmioklasową szkołę definiowała hegemonia poprawności nad wolnością i zasadniczo anonimat ucznia.
Czyż to nie król powinien siedzieć w tym krześle i myśleć o policzku, jaki dano Rzeczpospolitej? – zauważa jedna z uczennic.
Edukacja to nie sfera oczekiwań, ale proces formowania.
W moim mieście szkoły niewielkie też się zamyka.
Nędza, upodlenie, znikczemnienie, stopniowo narastający gniew i nienawiść… Posłuchajmy głosicieli prawdy: bramy Zachodu stoją dla nas otworem!
"Może należałoby też obok paczek obdarowywać świadomością przebudowy myślenia – nie w paczkach sens, ale w poczuciu bezpieczeństwa: że jeśli się będzi...
Zaproponowaliśmy organizacji prowadzącej działania charytatywne na rzecz dzieci, że jesteśmy gotowi raz w tygodniu udzielać bezpłatnych lekcji.
"Kreatywność nas ogarnia… Jeżeli nie jesteś kreatywny, znajdą się tacy, którzy pomogą ci, byś kreatywnym był! I nauczą cię kreatywnego myślenia!