
Czy Paryż jest przygotowany na Igrzyska Olimpijskie? Pytanie na rok przed

Do Letnich Igrzysk Olimpijskich w Paryżu został równo rok. Większość z prac nad budową lub przystosowaniem obiektów sportowych została zakończona bądź jest w fazie końcowej. Wszystkie obiekty muszą zostać ukończone do 31 grudnia 2023r.
Igrzyska Olimpijskie w Paryżu
.Na prace nad infrastrukturą Komitet organizacji Igrzysk Olimpijskich w Paryżu dysponował budżetem 4,4 miliarda euro. Na samo oczyszczanie Sekwany w Paryżu i okolicach, aby była zdatna do zorganizowania tam zawodów pływackich i triatlonu, władze Paryża wyłożyły natomiast 1,4 miliarda euro.
Prezes Solideo, grupy odpowiedzialnej za infrastrukturę sportową na igrzyska olimpijskie, zapewnia, że wszystkie obiekty zostaną oddane do użytku przed końcem 2023r., nie zostanie również przekroczona granica budżetu 3,2 miliarda euro, jakim grupa dysponuje. Osiągnięte zostały również cele związane z ochroną środowiska, głównie ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 47 proc. w stosunku do 2018r. Prezes Solideo podkreśla również, że podczas 5 lat prac nad infrastrukturą sportową na Igrzyska Olimpijskie, nie miał miejsca żaden tragiczny wypadek przy pracy.
Paryskie merostwo podjęło decyzje, mające na celu ułatwienie przemieszczania się kibiców po Paryżu. Od 15 marca 2024r. żadne prace budowlane nie będą mogły być podjęte w strefie wokół brzegów Sekwany, przy obiektach olimpijskich i przy dworcach. Od 15 czerwca do 15 września 2024r. natomiast podjęte przed 15 marca prace budowlane nie będą mogły zajmować chodnika.
Logistyka i wizerunek
.Oprócz kwestii związanych z infrastrukturą sportową, pozostają jednak wyzwania związane z logistyką, poprawieniem wizerunku miasta po fali zamieszek na początku lipca, transportem czy bezpieczeństwem.
„Wobec wyzwań, które nas czekają, należy jednocześnie pokazać spokój, ponieważ nie mamy opóźnienia, ale również pokorę w tematach tak drażliwych jak bezpieczeństwo czy transport. Ale czuję zupełną mobilizację wszystkich aktorów, aby podjąć te bezprecedensowe wyzwania. Pozostaje nam jeszcze dużo pracy, ale będziemy gotowi” – stwierdził Tony Estanguet, prezes Komitetu organizacyjnego.
Szczególnym wyzwaniem będzie zapewnienie bezpieczeństwa podczas sztafety ze zniczem olimpijskim, która wyruszy 8 maja z Marsylii i przemierzy cały kraj, a także podczas ceremonii otwarcia igrzysk, 26 lipca 2024r.
Rządowy plan zapewnienia bezpieczeństwa podczas Igrzysk Olimpijskich jest już gotowy. Wymaga jednak całkowitego zaangażowania wszystkich sił bezpieczeństwa, co oznaczałoby niedopuszczenie do jakichkolwiek protestów służb, jak obecnie w Marsylii, gdzie policjanci przebywają na zwolnieniach zdrowotnych w ramach protestu po zatrzymaniu w areszcie jednego z funkcjonariuszy za „przemoc wobec manifestującego” podczas zamieszek na początku lipca. Jeden z komisarzy biura ds.bezpieczeństwa publicznego twierdzi, że mimo wszystko „wierzy w możliwości aparatu bezpieczeństwa aby poradzić sobie z równie wielkim wydarzeniem jak Igrzyska Olimpijskie”.
Podczas Igrzysk Olimpijskich każdego dnia w regionie paryskim ma być zaangażowanych 35 000 policjantów, żandarmów i strażaków. Porządku w Paryżu będzie pilnować również 2 000 funkcjonariuszy straży miejskiej. Organizatorzy igrzysk zapowiedzieli zatrudnienie dodatkowo 22 000 prywatnych ochroniarzy. Prefekt policji zapowiedział natomiast instalację dodatkowych 500 kamer wokół obiektów olimpijskich.
Wyzwania
.Wyzwania związane są również z paryskim transportem miejskim i podmiejskim, który już w normalnym czasie jest określany jako niewydolny. W stolicy Francji oczekiwanych jest 7 milionów kibiców (do tej pory sprzedano 6,8 mln biletów na rozgrywki, przed igrzyskami będą jeszcze dwie oficjalne fazy sprzedaży biletów), którzy będą przemieszczać się do 25 olimpijskich obiektów (12 w samym Paryżu, 13 na przedmieściach). Zarząd transportu regionalnego Ile-de-France proponuje zwiększenie częstotliwości transportu o 15 proc. w stosunku do średniego ruchu w lecie, oraz zaadaptowanie rozkładów jazdy do godzin zawodów. „Będzie to oznaczać to samo, co zaproponowanie serwisu metra takiego jak w dzień w tygodniu w zimie, kiedy paryżanie nie są na wakacjach” – tłumaczy Edgar Sée, odpowiedzialny za logistykę podczas igrzysk olimpijskich w zarządzie transportu miejskiego RATP.
Pozostaje jednak kwestia tego, czy w Paryżu, w którym i tak brakuje motorniczych metra i kolei podmiejskich, pracownicy transportu publicznego zgodzą się na przesunięcie letnich urlopów, aby zapewnić częstotliwość ruchu. Negocjacje w sprawie kompensacji finansowych, które mogłyby ich przekonać do współpracy, mają być sfinalizowane na jesieni. Aby uniknąć tłumów w transporcie publicznym, kibice mają mieć możliwość zarezerwowania biletów na przejazd z wyprzedzeniem, w specjalnej aplikacji. „W aplikacji znajdą również linie metra, jakimi powinni dostać się na miejsca rozgrywek. Niekoniecznie będzie to najkrótsza trasa, ale najwłaściwsza aby uniknąć tłumów na niektórych liniach” – precyzuje Laurence Debrincat, dyrektor ds.igrzysk olimpijskich w zarządzie transportu regionalnego Ile-de-France.
Julia Mistewicz
Paryż