Dania skonfliktowana z USA w sprawie Grenlandii, przejmuje kolej w Panamie

Duński morski przewoźnik kontenerowy Maersk poinformował, że 2 kwietnia 2025 kupił operatora kolei wzdłuż Kanału Panamskiego. Według mediów inwestycja może pomóc w zabezpieczeniu interesów Danii wobec zapowiedzi władz USA o przejęciu kontroli nad kanałem.
Duński Maersk kupił kolej kursującą wzdłuż Kanału Panamskiego
.Jak podano w komunikacie, należąca do grupy Maersk firma APM Terminals przejmuje przedsiębiorstwo kolejowe Panama Railway Company od jego dotychczasowego właściciela, kanadyjsko-amerykańskiej spółki CPKC. Nie ujawniono kwoty transakcji.
Umowa dotyczy jednotorowego połączenia kolejowego o długości 76 km łączącego porty położone po obu stronach oceanów, Atlantyku i Pacyfiku. Infrastruktura ta stanowi alternatywę dla kanału, umożliwia transport towarów drogą lądową, choć wymaga przeładunków.
Jak przypomina duńska gazeta „Berlingske”, do zakupu strategicznej kolei doszło po oświadczeniach prezydenta USA Donalda Trumpa o konieczności zwiększenia kontroli nad Kanałem Panamskim przez amerykańskie władze. Trump powoływał się na rosnące wpływy Chin w tym regionie.
„Maersk może jednak ściągnąć na siebie gniew Trumpa, gdyż kanał stanie się jeszcze mniej amerykański” – zauważa publicysta dziennika. Stosunki duńsko-amerykańskie nie są już najlepsze po wypowiedziach prezydenta USA o potrzebie przejęcia należącej do Danii Grenlandii.
Maersk, właściwie A.P. Moeller-Maersk, to największa na świecie firma zajmująca się transportem żeglugowym oraz logistyką. Spółka działająca w 130 krajach dysponuje 700 statkami kontenerowymi oraz 65 terminalami portowymi. Jej główna siedziba znajduje się w Kopenhadze.
Kanał Panamski a polska racja stanu
.Jeśli Donald Trump spełni swą obietnicę, a Stany Zjednoczone odzyskają Kanał Panamski, Polska powinna odnieść się do tego powściągliwie. Nośne hasła zostawmy w domu, a polityczne deklaracje składajmy w zaciszu gabinetów – przekonuje na łamach „Wszystko co Najważniejsze” historyk Patryk PALKA. Autor przyznaje, że odzyskanie kontroli nad Kanałem Panamskim rzeczywiście leży w interesie USA – zarówno z ekonomicznego, jak i strategicznego punktu widzenia. Przypomina, że już w latach 70. XX w. decyzja Jimmy’ego Cartera była krytykowana i uchodziła za kontrowersyjną. „Donald Trump nie jest pierwszym, który uważa oddanie Panamie pełnej kontroli nad Kanałem za poważny błąd. Jeśli świeżo zaprzysiężony prezydent odzyska Kanał Panamski, bez wątpienia wzmocni pozycję USA. To z kolei przysłuży się także Polsce. Stany Zjednoczone jako lider NATO oraz globalnego Zachodu są głównym gwarantem polskiego bezpieczeństwa. Ich pomyślność w rywalizacji z Chinami oraz Rosją leży w interesie naszego kraju. To truizm, ale warto o tym pamiętać” – pisze Patryk PALKA.
Cały tekst tutaj: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/donald-trump-i-kanal-panamski-a-polska-racja-stanu/
PAP/ad