650 mln lat temu pojawiły się geny odpowiedzialne za uczenie się - "Nature Communications"
Geny związane ze złożonymi zachowaniami, takim jak uczenie się i przypominanie, pojawiły się ok. 650 mln lat temu – informują naukowcy na łamach „Nature Communications”.
Uczenie się mamy w genach od 650 mln lat
.Badania dotyczące ewolucji genów odpowiedzialnych za złożone zachowania przeprowadzili naukowcy z uniwersytetów w Leicester (W. Brytania) i Fryburgu (Szwajcaria).
„Od dawna wiemy, że serotonina, dopamina i adrenalina działają jako neuroprzekaźniki w układzie nerwowym, odgrywając dużą rolę w złożonych zachowaniach i funkcjach, takich jak uczenie się i pamięć, a także w takich procesach jak sen i odżywianie się” – opisuje kierownik zespołu, Roberto Feuda.
Jak dodaje, mniej wiadomo było o pochodzeniu genów wymaganych do regulowania tych neuroprzekaźników.
Zespół zastosował metody obliczeniowe do wyznaczenia historii ewolucyjnej tych genów. Zdaniem badaczy większość genów zaangażowanych w wytwarzanie i regulowanie działania neuroprzekaźników pojawiło się u zwierząt dwubocznych symetrycznie.
Zwierzęta te wyewoluowały w prekambrze, a ich dynamiczny rozwój nastąpił w epoce kambru, Doszło wówczas do tzw. eksplozji kambryjskiej (540-510 mln lat temu), kiedy wyłoniło się wiele istniejących do dzisiaj typów zwierząt.
Badacze uważają, że geny związane z neuroprzekaźnikami mogły odegrać dużą rolę w szybkim zróżnicowaniu się gatunków zwierząt w trakcie eksplozji kambryjskiej.
Archeologia ludzkiego mózgu
.Badania poświęcone ewolucji ludzkiego mózgu prowadzone są w różnych ośrodkach naukowych świata od wielu lat. Wnioski z nich także zmieniają się wraz z nowymi odkryciami archeologów, paleontologów i genetyków. O nurcie tym pisał na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Antoine BALZEAU, francuski paleoantropolog, pracownik francuskiego CNRS w słynnym paryskim Muzeum Historii Naturalnej. Zauważył, że właśnie mózg to prawdopodobnie ta część ludzkiego ciała, która wzbudza najwięcej fantazyjnych wyobrażeń, jeśli chodzi o przedstawianie jego ewolucji na przestrzeni dziejów. Jednym z oczywistych czynników tej fascynacji jest to, że znalezienie skamieniałego mózgu jest niemożliwe. „Odnajdywane pozostałości kostne czaszek ludzi prehistorycznych pomagają zrozumieć działanie mózgów naszych przodków, choć paleoantropolodzy mają jeszcze wiele do zrobienia, jeśli chodzi o pełne zrozumienie budowy i funkcjonowania mózgów prehistorycznych ludzi.” – pisał prof. BALZEAU.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/ad