Bonus ekologiczny dla obywateli którzy naprawiają buty i odzież, by zmniejszyć marnotrawstwo

Rząd Francji będzie od października wypłacał swoim obywatelom małe sumy przy okazji naprawy odzieży i obuwia, aby walczyć z nadmiernym wyrzucaniem ubrań – informuje dziennik „Le Monde”. Każdego roku Francuzi pozbywają się 70 tysięcy ton odzieży, z których dwie trzecie trafia na wysypiska śmieci.
Zużyta odzież i obuwie
.W ramach rządowego programu obywatele będą mogli wystąpić o nagrodę w wysokości 7 euro za naprawę obcasa i od 10 do 25 euro za naprawę odzieży w ramach funduszu o łącznej wartości 154 mln euro przewidzianego na lata 2023-2028. Ma to sprawić, że odzież i obuwie nie będzie marnowane.
We Francji w 2022 roku wypuszczono na rynek 3,3 mld sztuk odzieży, obuwia i tekstyliów domowych, jak podaje organizacja ekologiczna Refashion.
„Celem jest wsparcie tych, którzy dokonują napraw” – powiedziała we wtorek francuska minister ekologii Berangere Couillard, odnosząc się zarówno do małych pracowni krawieckich, jak i do marek odzieżowych, które oferują usługi naprawcze. Couillard zaprosiła „wszystkie pracownie krawieckie i szewców do przyłączenia się” do rządowej akcji.
Program jest częścią szeroko zakrojonej reformy sektora tekstylnego, jednego z najbardziej odpowiedzialnych za zanieczyszczenie środowiska na świecie, zapoczątkowanej przez francuski rząd z końcem 2022 roku. Ma to sprawić, że odzież nie będzie marnowana.
Sytuacja we Francji
.Profesor ekonomii międzynarodowej i polityki gospodarczej w School of Business and Management na Queen Mary University of London, Brigitte GRANVILLE, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” twierdzi, że: „Ten brak pewności i strach jest udziałem milionów Francuzów mieszkających poza medialno-polityczną bańką Paryża. Naturalnym odruchem po osiągnięciu dobrobytu jest obrona tego, co się zdobyło (francuskie słowo oznaczające „zdobyty” – acquis – ma specyficzne konotacje sugerujące uprawnienia poprawiające jakość życia). Nic zatem dziwnego, że antyestablishmentowi politycy po lewej i prawej stronie porzucili swoje wyborcze zobowiązania wyprowadzenia Francji z unii walutowej, obawiając się, aby ten poważny, choć jak twierdzę, korzystny krok nie odstraszył zbyt wielu wyborców. Mimo to, jak pokazały wyniki ostatnich wyborów, nad strachem przed taką zmianą zaczynają przeważać frustracje i urazy”
„Stagnacja poziomu życia wywróciła do góry nogami niekwestionowane wcześniej założenie, że młodzi będą żyli na lepszym poziomie, niż ich rodzice. Miliony biednych pracowników, którzy poczuli się zapomniani i zignorowani, zbuntowało się, przywdziawszy żółte kamizelki. W miarę jak przekonanie, że „dłużej tak być nie może”, będzie się nasilało, towarzyszyć mu będzie coraz mocniejsze poczucie swobody poszukiwania i stosowania nowych rozwiązań” – pisze prof. Brigitte GRANVILLE w tekście „Co dolega Francji?„.
Walka z ociepleniem klimatu
.Redaktor naczelny „Wszystko Co Najważniejsze” i profesor zwyczajny w Polskiej Akademii Nauk, Michał KLEIBER w tekście „Arktyka zostanie pozbawiona lodu szybciej niż zakładano” podaje, że: „Dzisiejsze problemy niejako wymuszają postawienie pytania o przyszłość polityki klimatycznej i szanse na jej ostateczny sukces. Biorąc pod uwagę głęboko zakorzenione przyzwyczajenia ludzi do dotychczasowego sposobu życia oraz ich coraz powszechniejsze, wobec dominujących prawie wszędzie wąskich, partyjnych sporów, przekonanie o braku wpływu na bieżące wydarzenia polityczne, trudno być optymistą, jeśli chodzi o zakres i skuteczność często nerwowo podejmowanych inicjatyw obywatelskich. Dochodzi do tego fakt, iż mimo dobiegających ze strony wielu rządów deklaracji o konieczności zasadniczych zmian w walce ze zmianami klimatu otwarta pozostaje kwestia finansowania koniecznych działań. Może więc w tej sytuacji główną rolę w realizacji skutecznej polityki klimatycznej przypisywać powinniśmy szeroko rozumianemu biznesowi? Wielu przedsiębiorców staje się bowiem dzisiaj w pełni świadomych, że owa, dla wielu nieco abstrakcyjna wizja świata przyjaznego naszemu naturalnemu środowisku to jedna sprawa, a opracowywanie nowych technologii i wprowadzanie na rynek nowych produktów i usług to sprawa druga, potencjalnie niezwykle korzystna biznesowo”.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/eg