Festiwal Kamera Akcja w Łodzi [Program]

Festiwal Kamera Akcja w Łodzi

W programie 16. Festiwalu Kamera Akcja (FKA) znalazło się 61 filmów pełnometrażowych – w tym 26 przedpremierowych – oraz 91 krótkich metraży i 33 wydarzenia towarzyszące. Pokazy i spotkania będą odbywać się w Łodzi – w Monopolis, Szkole Filmowej i Muzeum Kinematografii, od 23 do 26 października.

Festiwal Kamera Akcja w Łodzi

.O rekordowej pod względem liczby pokazów filmowych 16. edycji FKA opowiedzieli w dniu 8 października 2025 r. organizatorzy wydarzenia. – Pokażemy łącznie 160 filmów, w tym 60 pełnometrażowych, z czego aż 26 zostanie zaprezentowanych po raz pierwszy w kraju. W tym roku przygotowaliśmy aż 16 sekcji; będą produkcje prosto z festiwali – w Wenecji, Cannes, Berlinie, czyli to, z czego słynie Kamera Akcja, jak również sekcje dodatkowe, retrospektywy, pokazy klasyki filmowej – zaznaczył dyrektor FKA Przemysław Glajzner.

FKA otworzy „Franz Kafka” – najnowsze dzieło Agnieszki Holland, koprodukcja Polski, Czech, Niemiec i Francji, który jest tegorocznym polskim kandydatem do Oscara. Widzowie będą mogli obejrzeć m.in. nagrodzony Złotą Palmą „To był tylko przypadek” Jafara Panahiego, „Alphę” Julii Ducornau, „Left-Handed Girl” Shih-Ching Tsou, „Łobuza” Harrisa Dickinsona, „Ojca” Terezy Nvotovej czy „Błękitny szlak” Gabriela Mascaro. W programie znajdą się również przewrotne komedie Quentina Dupieux i Andersa Thomasa Jensena, przegląd współczesnego kina węgierskiego oraz pokaz specjalny „Union Pacific” Cecila B. DeMille’a, pierwszej w historii Złotej Palmy Cannes.

Dyrektorzy festiwalu szczególnie polecają „Nowy Rok, który nigdy nie nadszedł” Bogdana Muresanu. Rumuński reżyser, który podbił festiwal w Wenecji, zdobywając nagrodę główną w konkursie Orrizonti, nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI, a także nominację do Europejskich Nagród Filmowych, przyjedzie do Łodzi i spotka się z widzami po pokazie jego filmu w Szkole Filmowej.

RESET. Czego oczekują widzowie?

.Osoby tworzące program FKA podkreślają znaczenie wspólnego przeżywania i interpretowania filmów, dlatego temu wydarzeniu zawsze towarzyszą liczne debaty i spotkania z twórcami, krytykami filmowymi i filmoznawcami. W 2025 roku zaplanowano m.in. dyskusję o aktualnych trendach, popularności kina gatunkowego i potrzebie ucieczki widzów od rzeczywistości -„RESET. Czego oczekują widzowie?”, a także dyskusję „DRAMA(T). Opinia, recenzja, hejt”, której uczestnicy porozmawiają o odbiorze filmu, merytorycznej recenzji i clickbajtowych opiniach.

Od 23 do 26 października wydarzenia 16. FKA organizowane będą w trzech łódzkich lokalizacjach – Szkole Filmowej, Muzeum Kinematografii oraz Monopolis, natomiast już od 15 października projekcje dostępne będą online na platformie Think Film. Pełen program został opublikowany na stronie https://kameraakcja.com.pl/ .

Festiwal jest realizowany dzięki dofinansowaniu z budżetu Łodzi oraz samorządu województwa łódzkiego, a także ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Uniwersytetu Łódzkiego – mecenasa festiwalu. Przegląd kina węgierskiego realizowany jest ze środków Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.

Oscarowe schematy

.Na temat tego jakie kryteria kreatywne, fabularne musi spełniać obecnie dany film, aby Amerykańska Akademia Filmowa rozpatrywała jego nominację do Oscara na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Wiesław KOT w tekście „Oscarowe schematy. Jak dostać nagrodę za najlepszy film?„.

„Tu warto przypomnieć, co wiadomo od pierwszych edycji Oscarów. Na jurorów z Amerykańskiej Akademii Filmowej ciągle działa najsilniej ten sam zestaw impulsów. Przede wszystkim – kluczowa postać filmu. Najlepiej, jeżeli jest to osoba uciemiężona, która zmaga się z uprzedzeniami i stereotypami oraz ogólną życiową niedolą. Dobrze, gdy taki znękany bohater jest czarny lub pochodzi z kręgów mniejszości narodowościowych. Ostatnio modne są mniejszości seksualne. Dobrze widziane są też choroby – od zawsze alkoholizm, ostatnio preferowany jest alzheimer. Atutem jest też bycie kaleką lub kobietą poddaną opresji (jurorzy chętnie widzą kobiety na ekranie, ale na czerwonym dywanie – już nie. Pierwsza kobieta – Kathryn Bigelow – nagrodę za reżyserię dostała od tych panów dopiero w roku 2009). To filmowe cierpienie powinno zostać odpowiednio uwznioślone, na przykład poprzez rozmieszczone w fabule aluzje do wielkich dzieł literatury czy do klasyków filmowych. I względy ściśle taktyczne – dobrze, żeby film miał premierę pod koniec roku, za który przydziela się Oscary, bo wtedy jurorzy do stycznia czy lutego roku następnego (ustalenie nominacji) lepiej go zapamiętają”.

.”A wszystko zostało oddane potokiem wizualnych metafor. W filmach Jane Campion – w tym, ale też w słynnym Fortepianie (1993) – strona wizualna obrazu opowiada na równi z fabułą o specyficznych aspiracjach, planach i wyborach kobiet. A te, w imię podkreślania własnej natury, nie boją się podejmować życiowego ryzyka, nawet jeżeli prowadzi ono ku niejasnej przyszłości. Ilustrowała to metafora wizualna, którą kończył się Fortepian: ciało kobiety zanurzone w morskich głębinach, uwięzione na linie przytwierdzonej do jej ulubionego instrumentu opadającego na dno. Z kolei ostatnia sekwencja Portretu damy (1996), utrzymana w tonacji czarno-białej, przypominająca szkic czekający na wypełnienie kolorami, staje się wizualną metaforą kobiecości gotowej na przyjęcie rozmaitych możliwości” – pisze Wiesław KOT.

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/wieslaw-kot-oscarowe-schematy/

PAP/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 8 października 2025