Centralny Port Komunikacyjny istotnym elementem strategicznym wschodniej flanki NATO
Centralny Port Komunikacyjny zwiększy możliwość szybkiego przemieszczania NATO – powiedział emerytowany generał dywizji armii amerykańskiej John Gronski
Centralny Port Komunikacyjny
.Proszony o komentarz generał odniósł się do projektu zbudowania w Polsce Centralnego Portu Komunikacyjnego, który miałby powstać na obszarach m.in. gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki, w odległości ok 40 km od Warszawy. Gnerał Gronski jako były zastępca dowódcy wojsk amerykańskich w Europie z siedzibą w Wiesbaden, w Niemczech, koncentrował się na znaczeniu militarnym obiektu. Podkreślił, że wszystko, co sojusznik NATO może zrobić, aby ułatwić poruszanie się w obrębie Paktu Północnoatlantyckiego, jest bardzo cenne.
W niedawnym wystąpieniu na temat CPK prezydent Andrzej Duda zwrócił uwagę, że kompleks będzie pełnić funkcję globalnego centrum komunikacji. Podnosił m.in. potrzebę sprawnego transportu oraz zaopatrzenia dla żołnierzy i obiektów wojskowych.
CPK z perspektywy NATO
.W sytuacji, kiedy wywołana przez prezydenta Putina wojna na Ukrainie, a zagraniczna pomoc dla tego kraju przechodzi w dużej mierze przez Polskę, generał zaznaczył, że kiedy żołnierze i sprzęt dotrą do Centralnego Portu Komunikacyjnego, należy je szybko przesunąć na wschód.
„Linie kolejowe i szerokie autostrady są niezbędne, aby żołnierze i sprzęt mogli dotrzeć tam, gdzie muszą. Będą tam albo w celu odstraszania, albo prowadzenia walki” – wyjaśnił gen. Gronski.
Zwracając uwagę na podobne węzły transportowe o przeznaczeniu wojskowym wymienił system tranzytowy Clarksville (CTS) w Clarksville w stanie Tennessee. Korzysta z niego baza armii USA Fort Campbell i 101. Dywizja Powietrzno-Szturmowa.
„Istnieje także wiele innych przykładów transportu odgrywającego ważną rolę militarną. Podczas wojny secesyjnej generał Grant wykorzystywał pociągi dla wojskowych celów. Dwight Eisenhower był odpowiedzialny za system autostrad międzystanowych na terenie Stanów Zjednoczonych, stworzony w ramach amerykańskiej strategii obronnej” – zauważył generał.
Wskazał on także na kluczowe czynniki, które polski rząd powinien potraktować priorytetowo, aby zapewnić pomyślny rozwój i integrację CPK z regionalnymi i międzynarodowymi strategiami bezpieczeństwa.
„Niezbędne będą linie kolejowe i autostrady prowadzące do i z CPK. Dobre lotnisko bez dodatkowych arterii transportowych miałoby niewielką wartość” – przekonywał.
Pytany o potencjalny wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego na infrastrukturę NATO i zdolności strategiczne w regionie, zwłaszcza w świetle roli Polski jako członka zachodniego sojuszu obronnego, generał Gronski skwitował krótko:
„CPK zwiększy możliwość szybkiego przemieszczania NATO” – ocenił.
Polska może stworzyć podstawy silnego ożywienia gospodarczego na wysokim poziomie
.„Polskiej gospodarce dobrze służyły solidne ramy polityczne i korzystne warunki prowadzenia działalności gospodarczej, co pozwoliło jej zbliżyć się pod względem standardu życia do bardziej zamożnych gospodarek, a także poradzić sobie z ogromnymi wstrząsami, których kraj doświadczył w ostatnich latach” – pisze Mathias CORMANN, Sekretarz Generalny Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Jak zaznacza, „OECD wzmocniła nadzór gospodarczy, poszerzając dotychczasowy zakres koncentracji na zrównoważeniu i społecznej inkluzywności rozwoju o aspekt odporności gospodarczej. Polska, podobnie jak wiele innych gospodarek OECD, musi zmierzyć się z szeregiem wyzwań strukturalnych”.
Mathias CORMANN podkreśla, że „pierwszym z nich jest starzenie się społeczeństwa, które stanowi wyzwanie dla stabilności budżetowej z powodu obniżenia wydajności i tempa wzrostu gospodarczego w wyniku mniejszego udziału siły roboczej, gdy koszty związane ze starzeniem się będą nadal rosły. Aby zapewnić długoterminową stabilność budżetową i rozsądne emerytury, należy wydłużyć okres aktywności zawodowej poprzez stopniowe zrównanie ustawowego wieku emerytalnego mężczyzn i kobiet, a także podwyższenie wieku emerytalnego zgodnie z wydłużeniem średniej długości życia w dobrym zdrowiu. W szerszej perspektywie Polska musi podnieść liczebność swojej siły roboczej poprzez zachęcanie do dłuższej aktywności zawodowej, zwiększanie udziału określonych grup (np. młodych rodziców) w rynku pracy oraz poprzez ułatwianie imigracji”.
Ekspert stoi na stanowisku, że „od mniej więcej trzech dekad Polska cieszyła się ogromnym wzrostem wydajności. PKB na mieszkańca potroił się od początku lat 90. i osiągnął około 80 proc. średniej OECD. Cyfryzacja gospodarki mogłaby dodatkowo zwiększyć wzrost produktywności, pomagając uwolnić przedsiębiorczy potencjał polskich firm w kraju i na rynkach globalnych. Stopień wykorzystania technologii cyfrowych w firmach, szczególnie tych małych i średnich, jest w Polsce stosunkowo niski. Cyfryzację można ułatwić, zwiększając wsparcie techniczne w zakresie podnoszenia świadomości i pomocy menedżerom we wdrażaniu nowych technologii cyfrowych”.
Proces ten wiąże się również z jakością edukacji. „Należy zapewnić ludziom odpowiednie, nowoczesne umiejętności w celu ułatwienia im uczestnictwa w transformacji cyfrowej i czerpania z niej korzyści” – pisze Mathias CORMANN.
Ekonomiasta dodaje, że „Polska poczyniła postępy w kierunku bardziej zrównoważonego rozwoju, ale jak wiele innych krajów, musi znacznie przyspieszyć transformację klimatyczną. Ponieważ około 40 proc. dostaw energii w Polsce opiera się na węglu, emisyjność węglowa gospodarki pozostaje wysoka. Ludzie nadal odczuwają negatywne skutki złej jakości powietrza. Wzmożony nacisk na bezpieczeństwo energetyczne w wyniku wojny jest okazją, aby w ramach przeglądu strategii energetycznej Polski rozważyć większy rozwój odnawialnych źródeł energii, dywersyfikację technologii i poprawę efektywności energetycznej przy jednoczesnym zminimalizowaniu zależności od węgla w najbliższym czasie”.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/SN