48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - program
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni odbędzie się w dniach 18–23 września. Program nadchodzącego Festiwalu Filmowego został zaprezentowany podczas wtorkowej konferencji w Kinie Kultura.
Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
.W Konkursie Głównym na 48. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni znalazło się 16 filmów. Wśród nich: „Figurant” w reż. Roberta Glińskiego, „Horror Story” w reż. Adriana Apanela i „Doppelgänger. Sobowtór” w reż. Jana Holoubka, który będzie filmem otwierającym tegoroczny FPFF w Gdyni. Do Konkursu Filmów Krótkometrażowych zakwalifikowało się 25 filmów wyprodukowanych przez szkoły filmowe oraz niezależnych producentów, a także w ramach programu „30 minut” Studia Munka. Natomiast w Konkursie Filmów Mikrobudżetowych przeszły dalej tylko cztery tytuły.
„Jest sporo naprawdę ciekawych filmów. Naprawdę interesujący jest profil tematyczny. Wielu reżyserów zajęło się tematyką historyczną, w tym historią najnowszą. Filmem otwarcia jest „Doppelgänger. Sobowtór” Holoubka. To jest historia agenta, który zostaje wysłany w latach PRL na zachód, z podwójną tożsamością. Potem jest film „Figurant” Glińskiego. Jest również film „Różyczka 2″ Jana Kidawa-Błońskiego kontynuujący historię sprzed lat Pawła Jasienicy”- powiedział dyrektor festiwalu Leszek Kopeć.
Program „Gdynia Dzieciom”
.Podczas festiwalu odbędzie się również pokaz filmów, w ramach programu „Gdynia Dzieciom”. Składa się ona z fabularnych i animowanych ekranizacji oraz adaptacji polskich powieści, nowel, wierszy i komiksów dla młodych czytelników. Są to m.in. „Kajtek Czarodziej” Magdaleny Łazarkiewicz, „O psie, który jeździł koleją” Magdaleny Nieć oraz „O dwóch takich, co ukradli księżyc” Leszka Gałysza.
„Z roku na rok obserwuję coraz większe zainteresowanie gdyńską odsłoną Polskiego Kina Młodego Widza. Nie mam wątpliwości, że tegoroczna Gdynia Dzieciom spotka się z niesłabnącym zainteresowaniem młodej widowni. Cieszę się, że razem będziemy mogli odkrywać fascynującą historię adaptacji książek dziecięcych. Światy filmu i literatury dla najmłodszych zawsze się przyciągały i przenikały, bo mają w gruncie rzeczy jedno i to samo tworzywo – dziecięce zdziwienie i wyobraźnię” – powiedział Waldemar Szarek, reżyser i przewodniczący Zarządu Koła Realizatorów Filmów Dla Dzieci i Młodzieży Stowarzyszenia Filmowców Polskich dla FPFF.
Allan Starski z Platynowymi Lwami
.Nagrodę Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za całokształt twórczości otrzyma w tym roku Allan Starski, scenograf filmowy i teatralny. „Wiadomość o przyznaniu mi Platynowych Lwów przyjąłem z niekłamaną radością! Była autentycznym, miłym zaskoczeniem. Pozwoliła spojrzeć na filmy, w których uczestniczyłem, z szerszej perspektywy. Poczułem dumę, że w moim scenograficznym dorobku znalazły się dzieła nie tylko bogate w obrazie, ale też znaczące dla polskiej i światowej kinematografii” – powiedział Allan Starski, cytowany w informacji prasowej dla FPFF.
Który film ma największe szanse na uzyskanie Złotych Lwów?
.O główną nagrodę festiwalu – „Złote Lwy” powalczy „Doppelgänger. Sobowtór” reż. Jan Holoubek. Oprócz niego o statuetkę ubiegają się: „Chłopi” (reżyseria i scenariusz: DK Welchman, Hugh Welchman, producenci: Sean Bobbitt, Hugh Welchman), „Figurant” (reżyseria: Robert Gliński, scenariusz: Andrzej Gołda, producenci: Zbigniew Domagalski, Włodzimierz Niderhaus), „Fin del Mundo?” (reżyseria i scenariusz: Piotr Dumała, producenci: Piotr Kobus, Agnieszka Drewno), „Freestyle” (reżyseria: Maciej Bochniak, scenariusz: Maciej Bochniak, Sławomir Shuty producenci: Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham), „Horror Story” (reżyseria i scenariusz: Adrian Apanel, producenci: Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska), „Imago” (reżyseria: Olga Chajdas, scenariusz: Lena Góra, Olga Chajdas, producenci: Izabela Wójcik, Violetta Kamińska, Dariusz Jabłoński) oraz „Jedna dusza” (reżyseria, scenariusz i producent: Łukasz Karwowski).
Szansę na wygraną mają również „Kos” (reżyseria: Paweł Maślona, scenariusz: Michał A. Zieliński, producenci: Leszek Bodzak, Aneta Hickinbotham), „Lęk” (reżyseria: Sławomir Fabicki, scenariusz: Monika Sobień-Górska, producenci: Violetta Kamińska, Izabela Wójcik, Dariusz Jabłoński), „Raport Pileckiego” (reżyseria: Krzysztof Łukaszewicz, scenariusz: Leszek Wosiewicz, Krzysztof Łukaszewicz, producenci: Włodzimierz Niderhaus, Zbigniew Domagalski), „Różyczka 2” (reżyseria: Jan Kidawa-Błoński, scenariusz: Maciej Karpiński, Agatha Dominik, producent: Mariusz Łukomski), „Sny pełne dymu” (reżyseria i scenariusz: Dorota Kędzierzawska, producent: Arthur Reinhart), „Święto ognia” (reżyseria i scenariusz: Kinga Dębska, producent: Piotr Dzięcioł), „Święty” (reżyseria i scenariusz: Sebastian Buttny, producentka: Izabela Kiszka-Hoflik) i „Tyle, co nic” (reżyseria i scenariusz: Grzegorz Dębowski, producenci: Ewa Jastrzębska, Jerzy Kapuściński, Jacek Bromski). 48. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni potrwa od poniedziałku 18 września do soboty 23 września.
Filmy nominowane do Oscarów – kryteria wyboru
.Na temat tego jakie kryteria kreatywne, fabularne musi spełniać obecnie dany film, aby Amerykańska Akademia Filmowa rozpatrywała jego nominację do Oscara na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Wiesław KOT w tekście “Oscarowe schematy. Jak dostać nagrodę za najlepszy film?“.
“Tu warto przypomnieć, co wiadomo od pierwszych edycji Oscarów. Na jurorów z Amerykańskiej Akademii Filmowej ciągle działa najsilniej ten sam zestaw impulsów. Przede wszystkim – kluczowa postać filmu. Najlepiej, jeżeli jest to osoba uciemiężona, która zmaga się z uprzedzeniami i stereotypami oraz ogólną życiową niedolą. Dobrze, gdy taki znękany bohater jest czarny lub pochodzi z kręgów mniejszości narodowościowych. Ostatnio modne są mniejszości seksualne. Dobrze widziane są też choroby – od zawsze alkoholizm, ostatnio preferowany jest alzheimer. Atutem jest też bycie kaleką lub kobietą poddaną opresji (jurorzy chętnie widzą kobiety na ekranie, ale na czerwonym dywanie – już nie. Pierwsza kobieta – Kathryn Bigelow – nagrodę za reżyserię dostała od tych panów dopiero w roku 2009). To filmowe cierpienie powinno zostać odpowiednio uwznioślone, na przykład poprzez rozmieszczone w fabule aluzje do wielkich dzieł literatury czy do klasyków filmowych. I względy ściśle taktyczne – dobrze, żeby film miał premierę pod koniec roku, za który przydziela się Oscary, bo wtedy jurorzy do stycznia czy lutego roku następnego (ustalenie nominacji) lepiej go zapamiętają”.
.”A wszystko zostało oddane potokiem wizualnych metafor. W filmach Jane Campion – w tym, ale też w słynnym Fortepianie (1993) – strona wizualna obrazu opowiada na równi z fabułą o specyficznych aspiracjach, planach i wyborach kobiet. A te, w imię podkreślania własnej natury, nie boją się podejmować życiowego ryzyka, nawet jeżeli prowadzi ono ku niejasnej przyszłości. Ilustrowała to metafora wizualna, którą kończył się Fortepian: ciało kobiety zanurzone w morskich głębinach, uwięzione na linie przytwierdzonej do jej ulubionego instrumentu opadającego na dno. Z kolei ostatnia sekwencja Portretu damy (1996), utrzymana w tonacji czarno-białej, przypominająca szkic czekający na wypełnienie kolorami, staje się wizualną metaforą kobiecości gotowej na przyjęcie rozmaitych możliwości” – pisze Wiesław KOT.
„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, wspólnie z Państwem chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.
Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].
PAP/Joanna Zalewska/Zofia Suwała/Daria Porycka/WszystkoCoNajważniejsze/MJ