Embraer rozumie geopolityczne przyczyny wyboru przez Polskę Airbusa

Brazylijski producent samolotów Embraer poinformował w oświadczeniu, że szanuje decyzję PLL LOT o wyborze samolotów Airbusa. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie – dodał koncern w komunikacie.

„LOT jest dla Embraera cenionym partnerem”

.Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły, że nową flotę samolotów do połączeń regionalnych, docelowo 84 maszyny, kupi od Airbusa. Konkurentem europejskiego koncernu był właśnie Embraer, oferujący modele rodziny E2.

LOT po raz pierwszy w historii używać będzie samolotów Airbusa. Polski przewoźnik od lat eksploatuje Embraery. „Pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu” – zaznaczył Embraer w przekazanym PAP oświadczeniu.

„Wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT-u, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13 proc. bardziej wydajny, i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 MAX 8” – wskazał w komunikacie brazylijski koncern.

„Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata” – brzmi oświadczenie Embraera.

Przedstawiciele PLL LOT i Airbusa podpisali w Paryżu kontrakt obejmujący dostawę 40 maszyn A220 w dwóch wersjach: -100 i -300 w latach 2027-2031, oraz opcję na prawo zakupu kolejnych 44 samolotów. Pierwsze samoloty dołączą do jego floty w 2027 r., a docelowo flota do obsługi połączeń regionalnych, po wycofaniu starszej generacji maszyn, będzie składać się wyłącznie z samolotów typu Airbus A220-100 i -300. Według LOT-u, cena katalogowa kupowanych maszyn to ok. 9 mld dol.

Obecnie 47 z 86 eksploatowanych przez LOT samolotów to Embraery E-Jet. W barwach polskiego przewoźnika lata pięć E170, piętnaście E175 (w tym dwa do dyspozycji rządu), osiem E190, szesnaście E195 oraz trzy E195-E257. Te ostatnie maszyny dołączyły do floty LOT-u w lipcu 2024 r. Reszta maszyn polskiego przewoźnika to amerykańskie Boeingi.

Strategia na 30 lat

.Nie chciałbym nawet myśleć o tym, że złoty wiek Polski, jak pisze George Friedman, miałby nastąpić po potężnym starciu Polski, nawet wspartej przez USA, z Rosją, bo trudno sobie wyobrazić, że mogłoby to być uzyskane bez morza polskiej krwi (wystarczy spojrzeć na skutki napaści Rosji na Ukrainę) – pisze prof. Krzysztof PAWŁOWSKI.

W 569 numerze tygodnika internetowego „Wszystko co Najważniejsze” ukazał się artykuł Agatona Kozińskiego Drugi złoty wiek Polski. Mamy szansę. Wykorzystamy ją? [LINK]. Autor, nawiązując do książki George’a Friedmana Następne 100 lat. Prognoza na XXI wiek, zadaje pytanie: „Gdzie będzie Polska za 50 lat?”. Książkę Friedmana czytałem wiele lat temu, zresztą mam ją w swojej bibliotece.

Sam od wielu lat interesuję się strategią rozwoju Polski. Kilka dni temu, szukając swojej publikacji w Repozytorium, przypadkowo kliknąłem swój tekst Kilka uwag dotyczących wyzwań cywilizacyjnych stojących przed Polską z książki Polska wobec wyzwań cywilizacji XXI wieku z roku 2009, której głównym redaktorem był profesor Antoni Kukliński.

Już na początku lat dwutysięcznych zacząłem współpracę ze śp. Prof. Antonim Kuklińskim, wspólnie byliśmy redaktorami serii siedmiu książek, wszystkich wydanych w języku angielskim. Pierwszy tom serii to Europe. The global challenges (2005), ostatni natomiast to The turning points of world history (2012). Seria ta powstała dzięki profesorowi Antoniemu Kuklińskiemu, który miał znajomych współpracowników niemal na całym świecie. Profesor Antoni Kukliński był założycielem i wieloletnim dyrektorem Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW, był też podsekretarzem stanu w MSZ w gabinecie Krzysztofa Skubiszewskiego, a od kiedy Go poznałem, Jego głównym tematem naukowym była strategia rozwoju Polski i Europy.

W swoim artykule z 2009 roku pisałem o nowym wymiarze polskiego patriotyzmu, budowanego wokół spraw przez nas wygranych, o budowaniu w Polsce elity elit, o tym, jak powinniśmy się stać społeczeństwem wiedzy, o tworzeniu przez polskie rządy potencjału przewagi konkurencyjnej dla Polski poprzez budowanie nowego systemu edukacji i rozwoju badań naukowych, a także o tym, czy we współczesnym świecie istnieje narodowa tożsamość gospodarcza. Pisałem, jak ważne jest stworzenie przez polskie rządy właściwych warunków do rozwoju sektora firm rodzinnych, bo firmy rodzinne zostawiają w państwie wszystko – formowanie klasy przedsiębiorców, wypracowywane zyski i centra badawcze powstające zwykle przy głównej siedzibie firmy.

Tekst dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-krzysztof-pawlowski-strategia-na-30-lat-zloty-wiek-polski/

PAP/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 17 czerwca 2025