CPK - bezproblemowe pozyskanie gruntów
Do Programu Dobrowolnych Nabyć zgłoszonych jest już niemal 4000 hektarów, wpłynęło prawie 900 zgłoszeń, w tym 500 na terenie objętych decyzją lokalizacyjną – poinformował Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Zgłoszenia dotyczą ok. 80 proc. terenu przyszłego lotniska – wskazano.
Na czym polega Program Dobrowolnych Nabyć?
.Jak poinformowało komunikacie CPK, w lipcu przedstawiciele spółki zwrócili się do osób, które jeszcze nie przystąpiły do Programu Dobrowolnych Nabyć, a efektem tych spotkań jest kolejne 31 zgłoszeń. Przekazano, że stan na piątek to niemal 4000 hektarów, prawie 900 wniosków, z czego 500 znajduje się na terenie objętym decyzją lokalizacyjną. W lipcu br. informowano, że do PDN zgłosiły się osoby posiadające 3655 ha, a spółka kupiła od nich ponad 1300 ha. CPK stwierdziła, że pozyskano zgłoszenia w sumie dla ok. 80 proc. terenu przyszłego lotniska.
Właściciel nieruchomości przystępujący do PDN sprzedaje swoją działkę z bonusami na poziomie 140 proc. wartości budynku i 120 proc. wartości gruntu. Dodatkowo możliwa jest wycena uwzględniająca wartość odtworzeniową nieruchomości bez stopnia zużycia.
Wyjaśniono, że decyzja lokalizacyjna dotycząca obszaru przyszłego lotniska CPK spodziewana jest pod koniec tego roku, a PDN wchodzi w następną fazę realizacji. Spółka będzie podejmować kroki dotyczące obszarów związanych z inwestycjami kolejowymi, w pierwsze kolejności połączenia Warszawa-Łódź, wchodzącego w skład priorytetu inwestycyjnego spółki. Jak zaznaczono, priorytetem CPK jest efektywne wykorzystanie czasu przed wydaniem decyzji.
Spółkę CPK powołano w połowie 2018 roku w celu przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad spółką sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld złotych.
Plan, który można i trzeba zrealizować
.„Bo nie jesteśmy już biednym krajem na dorobku — staliśmy się jedną z największych gospodarek świata. Jesteśmy 21. lub 22. gospodarką globu. Nie możemy przegapić tej zmiany i myśleć sparaliżowani kompleksami. Zmieniła się nasza pozycja, musi się też zmienić myślenie. Bogate społeczeństwa — czyli my! — są nimi dlatego, że się wciąż rozwijają. I że wierzą w siebie. Inwestują i rozwijają projekty, które zapewnią im lepszą przyszłość. I otworzą nowe możliwości” – pisze w swoim artykule Paulina MATYSIAK, filolożka i filozofka oraz członkini zarządu krajowego Partii Razem, posłanka na Sejm IX i X kadencji.
Bo być Europejczykami i Europejkami to coś więcej niż dogadać się po angielsku. Jesteśmy Europejczykami — nie mamy kompleksów, nie mamy mikromanii. Zostawiamy za sobą niedasizm, czyli myślenie, że się nie da i nie uda. I że nie wolno próbować.
„Polska się zmieniła: nie przekonują już nas argumenty, że nas nie stać i że się nie da. Bo dzisiaj wiemy, że da się. Polska umie wymyślić BLIKa, wygrać Rolanda Garrosa i grać w FC Barcelona. Będzie też umiała zbudować CPK, bezpieczne elektrownie jądrowe i superszybkie koleje. Potrzebujemy ludzi, którzy ani nie ugrzęzną w niedasizmie, ani w żenujących gierkach. Takich, którzy nie będą padać na kolana, tylko dlatego że Niemiec albo Francuz coś powie. Takich, którzy wiedzą, że Bruksela to miejsce, gdzie walczy się o polskie interesy, i gdzie dba się o wspólną europejską przyszłość” – opisuje posłanka.
Polacy mogą być nadal dumni ze swojego narodowego przewoźnika
.W 2022 roku narodowy przewoźnik osiągnął przychody w wysokości 8,3 mld PLN. W 2023 roku przychód ze sprzedaży wzrósł do 10,1 mld PLN, a wynik z działalności operacyjnej wyniósł 1,1 mld PLN. Powodem tego odbicia był głównie dynamiczny wzrostu przychodów przy racjonalnej polityce kosztowej. Z marżą EBIT w 2023 roku na poziomie 11% PLL LOT były jedną z najbardziej rentownych linii w Europie. Wyprzedziły przewoźników takich jak Lufthansa, Austrian, Eurowings, Air France, KLM czy Wizz Air.
W ramach nowej strategii LOT planuje istotną ekspansję na rynku lotniczym, dążąc do uruchomienia 20 dodatkowych tras, głównie do Azji i Ameryki Północnej. Ma to doprowadzić do stopniowego wzrostu liczby pasażerów do 17 mln w 2028 roku, czyli prawie o 7 mln więcej niż obecnie. W tym celu planuje pozyskać ok. 40 nowych maszyn oraz przeprowadzić modernizację kabin Boeingów 787-8 Dreamliner.
Ważnym czynnikiem realizacji strategii LOT będzie kapitał ludzki. Chodzi nie tylko o kwalifikacje pilotów, personelu pokładowego i pracowników technicznych, lecz także o atmosferę pracy, relacje między kierownictwem a pracownikami oraz ułożenie siatki płac. Wynikająca z tych czynników sytuacja wewnętrzna w spółce będzie miała istotny wpływ na możliwości rozwojowe polskiego przewoźnika.
Nową przewagą konkurencyjną LOT może się okazać operowanie z Polski, która w kontekście wojny w Ukrainie i rozpoczęcia procesu rozszerzania się Unii Europejskiej znalazła się w samym centrum integrującej się Europy.