Centrum Praw Człowieka w Iranie alarmuje. Egzekucje przeciwników władz coraz częstsze

Centrum Praw Człowieka w Iranie

W Iranie wykonywanych jest coraz więcej egzekucji motywowanych politycznie, od 10 miesięcy stracono w ten sposób co najmniej 17 osób – informuje działająca na emigracji organizacja Centrum Praw Człowieka w Iranie (CHRI). Władze w Teheranie wykorzystują karę śmierci jako „taktykę zastraszania i odwetu” – komentuje Radio Wolna Europa.

Alarm Centrum Praw Człowieka w Iranie

.Centrum Praw Człowieka w Iranie ocenia, że w ciągu ostatnich 10 miesięcy Iran dokonał egzekucji 17 mężczyzn – w większości młodych – po „rażąco bezprawnych” procesach. Tylko od lipca br. siedem osób zostało powieszonych za udział w protestach w związku ze śmiercią Mahsy Amini – młodej kobiety zatrzymanej za niewłaściwe zakrywanie włosów, która zmarła w areszcie policyjnym we wrześniu 2022 roku – podczas gdy co najmniej 10 innych zostało straconych za różne „przestępstwa” polityczne.

Apel o reakcję społeczności międzynarodowej

.”Społeczność międzynarodowa musi jasno powiedzieć irańskim władzom, że kontynuowanie serii zabójstw doprowadzi do zintensyfikowania politycznej i gospodarczej izolacji republiki islamskiej” – powiedział Hadi Ghaemi, dyrektor wykonawczy CHRI. Jeżeli świat nie podejmie zdecydowanych, skoordynowanych działań, „społeczność międzynarodowa da zielone światło dla tej rzezi” – dodał Ghaemi, cytowany w czwartek przez Radio Wolna Europa.

Rządy strachu

.”Celem tych bezprawnych egzekucji jest wykorzenienie sprzeciwu i zasianie strachu wśród ludności. Rządy i organizacje międzynarodowe odgrywają kluczową rolę w wywieraniu presji na irański rząd, aby położył kres tym sankcjonowanym przez państwo morderstwom” – podkreślił Ghaemi. Centrum Abdorrahmana Boroumanda, organizacja z siedzibą w Waszyngtonie stwierdził w niedawnym raporcie, że w samym maju w Iranie przeprowadzono 135 egzekucji, podczas gdy Iran Human Rights (IHR) twierdzi, że od początku roku odnotowano co najmniej 423 egzekucje, a brak przejrzystości działań irańskiego rządu uprawnia do „podejrzeń, że rzeczywista liczba egzekucji jest znacznie wyższa niż podana oficjalnie”. 

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 4 sierpnia 2023