Apele o wydłużenie wakacji szkolnych z powodu upałów
W związku z upałami utrzymującymi się we Włoszech kilka związków zawodowych i stowarzyszeń nauczycieli zaapelowało do ministra oświaty o wydłużenie wakacji i przełożenie inauguracji roku szkolnego na październik. Przeciwko temu pomysłowi protestują rodzice, którzy uważają, że wakacje, trwające trzy miesiące, i tak już są za długie.
Dotkliwe upały i apel o wydłużenie wakacji
.W petycji wystosowanej do szefa resortu oświaty Giuseppe Valditary przedstawiciele różnych środowisk nauczycielskich argumentują, że konieczność zmiany kalendarza szkolnego wymuszają zmiany klimatyczne, a w tym roku dotkliwe upały we Włoszech.
Jak napisali, należy uniknąć ryzyka omdleń i innych problemów zdrowotnych, na jakie mogą być narażeni z powodu wysokich temperatur zarówno uczniowie, jak i nauczyciele.
„W tym upale absurdem jest rozpoczynanie lekcji w pierwszej połowie września, lepiej w październiku. Potrzebny jest zdrowy rozsądek i dalekowzroczność” – powiedział prezes Krajowego Stowarzyszenia Nauczycieli i Wychowawców Marcello Pacifico.
Inicjatorzy apelu do ministra oświaty zwrócili się do włoskich stowarzyszeń pediatrów i pedagogów o wydanie opinii naukowych, czy ich propozycja jest uzasadniona.
Głosy sprzeciwu wobec planu wprowadzenia dłuższej przerwy wakacyjnej
.Agencja Ansa odnotowuje, że są też stowarzyszenia rodziców uczniów, według których wakacje trwające od początku czerwca do pierwszej połowy września, są już teraz bardzo długie. Zaznaczają, że kosztami organizacji tego czasu obciążone są w całości rodziny. Zwraca się uwagę, jak dużym wyzwaniem dla rodziców jest pogodzenie pracy i opieki nad młodszymi dziećmi przez trzy miesiące. Dlatego przedłużenie wakacji uważają za nie do przyjęcia.
„Bardzo długa przerwa wakacyjna zwiększa nierówności, sprzyja utracie zdolności poznawczych oraz relacji z rówieśnikami” – twierdzą autorzy kontrpetycji. Przypominają, że zorganizowana aktywność dla dzieci w ramach tzw. lata w mieście jest bardzo kosztowna.
Najwcześniej, 5 września, rok szkolny rozpocznie się w Bolzano na północy Włoch. W kolejnych dniach zacznie się nauka w następnych regionach kraju.
Prawdziwa edukacja w erze technologii
.Jakość edukacji jest jednym z tematów regularnie podejmowanych przez autorów „Wszystko co Najważniejsze”. W tekście „Prawdziwa edukacja w erze technologii” Jędrzej STĘPIEŃ, założyciel Studio Mentals, szkoły językowej działającej w oparciu o autorski program obcowania z językiem, przekonuje, że „edukacja kojarzy nam się dziś ze zdobywaniem wiedzy i rozwijaniem umiejętności. Jednak osoby hispanojęzyczne dobrze wiedzą, że słowo »educado« znaczy dużo więcej niż »przeszkolony«. Prawdziwa edukacja daje ludziom nie tylko umiejętności, lecz także pewien charakter i głębię”.
„Ta podwójna natura edukacji doskonale odbija się w języku, gdzie powierzchnia zwana gramatyką współistnieje z głębią zwaną sensem. Jednak systemy edukacji na całym świecie coraz bardziej widzą tylko jedną stronę” – pisze Jędrzej STĘPIEŃ.
Dodaje, że „cała edukacja postrzegana jest dziś przez pryzmat umiejętności, a wszystkie problemy tego świata za możliwe do rozwiązania za pomocą tychże umiejętności. Stąd do radzenia sobie z rosnącą dwuznacznością i niepewnością naszej rzeczywistości wymyśliliśmy na przykład „umiejętności XXI wieku. W efekcie praktycznie cała oferowana dziś edukacja jest edukacją spłyconą, która sprowadza się do dystrybucji wiedzy i rozwijania umiejętności. Nie bez znaczenia w tym kontekście jest też to, że wiedza i umiejętności są jedyną częścią edukacji ulegającą uprzedmiotowieniu i traktowane mogą być jak towar”.
Pełna treść artykułu Jędrzeja STĘPNIA dostępna jest we „Wszystko co Najważniejsze”:
PAP/Sylwia Wysocka/WszystkoCoNajważniejsze/SN