Facebook i Google nie będą już mogły bezpłatnie korzystać z pracy dziennikarzy

Ustawa regulująca wykorzystanie artykułów dziennikarskich w internecie stała się w czwartek obowiązującym prawem w Kanadzie. Firmy takie jak Facebook (Meta) czy Google będą od teraz musiały płacić mediom i dziennikarzom za wykorzystywanie ich publikacji.
Sprawiedliwe wynagrodzenie
.„Wolna i niezależna prasa Kanady jest kluczowa dla naszej demokracji. Dzięki ustawie o informacji w internecie, zespoły dziennikarskie w całym kraju będą odtąd mogły negocjować sprawiedliwe wynagrodzenie, gdy ich artykuły będą udostępniane na największych platformach cyfrowych” – napisał w czwartek wieczorem na Twitterze minister dziedzictwa kanadyjskiego Pablo Rodriguez. Zwrócł uwagę, że ustawa ogranicza wpływy wielkich firm technologicznych i „sprawia, że nawet nasze najmniejsze przedsiębiorstwa prasowe będą mogły korzystać z tych zasad i otrzymywać sprawiedliwe wynagrodzenie za swoją pracę”.
Ustawa o informacji w internecie (Online News Act) została w czwartek podpisana przez gubernator generalną Mary Simon, co oznacza, że po 14 miesiącach prac w parlamencie stała się obowiązującym prawem. W ciągu najbliższych miesięcy przepisy będą stopniowo wchodzić w życie, a platformy internetowe będą musiały zacząć negocjować z redakcjami.
Koniec z bezpłatnymi artykułami prasowymi
.Jeszcze przed podpisaniem ustawy, Meta ogłosiła w czwartek w komunikacie, że kanadyjskim użytkownikom platformy Facebook i Instagram zacznie w nadchodzących miesiącach blokować dostęp do bezpłatnego korzystania z artykułów prasowych jeszcze zanim przepisy ustawy zaczną obowiązywać. Cytowane przez publicznego nadawcę CBC Google przekazało, że rozważa podobne rozwiązanie i stwierdziło, że podczas prac parlamentarnych proponowało „praktyczne rozwiązania”.
Rodriguez komentował te decyzje podkreślając na Twitterze, że
„Facebook wie bardzo dobrze, że nie muszą działać od razu”, a rząd rozpocznie obecnie „proces regulacji i implementacji”. Dodał, że „jeśli rząd nie może stawać w obronie Kanadyjczyków przed technologicznymi gigantami,to kto ma zrobić?”.
Dwa tygodnie temu Meta ogłosiła, że zaczyna testy blokad dostępu do informacji online, wówczas premier Justin Trudeau określił takie działania jako agresywne zastraszanie. „Fakt, że ci internetowi giganci raczej odetną Kanadyjczykom dostęp do lokalnych newsów zamiast zapłacić stanowi rzeczywisty problem, a teraz odwołują się do taktyki zastraszania, żeby postawić na swoim. To się nie uda” – przypomniały w czwartek kanadyjskie media.
Kanadyjska ustawa jest podobna do przepisów przyjętych przez Australię w ub.r. Do tego właśnie nawiązał Rodriguez wypowiadając się dla telewizji CBC.
„Facebook ogłaszał te same groźby. Opuścili Australię na tydzień, potem wrócili (…) Jako rząd nie możemy podejmować decyzji na podstawie gróźb jakiejś firmy” – powiedział.
Podobnie jak w innych krajach kanadyjskie media ucierpiały na pojawieniu się internetu. Według wcześniejszych raportów, w Kanadzie od 2008 r. przestało działać ponad 450 redakcji prasowych, a jedna trzecia dziennikarzy straciła w tym czasie pracę.
Media społecznościowe
.Toksyczność mediów społecznościowych sprawia, że łatwo jest zapomnieć, jak magiczna była ta innowacja w momencie jej powstawania – pisze na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Ian BOGOST.
W tekście pod tytułem „Era mediów społecznościowych dobiega końca. Nigdy nie powinna była się zacząć” podkreśla: „to już koniec. Facebook podupada, Twitter pogrążył się w chaosie. Imperium Marka Zuckerberga straciło setki miliardów dolarów i zwolniło 11 tysięcy osób. Jego biznes reklamowy jest zagrożony, a koncepcja metaversum (metaświata) przepadła. Przejęcie Twittera przez Elona Muska spowodowało zaś, że reklamodawcy wycofali się z opłacania zleceń, a użytkownicy internetu stronią od tej platformy (lub przynajmniej dużo na ten temat tweetują). Nigdy nie wydawało się bardziej prawdopodobne, że era mediów społecznościowych może się zakończyć – i to już wkrótce.
PAP/ Anna Lach/ Wszystko co Najważniejsze/ LK