Czarnków nie może liczyć na kolej

Projekt rewitalizacji linii kolejowej Międzychód-Szamotuły, przechodzącej przez Czarnków, będzie przygotowany z myślą o elektryfikacji trasy i prędkości 160 km/h, ale inwestycja najpierw zostanie zrealizowana w pierwotnym wariancie, czyli prędkości 120 km/h i bez elektryfikacji – przekazał wicemarszałek woj. wielkopolskiego.
Czarnków bez koleji
.W Wielkopolsce w ramach programu Kolej Plus zrewitalizowane miały zostać cztery linie kolejowe: Międzychód-Szamotuły, Rogoźno-Czarnków, Kąkolewo-Gostyń i Czempiń-Śrem. Dodatkowo zbudowana miała też zostać nowa trasa między Koninem a Turkiem. Łączną wartość wszystkich wielkopolskich projektów Kolei Plus jeszcze w 2023 r. szacowano na około 2,2 mld zł.
W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe i władze województwa zdecydowały o wstrzymaniu prac przy projekcie budowy nowej linii Konin-Turek. Powodem były problemy ze sfinansowaniem wartej około 1 mld zł inwestycji oraz protesty społeczne. W ub. roku PKP PLK zaproponowała także zmianę koncepcji rewitalizacji linii do Międzychodu. Miałaby ona m.in. zostać zelektryfikowana i dostosowana do prędkości 160 km/h. Z kolei Czarnków – zamiast połączony linią kolejową z Rogoźnem – miałby zostać skomunikowany zbudowanym od podstaw nowym szlakiem z Wronkami leżącymi na trasie kolejowej Poznań-Szczecin.
Rewitalizacja linii Międzychód-Szamotuły
.Odpowiedzialny za transport wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak zaznaczył, że proponowane zmiany dotyczące rewitalizacji linii Międzychód-Szamotuły spowodowałyby wzrost kosztów całego przedsięwzięcia z ponad 400 mln zł do ponad 1 mld zł. „Pula pieniędzy na Kolej Plus się nie zmienia. W skrajnym przypadku taka realizacja linii do Międzychodu musiałaby zostać przeprowadzona kosztem innych projektów” – zaznaczył samorządowiec.
„W związku z tym, po stosownych rozmowach z PKP PLK zdecydowaliśmy, że projekt rewitalizacji linii do Międzychodu będzie opracowywany w sposób rozszerzony, czyli zostanie przygotowany z myślą o elektryfikacji, większej prędkości pociągów itd. Natomiast realizacja – na tym etapie – zostanie wykonana według starego wariantu, czyli bez elektryfikacji i dla prędkości 120 km/h. Jeżeli w przyszłości PKP PLK będzie miała możliwość rozszerzenia tej inwestycji, już nie w ramach programu Kolej Plus, tylko ze swojego budżetu, to zostanie ona rozszerzona. Jednak na razie projekt będzie realizowany w dotychczasowej formule” – powiedział wicemarszałek.
Zmiana przebiegu trasy, obawy rolników
.Zmiany zaproponowane przez PKP PLK dotyczyły również korekty przebiegu trasy w stosunku do starego szlaku w okolicach Nojewa i Chrzypska. Ma to związek z dostosowaniem linii do prędkości 160 km/h oraz umożliwiłoby zachowanie zabytkowych obiektów inżynieryjnych, takich jak wiadukt kolejowy w Chrzypsku Małym. Wicemarszałek Jankowiak przyznał jednak, że zmianie trasy sprzeciwiła się ostatnio część okolicznych rolników. „Na razie jest to otwarty temat, ale myślę, że obawy rolników są trochę przesadzone” – ocenił samorządowiec.
Mówiąc o projekcie linii łączącej Śrem i Czempiń, Jankowiak przypomniał, że do niedawna PKP PLK proponowały budowę części tej trasy w zupełnie nowym śladzie, z pominięciem Czempinia. „Przekonałem naszych partnerów, by owszem, realizować to przedsięwzięcie w nowym śladzie, ale z uwzględnieniem Czempinia” – wskazał. Dodał, że linia miałaby przebiegać od Czempinia przez Brodnicę do Śremu.
Czarnków na bocznicy
.Najmniej zaawansowane są uzgodnienia dotyczące projektu przywrócenia połączenia kolejowego do Czarnkowa. „W tej chwili pewna jest jedynie kwestia modernizacji i elektryfikacji linii Wągrowiec-Rogoźno. Co do reszty – czekają nas kolejne dyskusje i analizy. Czy to będzie połączenie Rogoźno-Czarnków, czy Czarnków-Wronki, to jest kwestia otwarta” – powiedział Jankowiak. Wicemarszałek przyznał, że przeprowadzone mają też zostać analizy dotyczące ewentualnego zbudowania nowej linii łączącej Czarnków z Trzcianką, a tym samym połączenia tego miasta z trasą kolejową Piła-Krzyż Wielkopolski.
Ustanowiony w 2019 r. Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus zakłada, że do 2029 r. w całym kraju zrewitalizowanych w jego ramach zostanie ponad 30 linii kolejowych. Początkowo wartość programu wynosiła około 6,6 mld zł. W 2022 r. zwiększono finansowanie Kolei Plus do ponad 11 mld zł pochodzących z budżetu centralnego i około 2 mld zł zapewnionych przez samorządy.
PAP / MK