Co według nastolatków media społecznościowe robią z ich danymi?

Jak wynika z najnowszego badania waszyngtońskiego Pew Research Center, tylko jedna piąta nastolatków jest bardzo zaniepokojona brakiem kontroli nad informacjami, które na ich temat gromadzą media społecznościowe.

.Większość nastolatków twierdzi, że ma niewielką lub nie ma żadnej kontroli nad gromadzeniem ich danych osobowych przez firmy zajmujące się mediami społecznościowymi; jednocześnie, wielu z nich nie jest zbytnio zaniepokojona gromadzeniem tych informacji przez firmy – wynika z raportu „Connection, Creativity and Drama: Teen Life on Social Media in 2022” [LINK], przygotowanego przez Pew Research Center.

Wiele nastolatków nie czuje, że ma kontrolę nad tym, jakie informacje zbierają firmy będące właścicielami mediów społecznościowych. Aż 60 proc. nastolatków twierdzi, że mają niewielką (40 proc.) lub nie mają żadnej kontroli (20 proc.) nad danymi osobowymi zbieranymi na ich temat przez owe firmy. Kolejne 26 proc nie wie, jak dużą kontrolę posiada. Tylko 14 proc. nastolatków uważa, że ​​ma dużą kontrolę nad danymi osobowymi gromadzonymi na ich temat przez te firmy – piszą twórcy raportu.

Podczas gdy jedna piąta nastolatków twierdzi, że jest bardzo zaniepokojona ilością danych osobowych, które mogą na ich temat posiadać właściciele mediów społecznościowych, ponad dwa razy więcej nastolatków (44 proc.) wyraża niewielkie zaniepokojenie lub nie wyraża żadnego. Około 35 proc. nastolatków zgłasza, że są nieco zaniepokojeni tym, ile ich danych osobowych znajduje się w rękach owych firm. Ci, którzy pochodzą z gospodarstw domowych zarabiających mniej niż 30 tys. dolarów rocznie twierdzą częściej, że są co najmniej bardzo zaniepokojeni, w porównaniu do nastolatków z domów, w których zarobki wynoszą 75 tys. dolarów lub więcej.

W kontekście wielkości miejsca zamieszkania, młodzież, która pochodzi z miast i przedmieść częściej wyraża wyższy poziom zaniepokojenia, niż ich rówieśnicy ze wsi. Różnica między nastolatkami z miast i wsi jest szczególnie wyraźna, przy czym około trzech nastolatków z miast jest bardzo zaniepokojonych ilością danych osobowych, które mogą na ich temat gromadzić właściciele mediów społecznościowych. Dla porównania, mniej więcej jeden na dziesięć nastolatków ze wsi zgłasza takie samo zaniepokojenie.

Dzisiejsza młodzież dorastała w świecie, w którym gromadzenie danych online jest normą – komentuje Eryk Mistewicz, prezes Instytutu Nowych Mediów.

Co według nastolatków media społecznościowe robią z ich danymi?

.Badanie ujawnia, że nastolatki w większości widzą potrzebę ochrony swoich informacji przed innymi ludźmi. Skoncentrowany na osobie nacisk na prywatność jest zgodny z badaniami akademickimi, które pokazują, że nastolatki są bardziej skłonne do podejmowania kroków w celu ochrony swoich informacji przed innymi osobami, niż przed firmami.

Kilku nastolatków poproszonych o zastanowienie się, co ich zdaniem firmy mogą zrobić z ich danymi, przyznaje, że nie zastanawiali się nad tym zbyt wiele, choć kilku wspomina, że firmy, będące właścicielami mediów społecznościowych, prawdopodobnie ich obserwują.

Coś, co zawsze wydawało mi się dziwne w mediach społecznościowych, to powiedzmy, że wyszukujesz jedną rzecz na platformie, a potem pojawia się ona na innej. To pokazuje, że media społecznościowe wykorzystują te informacje. Dziwnie jest wiedzieć, że śledzą pewne rzeczy. Powiedzmy, że robię zakupy na jednym koncie, a potem wyskakuje mi to jako reklama czegoś innego. To prawie sprawia, że ​​czuję się trochę niekomfortowo – komentuje ankietowana nastolatka.

Inne nastolatki zauważają, że firmy sprzedają ich dane i wykorzystują je do ukierunkowanych reklam. „W szkole podstawowej jeden z moich nauczycieli przeprowadził badanie, gdzie opublikował coś online, a następnie na swoim koncie Amazon otrzymywał rekomendacje na podstawie tego, co opublikował. Myślę więc, że próbują skłonić cię do kupowania rzeczy, które cię interesują.”

Nastolatki mają różne definicje prywatności cyfrowej

.Wcześniejsze badania, przeprowadzone przez centrum, wykazały, iż podczas korzystania z mediów społecznościowych nastolatki myślą o prywatności. Miały bowiem tendencję do myślenia o niej w kontekście swojego życia towarzyskiego, na przykład zachowywania informacji osobistych i uczuć dla siebie, zamiast dzielenia się nimi z innymi. Zwykle nie udzielali dobrowolnie odpowiedzi, w których zwracali uwagę na inwigilację przez korporacje lub rządy w stopniu porównywalnym do ankietowanych dorosłych.

Jedna z nastoletnich badanych stwierdziła, że cyfrowa prywatność kojarzy jej się z faktem, iż wszystkie jej konta w mediach społecznościowych są prywatne. Wobec czego zawarte w nich treści widzą jedynie osoby, których prośba o możliwość obserwowania została zaakceptowana. Inny nastolatek podkreślił, że cyfrowa prywatność to dla niego oddzielenie życia osobistego od tożsamości online, bowiem część informacji na jego temat przechowuje on poza Internetem.

W porządku, co rozumiesz przez cyfrową prywatność? Masz na myśli to, że żadne informacje, których używam na platformie mediów społecznościowych nie są udostępniane innym. Mój numer telefonu, moje zdjęcia, moje filmy są bezpieczne na tej platformie. … Moje dane nie są nikomu udostępniane, tak rozumiem prywatność – komentuje jeden z ankietowanych nastolatków.

Stosunek nastolatków do gromadzenia ich prywatnych danych przez firmy

.Zaledwie 14 proc. nastolatków twierdzi, że ma dużą kontrolę nad danymi osobowymi, które zbierają na ich temat właściciele mediów społecznościowych. 60 proc. z nich czuje, że nie ma żadnej kontroli, a kolejne 26 proc twierdzi, że nie jest pewne, w jakim stopniu kontroluje gromadzenie tych informacji przez firmy.

Jedna piąta nastolatków (20 proc.) twierdzi, że czuje się bardzo zaniepokojona ilością danych osobowych, które mogą gromadzić właściciele mediów społecznościowych. Mimo to znaczna część nastolatków (44 proc.) twierdzi, że ma niewielkie lub nie ma żadnych obaw dotyczące tego, ile te firmy mogą o nich wiedzieć.

Analiza przedstawiona w raporcie opiera się na samodzielnie przeprowadzonej ankiecie internetowej, która odbyła się w dniach 14. kwietnia – 4 .maja 2022 roku na próbie 1316 diad. Przy czym każda para składała się z jednego nastolatka z USA w wieku od 13 do 17 lat i jednego rodzica. Margines błędu dla pełnej próby 1316 nastolatków wynosi plus/minus 3,2 pkt. procentowego. Ankieta została przeprowadzona przez Ipsos Public Affairs w języku angielskim i hiszpańskim przy użyciu KnowledgePanel.

Oprac. Mikołaj A. Czyż

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 20 listopada 2022