22 lutego 1959 odbył się pierwszy wyścig samochodowy Daytona 500

22 lutego 1959 roku odbył się pierwszy międzynarodowy wyścig samochodowy Daytona 500. Jest on obecnie jednym z najbardziej znanych amerykańskich wyścigów. W Polsce spopularyzował go film animowany „Auta”.
Międzynarodowy wyścig samochodowy Daytona 500
.Wyścig samochodowy Daytona 500 jest jednym z najbardziej znanych na świecie. Po raz pierwszy został rozegrany 22 lutego 1959 r. na nowym torze Daytona International Speedway na Florydzie. Długość wyścigu to 500 mil (805 km), co odpowiada dwustu okrążeniom toru.
Organizatorem tej rywalizacji jest NASCAR (National Association for Stock Car Auto Racing) – Narodowa Organizacja Wyścigów Samochodów Seryjnych – największa firma zajmująca się wyścigami w Stanach Zjednoczonych. NASCAR została założona przez Billa France w 1948 r. Od 2018 r. jej dyrektorem generalnym jest jego syn Jim France.
Zwycięzcą pierwszego wyścigu Daytona 500 był amerykański kierowca Lee Petty (1914-2000), który wystartował samochodem Oldsmobile. Rywalizacja trwała 3 godziny 41 minut i 22 sekundy, a średnia prędkość aut na torze wyniosła 135,5 mil na godzinę (218,1 km/h). Na trybunach zebrało się wówczas prawie 42 tys. widzów.
Wyścig samochodowy Daytona 500 i filmy
.Wyścig Daytona 500 spopularyzowały w Polsce filmy animowane „Auta” (2006) i „Auta 3” (2017). Przygody głównego bohatera na torze były w dużej części odzwierciedleniem prawdziwych historii. Wyścigi Daytona 500 były pełen kraks, sporów, konfliktów między zawodnikami i kontrowersji, kto wygrał.
Na początku filmu „Auta” jest scena, gdy trzech zawodników równocześnie przekroczyło linię mety, co stało się powodem ogłoszenia kolejnego wyścigu, który miał wyłonić zwycięzcę. Podobne zdarzenie miało miejsce podczas pierwszego wyścigu Daytona 500. Na ostatnich 30 okrążeniach o zwycięstwo walczyli Lee Petty i Johnny Beauchamp (jadący Fordem Thunderbird). Petty objął prowadzenie na trzecim okrążeniu przed końcem i cały czas prowadził. Linię mety zawodnicy przekroczyli jadąc obok siebie. Za zwycięzcę nieoficjalnie uznano Beauchampa, który odebrał owacje od widzów. Petty złożył jednak protest, twierdząc, że na mecie wyprzedzał swojego rywala o dwie stopy (60 cm). Komisja sędziowska, po wnikliwej analizie fotografii i materiałów filmowych oraz trwających trzy dni obradach, przyznała zwycięstwo Pettiemu.
Przez 65 lat wyścig samochodowe Daytona 500 przechodził liczne zmiany regulaminu. Lista zwycięzców to plejada gwiazd motorsportu, ale prawdziwym rekordzistą jest tu Richard Petty (syn pierwszego triumfatora tego wyścigu z 1959 r.). Był on siedmiokrotnym zwycięzcą Daytona 500 (w latach 1964, 1966, 1971, 1973, 1974, 1979 i 1981). Richard Petty nazywany był przez zawodników i kibiców „Królem”. Ta postać też znalazła się w filmie „Auta”. W kategorii producentów najwięcej zwycięstw osiągnął Chevrolet, wygrał 25 razy.
Wyścig Daytona 500 odbył się 18 lutego 2024 roku i wygrał go William Byron jadący Chevroletem
„Byron swoim Chevroletem nr 24 minął metę, na torze Daytona International Speedway, na kilka sekund przed wywieszeniem flagi ostrzegawczej, z powodu wypadku na ostatnim okrążeniu. W walce o zwycięstwo 26-latek pokonał swojego kolegę z drużyny Hendrick Motorsports, Alexa Bowmana” – napisał w poniedziałek portal „USA Today Sports”.
Największe złoże metali ziem rzadkich w Europie
.Na temat największego złoża metali ziem rzadkich w Europie, które zostało odkryte w Szwecji w 2023 r., na łamach „Wszystko co Najważniejsze” pisze Carl BILDT w tekście „Głównym wkładem Szwecji w NATO mogą być metale rzadkie, niezbędne przy budowie małych satelitów i nie tylko„.
„Jednak być może najważniejszym wydarzeniem minionego tygodnia był przyjazd do Kiruny całej Komisji Europejskiej na formalne rozpoczęcie szwedzkiej prezydencji UE. Dzień wcześniej szwedzkie przedsiębiorstwo LKAB ogłosiło, że zidentyfikowało duże złoże metali ziem rzadkich, bezpośrednio przylegające do istniejących rud żelaza w Kirunie”.
„Złoże zostało określone jako największe znane w Europie. Odkrycie to może mieć ogromne znaczenie dla całej Europy, pod warunkiem że podejmiemy teraz wysiłek, aby wydobyć nowo odnalezione zasoby. Cała zielona transformacja zależy w ogromnym stopniu od tych minerałów, lecz obecnie rynek jest niemal całkowicie zdominowany przez wydobycie i produkcję w Chinach”
„Tu właśnie Szwecja może odegrać kluczową rolę. Drugie największe złoże ciężkich metali ziem rzadkich w Europie – do ubiegłego tygodnia największe – znajduje się również w Szwecji, w Norra Kärr. Z kolei trzecie co do wielkości złoże, bynajmniej nie bezproblemowe, jest niezagospodarowane i znajduje się w Grenlandii – terytorium zależnym od Danii, ale położonym w Ameryce Północnej. Przy normalnym tempie wydobycia i przy założeniu, że procesu nie zakłócą żadne poważne problemy, wprowadzenie nowego złoża do produkcji zajęłoby około 10–15 lat. Wiążą się z tym rzecz jasna wyzwania”.
”Wydobywanie tych minerałów jest procesem wymagającym pod względem środowiskowym, w związku z czym z pewnością nie obędzie się bez licznych protestów. Jeżeli jednak chcemy mieć pojazdy elektryczne, turbiny wiatrowe czy cokolwiek innego, to rozsądnie jest robić wszystko, co w naszej mocy, aby przyspieszyć proces osiągania tych celów” – pisze Carl BILDT.
PAP/ Tomasz Szczerbicki/ Wszystko co Najważniejsze/ LW