Sławomir DĘBSKI

Dyrektor Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Historyk i politolog. Absolwent Wydziału Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Sławomir DĘBSKI: Zachód bardziej boi się przegranej Rosji niż przegranej Ukrainy
Sławomir DĘBSKI

Sławomir DĘBSKI

Zachód bardziej boi się przegranej Rosji niż przegranej Ukrainy

Nasz problem w Europie polega na tym, że Niemcy są partnerem o osłabionej sojuszniczej wiarygodności, a nadal mają ogromny wpływ na kształt budowanych konsensusów. Niemiecka polityka wobec Rosji została skompromitowana, a mimo to Berlin w dalszym ciągu mentalnie się jej trzyma.

Sławomir DĘBSKI: Nord Stream 2. German and U.S. Credibility Suffers Serious Damage
Sławomir DĘBSKI

Sławomir DĘBSKI

Nord Stream 2. German and U.S. Credibility Suffers Serious Damage

Nord Stream 2 was designed as a pipeline that is supposed to supply gas to Central Europe, not to Germany and Western Europe. The goal of the Russians is to ensure that by putting pressure on Germany, they can use them as a proxy to blackmail the states of Central Europe.

Sławomir DĘBSKI: Nord Stream 2. Wiarygodność Niemiec i USA doznała poważnego uszczerbku
Sławomir DĘBSKI

Sławomir DĘBSKI

Nord Stream 2. Wiarygodność Niemiec i USA doznała poważnego uszczerbku

Nord Stream 2 został zaprojektowany jako gazociąg, który ma dostarczać surowiec dla Europy Środkowej, a nie dla Niemiec i Zachodu Europy. Celem Rosjan jest doprowadzenie do tego, by wywierając nacisk na Niemcy, móc ich rękami szantażować politycznie i gospodarczo państwa Europy Środkowej.

Sławomir DĘBSKI: O inflacji i dewaluacji… think tanków
Sławomir DĘBSKI

Sławomir DĘBSKI

O inflacji i dewaluacji… think tanków

Instytucje funkcjonujące na rynku idei muszą się mierzyć w ostatnich latach z silniejszą konkurencją. Ekspansja mediów społecznościowych poszerzyła zakres debaty publicznej, ale obniżyła jej jakość. Najważniejsza staje się rozpoznawalność. To ważny element gry w czasie inflacji źródeł informacji i dezinformacji, będący funkcją rozwoju supermarketu idei. Sponsorzy chcą rozpoznawalności idei lub ideologii, a think tanki prezentują im się niczym w konkursie piękności. To wszystko ma miejsce w sytuacji, gdy ludzie coraz mniej czytają, co powoduje, że wiedza obiektywnie trudniej się broni.