Papież Franciszek otwiera konto na Instagramie. W trzecią rocznicę pontyfikatu

Papież Franciszek otwiera konto na Instagramie.
W trzecią rocznicę pontyfikatu

W trzecią rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu papież Franciszek zadebiutował na Instagramie. Ks. Dario Viganò, prefekt Sekretariatu ds. Środków Przekazu powiedział: “Instagram pomoże w spotkaniach z Ojcem Świętym, pomoże każdemu kto tylko sobie tego życzy, obcować z czułością i miłosierdziem”. Zdjęcia i krótkie filmy wideo pochodzić będą z Osservatore Romano. Pojawienie się papieża w tym popularnym serwisie społecznościowym poprzedziło jego spotkanie, 26 lutego 2016 r., z Kevinem Systromem, fundatorem Instagramu. Konto, które warto dodać do obserwowanych na Instagramie: @Franciscus Pray for me Rezad por mí Pregate per…

Holoportacja. Pierwsza eksperymentalna teleportacja 3D w czasie rzeczywistym

Holoportacja.
Pierwsza eksperymentalna teleportacja 3D w czasie rzeczywistym

Od momentu, w którym po raz pierwszy zeskanowano w 3D twarz, a następnie postać, było wiadomo, że już wkrótce ktoś podejmie się podobnego eksperymentu: zeskanowania postaci w 3D i zaprezentowania jej wiele dziesiątków bądź setek kilometrów od miejsca zeskanowania. Wystarczą przecież dobre skanery 3D, komputerowa kompresja, sieć internetowa i rzutniki w miejscu, do którego chcemy przenieść daną osobę. Wszystko w czasie rzeczywistym. Możemy rozmawiać, bawić się i przechadzać z osobami będącymi w tym czasie na innym kontynencie. Technicznie jesteśmy w stanie…

Dziennikarstwo przyszłości? Sztuczna inteligencja zastąpiła redaktora naczelnego. Stało się.

Dziennikarstwo przyszłości?
Sztuczna inteligencja zastąpiła redaktora naczelnego. Stało się.

Na razie wygląda to przede wszystkim na dobrą operację promocyjną pisma “The Drum”. Ale może być czymś więcej: pokazaniem, jak sprawnie i niezauważalnie dla czytelników sztuczna inteligencja mogłaby zastąpić dziennikarzy w ich pracy.  Okazuje się, że dorównuje im nie tylko zdolnością analizy, jej szybkością, ale także… kreatywnością – czyli wymyślaniem tematów. Watson (IA stworzona przez IBM) zredagował dużą część najnowszego “The Drum”, pisma o nowych mediach, marketingu, designie i gospodarce cyfrowej. Inaczej mówiąc: komputer zastąpił zespół redakcyjny samodzielnie wyszukując tematy i…

Werner Herzog o świecie bez internetu

Werner Herzog o świecie bez internetu

Legendarny dokumentalista Werner Herzog w najnowszym dokumencie zabiera nas w podróż do źródeł cyfrowej rewolucji a następnie prowadzi widzów poprzez szereg prowokacyjnych rozmów, które pokazują, w jaki sposób internet przekształcił praktycznie wszystkie elementy realnego świata – od biznesu, przez edukację, podróże kosmiczne, po opiekę zdrowotną i w końcu osobiste relacje. Udowadnia, że moment, w którym internet zacznie „śnić sam o sobie” jest już bardzo bliski. Jeden z naukowców pokazuje w filmie Herzoga, jak wygląda wyobraźnia robota, i zadaje niewygodne pytanie: czy otoczeni…

Przegląd idei: Adam GUROWSKI. Prasa

Adam GUROWSKI. Prasa

Ten niezwykły czynnik, odpowiedzialny za ferment społeczny, może stać się dobrodziejstwem bądź przekleństwem, w zależności od tego, jaki robi się z niego użytek, a zwłaszcza od tego, czy operują nim umysły światłe czy też zanieczyszczone. Prasa przypomina więc miecz obosieczny – odcina nadużycia bądź powoduje zranienia.

Pandemia radykalnie wydłużyła czas przed smartfonem

Pandemia radykalnie wydłużyła czas przed smartfonem

Chłopcy w wieku 11-14 lat spędzają przed smartfonami 26 godziny i 22 minuty tygodniowo, starsi (15-17 lat) spędzają przed komórkami 36 godziny i 17 minut – takie są wnioski analizy Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Sanitarnego Francji (ANSES).

Eryk MISTEWICZ: Dekalog antytrollingu. Propozycja
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Dekalog antytrollingu.
Propozycja

Nie etykietuj. Nie pogłębiaj podziałów. Rozmawiaj, poznawaj ludzi i ich punkty widzenia. Szukaj tego, co łączy, nie skupiaj się na tym, co dzieli. Buduj mosty porozumienia. Także w sferze języka. Nie wyzywaj inaczej myślących, przyjmujących inną niż Ty postawę życiową. Zasypuj dobrem. A może wręcz przyjmij zasadę, że jedynie pokazujesz, rekomendujesz wyłącznie dobre przykłady, że przekazujesz dobre wiadomości?

Prof. Massimo PIGLIUCCI: Wyjdźcie z Twittera, wyjdźcie z Facebooka, aby żyć!
Prof. Massimo PIGLIUCCI

Prof. Massimo PIGLIUCCI

Wyjdźcie z Twittera, wyjdźcie z Facebooka, aby żyć!

Inżynierowie Facebooka dodali przycisk „wrr”, ponieważ zdali sobie sprawę, że ludzi znacznie częściej przyciągają posty, które ich złoszczą. Tymczasem złość dla stoika jest kwintesencją niezdrowej emocji, osłabiającą nasz charakter.

Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną

Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Co straciliśmy w dziennikarstwie?

Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Michał KŁOSOWSKI: Social media biorą wszystko
Michał KŁOSOWSKI

Michał KŁOSOWSKI

Social media biorą wszystko

Odpowiedzialność w mediach społecznościowych nie istnieje, nie jest bowiem potrzebna. Social media służą bardziej jako narzędzie kreacji niż lustro rzeczywistości.

Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI"
Laurent BECCARIAPatrick de SAINT-EXUPÉRY

Laurent BECCARIA
Patrick de SAINT-EXUPÉRY

"Manifest XXI"

Najważniejszy dziś, najszerzej dyskutowany w Europie dokument dotyczący przyszłości dziennikarstwa. O błędach popełnianych dziś przez media; o cyfryzacji, która nie jest odpowiedzialna za kryzys mediów, ale która go wyostrzyła, wreszcie o czekającym media przewrocie kopernikańskim – powrocie do źródeł, do rozmowy z czytelnikami, nie reklamodawcami.

Prof. Jeff JARVIS: Dziennikarstwo nas zawiodło
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Dziennikarstwo nas zawiodło

Musimy stworzyć internet nowej generacji, który nie tylko umożliwia rozmowę, ale umożliwia słuchanie, a następnie odnalezienie tego, co warto usłyszeć. Wtedy możemy rozpocząć pełną szacunku, świadomą i produktywną rozmowę. Zamiast narzekać na Facebook, który teraz mamy, stwórzmy jego następcę.