Roland MASZKA

Polonista. Absolwent gedanistyki. Współautor podręczników szkolnych. Pasjonat teatru i tradycyjnej książki, siebie zalicza do epoki Gutenberga. Inicjator dobrych praktyk w szkole.

Roland MASZKA: Jestem w środku strajku
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Jestem w środku strajku

Co na razie udowodnił strajk? Że można cały ten majestat procedur odrzeć z szat i nikt nie krzyczy: król jest nagi.

Roland MASZKA: Matematyka niepodległości
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Matematyka niepodległości

Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc. Rozwiązują setki i tysiące zadań na różnym poziomie. I fenomen: matematyka łączy dzieci w pionie, nie w poziomie: piętnastolatek siedzi obok ośmiolatka, dwunastolatek pomaga dziesięciolatkowi, gimnazjalista współpracuje z uczniem oddziału wczesnoszkolnego.

Roland MASZKA: Pułapki tolerancji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Pułapki tolerancji

Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demograficznych – i wciąż wydaje się nam, że tolerancję definiuje się jak prawo fizyki ujęte w ramkę i zaliczone na klasówce… O szkolnych odcieniach tolerancji pisze Roland MASZKA.

Roland MASZKA: 50+ i Muminki
Roland MASZKA

Roland MASZKA

50+ i Muminki

Idąc do kina na animację Zimy, liczyłem na to, że realizatorzy utrzymają klimat książki. Zwrócili się w stronę animacji retro. To powrót do kukiełek łódzkiego studia Se-Ma-For znanych widzowi 50+ z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Taka forma z jednej strony ryzykowna, z drugiej atrakcyjna dla dziecięcego odbiorcy – zakłada prymat dialogu nad obrazem.

Roland MASZKA: Buszując w Taniej Książce. Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Buszując w Taniej Książce.
Wartość książki – naiwność czy sentymentalizm?

Książki Bahdaja, Domagalika, Minkowskiego, Niziurskiego, Siesickiej… Ale też Kamieńskiej, Jurgielewiczowej, Szklarskiego, Centkiewiczów… Dla współczesnych młodych czytelników są to nazwiska z odległej epoki, niekiedy zupełnie nieznane – pisze, relacjonując wizytę w namiocie „Tanie książki”, Roland MASZKA

Roland MASZKA: Smutek wakacji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Smutek wakacji

Spośród znanych mi nauczycieli nieliczni mają jakieś wakacyjne plany. Jednak dwumiesięczna przerwa jest ważną cezurą, bo czyni powracających po wakacjach niemal „innymi” ludźmi… Z ponownym entuzjazmem zabierają się do pracy, która w krótkim czasie przywróci ich do stanu sprzed wakacji.

Roland MASZKA: Dlaczego Copperfield nie bił się z rówieśnikami?
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Dlaczego Copperfield nie bił się z rówieśnikami?

Ten typ dziewiętnastowiecznych scenariuszy losów bohatera miał niezaprzeczalny urok szczęśliwego końca, w którym zawsze prawość była nad nieprawością a szlachetność nad podłością… Czytelnikowi pozostawiała wiarę (chociaż minęły czasy dziewiętnastowiecznych determinizmów), że dobro ma się jednak w genach…

Roland MASZKA: Błazen i król. Wokół Konstytucji 3 Maja
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Błazen i król.
Wokół Konstytucji 3 Maja

Czyż to nie król powinien siedzieć w tym krześle i myśleć o policzku, jaki dano Rzeczpospolitej? – zauważa jedna z uczennic. Czy nie nastąpiła tu zamiana ról? Kto powinien myśleć o losach państwa? Błazen? Kto powinien siedzieć na tym krześle? Ktoś podnosi rękę na nasz kraj a oni się bawią! – dodaje inny uczeń. Być może jest właśnie tak, że to błazen wypowie całą prawdę… Nie tylko na obrazie Matejki, ale i w czasie lekcji.

Roland MASZKA: Milczenie morza. Francja i tak to przetrwa...
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Milczenie morza.
Francja i tak to przetrwa...

Na plan pierwszy wysuwa się oświecona idea, a nie jakaś mistyka czy fantasmagoria. Dlatego uczniowie kojarzą Rewolucję z postępem, a nie z gilotyną. Francja i tak to przetrwa… – pisze Roland MASZKA.

Roland MASZKA: Zaduma biegacza
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wycieńczenia… Tradycja podaje nawet jego imię – Filippides. Ten sam, którego Miltiades tuż przed starciem z Persami wysłał do Sparty z prośbą o przysłanie wsparcia…

Roland MASZKA: Uległość
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Uległość

Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość. Wygra ta grupa ludności, która ma najwyższą rozrodczość i potrafi przekazać swoje wartości. Dlatego prawdziwa batalia nie będzie toczyć się o gospodarkę, ale o szkołę. Przyszłością zawładnie ten, kto sprawuje kontrolę nad dziećmi. To będzie walka o rząd dusz.

Roland MASZKA: Urok kiczu
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Urok kiczu

Jest w pejzażu wiejskim coś z sentymentalnej tęsknoty za krainą łąk, lasów i polan na których stoją samotne domostwa nie opodal cichych ruczajów, a ciepła letnia pora zachęca do odpoczynku w cieniu rozłożystych lip… Tania nostalgia? Bynajmniej.

Roland MASZKA: Nie daj mi się modlić na ruinach Paryża
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Nie daj mi się modlić na ruinach Paryża

Jesteśmy obciążeni literackim Paryżem – rewolucji i Wielkiej Emigracji, paryskim brukiem romantyków, Paryżem Wokulskiego i Judyma, Mickiewicza, Słowackiego, Miłosza… A może obciążeni jesteśmy Paryżem widzianym w okularze mediów? Miastem niepokojów, demonstracji, kamieni i płonących samochodów?

Roland MASZKA: Religia i literatura
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza. Dlaczego arcykapłan, starsi i uczeni w Piśmie pragną śmierci Nauczyciela z Galilei? Czy jest aż tak źle ze znajomością ewangelii? W szkole to, co związane z religią, w jakiś sposób przestaje być literaturą.

Roland MASZKA: Reforma i logika. Jeszcze raz o reformie edukacji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Reforma i logika.
Jeszcze raz o reformie edukacji

Powrót do przeszłości staje się możliwy. Proponowany ustrój szkolny funkcjonował już z drobnymi zmianami od powojnia do czasów ustrojowej transformacji w 1989 roku. Jak słychać z ambon i wież – był lepszy od ustępującego, lepiej kształcił i przygotowywał…

Roland MASZKA: „Powidoki” Klątwy
Roland MASZKA

Roland MASZKA

„Powidoki” Klątwy

Trzeba przyznać, że efekt został osiągnięty – szum medialny i tocząca się dyskusja o quasi-sztuce… Nie ma lepszej reklamy niż perwersja… Oburza i pociąga? Kogo jednak? Podobno teatr jest pełen, a owacje na stojąco!

Roland MASZKA: Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Przebrzmiała lektura, nieprzebrzmiały problem

Pytam piętnasto- szesnastoletnich uczniów, czy nie oburza ich fakt kłamstw w sprawie obozów koncentracyjnych. Oburza! Nazywanie obozów polskimi to przerzucenie odpowiedzialności za zbrodnie niemieckie na inny naród.

Roland MASZKA: Ars moriendi w gimnazjum
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Ars moriendi w gimnazjum

Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym odzyskiwaniem żyć ani zabawą bohaterem sieciowej gry. Nie jest też podróżą z jednej krainy w drugą. Jest dojmującą obecnością. I o tym między innymi mówi literatura piękna…

Roland MASZKA: Czego uczeń uczy nauczyciela
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Czego uczeń uczy nauczyciela

Co w istocie ma upamiętniać Dzień Edukacji Narodowej? Czy jest tylko świętem szkolnictwa, mającym przypominać pierwszą w Europie władzę świecką nad oświatą, władzę w randze ministerstwa – Komisję Edukacji Narodowej. O alegorii w nauczaniu i jaką tym czego nauczyciel uczy się od swoich uczniów.