Czy można wlewać E10? Aplikacja z Sieci badawczej Łukasiewicz

Z końcem listopada 2023 roku ruszy wyszukiwarka, dzięki której kierowcy sprawdzą, czy można wlewać E10 do swojego samochodu - poinformował resort klimatu. Przypomniano, że nie wszystkie auta mogą tankować benzynę E10, która zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2024 roku.

Z końcem listopada 2023 roku ruszy wyszukiwarka, dzięki której kierowcy sprawdzą, czy można wlewać E10 do swojego samochodu – poinformował resort klimatu. Przypomniano, że nie wszystkie auta mogą tankować benzynę E10, która zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2024 roku.

Czy można wlewać E10 do swoich samochodów?

.Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) poinformowało, że przygotowuje działania informacyjne w związku z wprowadzeniem od 1 stycznia 2024 r. na polski rynek benzyny silnikowej 95-oktanowej z zawartością do 10 proc. objętościowo biokomponentów, tzw. benzyny silnikowej E10.

Ministerstwo dodało, że paliwo to jest już dostępne w innych europejskich państwach. Podkreśliło też, że „znaczna większość” pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowana do stosowania benzyny silnikowej E10. „Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 r. wynosił w Polsce 14,3 roku” – wskazało MKiŚ.

Resort zwrócił uwagę, że nie wszystkie auta osobowe są przystosowane do tankowania benzyny E10. „Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowuje na potrzeby kierowców wyszukiwarkę, w której będzie można sprawdzić kompatybilność swojego pojazdu z benzyną E10” – poinformowało ministerstwo.

Wyjaśniło, że wpisując w wyszukiwarce markę pojazdu, model oraz rocznik uzyskamy informację, czy dany pojazd może tankować benzynę E10, czy też nie. Podano, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje uruchomienie wyszukiwarki „w czwartym tygodniu listopada br.”.

e10.klimat.gov.pl – wyszukiwarka opracowana przez Sieć Badawczą Łukasiewicz

.„Wyszukiwarka będzie dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.” – dodał resort, wskazując, że opracowanie wyszukiwarki zlecił Poznańskiemu Instytutowi Technologicznemu (Sieć Badawcza Łukasiewicz). „Koszt opracowania wyszukiwarki to 157 317,00 zł brutto” – poinformowano.

Ministerstwo zauważyło, że rozmowy z przedstawicielami branży paliwowej na temat wdrożenia benzyny E10 na polski rynek trwają nieprzerwanie od 2019 r. Dodało, że we współpracy z sektorem paliwowym wypracowało przyjęty model wprowadzenia na rynek benzyny E10, tj. zastąpienie obecnie dostępnej na stacjach paliw benzyny E5 o liczbie oktanowej 95 benzyną E10 o takiej samej liczbie oktanowej. „Przyjęte rozwiązanie uwzględnia dostępną w Polsce infrastrukturę paliwową oraz doświadczenie innych państw europejskich, które wprowadziły już benzynę E10” – zaznaczył resort.

Dodano, że w celu wyjaśnienia ostatnich wątpliwości związanych z wprowadzeniem na rynek benzyny E10, jakie zidentyfikował sektor paliwowy, 13 listopada 2023 r. z inicjatywy Ministerstwa Klimatu i Środowiska odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli Urzędu Regulacji Energetyki, Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego oraz podmiotów prowadzących bazy paliw.

„Spotkanie dotyczyło wymaganej procentowej zawartości bioetanolu w benzynie E10, jaką krajowi importerzy paliw ciekłych będą magazynować w bazach paliw, a także sposobu rozliczania obowiązków związanych z udziałem OZE w transportowych nośnikach energii w ramach Narodowego Celu Wskaźnikowego” – poinformowało ministerstwo. „W trakcie spotkania ustalono, że od strony technicznej bazy paliw są gotowe do wydawania nowego paliwa E10 spełniającego wymagania jakościowe, konieczne jest tylko uszczegółowienie warunków kontraktowych z poszczególnymi klientami baz paliw” – dodało.

Resort klimatu poinformował, że podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Regulacji Energetyki potwierdzili możliwość rozliczania Narodowego Celu Wskaźnikowego (wymaganego przepisami prawa osiągnięcia 14-procentowego udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie) w stosunku do benzyn silnikowych z zawartością bioetanolu, magazynowanych w bazach paliw, na podstawie dokumentów posiadanych w chwili dostarczenia benzyny do bazy paliw.

„Dzięki takiemu podejściu możliwe będzie przechowywanie w jednym zbiorniku bazy paliw benzyn silnikowych w formacie E10 należących do różnych podmiotów, tak jak do tej pory było to realizowane wobec benzyny E5″ – wskazał resort.

„Jesteśmy przygotowani do wprowadzenia na rynek od 2024 r. nowego formatu benzyny. Obecnie Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie identyfikuje zagrożenia dla przyjętych założeń związanych z wdrożeniem formatu E10 ani w obszarze logistyki, ani wymagań jakościowych” – podsumowało ministerstwo, odpowiadając na pytanie o stan przygotowań do wdrożenia benzyny E 10.

Zielona Rewolucja

.Strefy czystego transportu to tylko jeden z pomysłów na opóźnienie katastrofy klimatycznej. W skali globalnej liczy się nie tylko to, żeby eliminować zanieczyszczenia, ale także by wspierać kraje najmniej rozwinięte oraz społeczeństwa najbiedniejsze. Bjørn LOMBORG, adiunkt w Copenhagen Business School, wypowiada się na temat Zielonej Rewolucji.

„Zielona Rewolucja odniosła niewątpliwy sukces. Potrzebujemy jednak drugiej Zielonej Rewolucji, która pozwoliłaby ograniczyć głód na świecie i zapewniłaby najbiedniejszym ludziom dostęp do wynikających z niej dobrodziejstw. Taka rewolucja potrzebna jest szczególnie dzisiaj, biorąc pod uwagę trudności z wyżywieniem wszystkich mieszkańców Ziemi. Od roku 2016 światowi przywódcy składają szumne obietnice w ramach Celów Zrównoważonego Rozwoju, które mają zostać osiągnięte w każdym kraju do 2030 r. Wśród najważniejszych celów znajduje się optymalizacja rolnictwa obejmująca likwidację głodu, zapewnienie wartościowszej żywności i wprowadzenie zrównoważonych metod produkcji” – twierdzi badacz.

.„Niestety, nie wywiązujemy się ze złożonych obietnic, i to nie tylko dlatego, że w ich realizacji przeszkodził nam koronawirus. Nawet gdyby przyjąć za punkt odniesienia postęp prac jeszcze sprzed wybuchu pandemii, zobowiązań polityków na rok 2030 nie uda się zrealizować przez kolejne 80 lat, czyli do początku XXII wieku” – dodaje Bjørn Lomborg.

PAP/ Anna Bytniewska/ Wszystko co Najważniejsze/ LW

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 23 listopada 2023