Biskupi powołali roboczy zespół ds. kontaktów z rządem w sprawie religii w szkole

lekcje religii w szkole

Biskupi zgromadzeni na zebraniu Konferencji Episkopatu Polski powołali zespół roboczy ds. kontaktów z polskim rządem w sprawie lekcji religii w szkole. Jej przewodniczącym został bp Wojciech Osial, a oprócz biskupów gremium współtworzą dwie świeckie kobiety.

Zespół biskupów ds. religii w szkole

.W czasie dwudniowego 397. Zebrania Plenarnego KEP, które obradowało w Warszawie w dniach 13-14 marca 2024, biskupi dokonali wyborów do gremiów Episkopatu i do podległych mu instytucji kościelnych.

Do istniejących już zespołów biskupi postanowili dołączyć nowy, specjalizujący się w kontaktach ze stroną rządową dotyczących spraw lekcji religii w szkole.

Funkcję przewodniczącego objął bp Wojciech Osial, który już przewodniczy Komisji Wychowania Katolickiego KEP. Ponadto w skład tego gremium weszli także: bp Andrzej Czaja, bp Marek Mendyk, bp Damian Muskus, bp Arkadiusz Trachanowski oraz Aneta Rayzacher-Majewska i Anna Zellma.

Ustalono również skład komisji wspólnej przedstawicieli rządu i Episkopatu, której współprzewodniczącym stanął abp Józef Kupny, wybrany także tego dnia zastępcą przewodniczącego KEP. Ponadto po stronie kościelnej komisję tworzą: bp Artur Miziński, abp Adrian Galbas, abp Wojciech Polak, bp Piotr Turzyński i bp Krzysztof Wętkowski.

Wyzwania dotyczące katechezy

.Powołanie nowej komisji, która ma rozmawiać z rządem w sprawie przyszłości lekcji religii w szkole jest bez wątpienia odpowiedzią biskupów na ogłaszane wcześniej przez koalicję rządzącą plany do tyczące szkolnej katechezy. Zapowiadano m.in. redukcję liczby lekcji do jednej godziny tygodniowo, co spotkało się z krytyką biskupów. Ale kwestia szkolnej katechezy to nie tylko sprawy organizacyjne, lecz także program jej nauczania oraz nasilające się zjawisko odpływu uczniów uczęszczających na lekcje religii. Obecny program nauczania nie przekłada się ani na zwiększanie zaangażowania religijnego uczniów ani na pogłębianie ich wiedzy religijnej. Pisał o tym na łamach „Wszystko co Najważniejsze” Roland MASZKA – polonista, nauczyciel i autor podręczników szkolnych. „Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza. Dlaczego arcykapłan, starsi i uczeni w Piśmie pragną śmierci Nauczyciela z Galilei? Czy jest aż tak źle ze znajomością ewangelii? W szkole to, co związane z religią, w jakiś sposób przestaje być literaturą” – pytał w swoim tekście.

PAP/Magdalena Gronek/WszystkocoNajważniejsze/ad

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 14 marca 2024