Festiwal „Młodzi i Film” w Koszalinie

Wiadomo już, jakie filmy pokazane zostaną na 44. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” w konkursie pełnometrażowych dokumentów. Z 37 zgłoszeń wybrano 12 tytułów, dla dwóch to będą premierowe pokazy – poinformowało biuro prasowe wydarzenia.
Festiwal „Młodzi i Film”
.Zgłoszenia debiutów filmowych do czterech konkursów 44. KFDF „Młodzi i Film” przyjmowane były do 11 kwietnia. Na razie biuro prasowe festiwalu podało wynik selekcji do jednego z nich – Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych.
„Łącznie zgłoszono 37 pełnometrażowych debiutów dokumentalnych powyżej 60 min. Jest to rekordowa ilość zgłoszeń dotyczących Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych. Ze zgłoszonych tytułów wyłoniono 12 filmów” – przekazało biuro prasowe w komunikacie. Premierowo pokazane zostaną dwa tytuły: „Chłopiec, który biegnie” w reżyserii Natalii Siwickiej oraz „Drugi człowiek” Krzysztofa Kudelskiego.
Do konkursu zakwalifikowane zostały także: „Bałtyk” Igi Lis, „Być jak Mikołaj” Aurelii Frydrych-Zdanowskiej, „Jestem postacią fikcyjną” Arkadiusza Bartosiaka, „Między nami są sytuacje” Michała Szcześniaka, „My sunnyside” Matyldy Kawki, „Obczyzna” Piotra Wysockiego, „Miasto, które wyjechało” Natalii Pietsch i Grzegorza Piekarskiego, „Przynoszę ci dzikość” Dyby Lach, „To uczucie” Aleksa Baczyńskiego-Jenkinsa i „Zaufaj mi” Joanny Ratajczak.
Cztery konkursy dla młodych twórców
.Formuła 44. KFDF „Młodzi i Film”, który odbędzie się w dniach 9-14 czerwca, zakłada przeprowadzenie czterech konkursów dla młodych twórców. Oprócz Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych oraz Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych: Fabularnych, Dokumentalnych i Animowanych po raz czwarty zorganizowany zostanie Konkurs Pełnometrażowych Debiutów Dokumentalnych. Po raz trzeci częścią festiwalu będzie konkurs Teatrotek, filmowych adaptacji powstałych w projekcie „Teatroteka” Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.
Festiwal „Młodzi i Film” to nie tylko pokazy filmów konkursowych, ale również te pozakonkursowe, w tym: debiuty zagraniczne, retrospektywy, seanse specjalne i przeglądy. Nierozerwalną jego częścią są spotkania „Szczerość za szczerość” z ekipami filmów konkursowych, warsztaty filmowe, panele, konferencje i wystawy. Wstęp na wszystkie wydarzenia otwarte festiwalu jest bezpłatny. Twórcy debiutów filmowych walczą o statuetki Wielkiego Jantara i Jantara.
Organizatorami wydarzenia są: Stowarzyszenie Filmowców Polskich, miasto Koszalin i Centrum Kultury 105 w Koszalinie (woj. zachodniopomorskie). Historia KFDF „Młodzi i Film” sięga 1973 r. Jest najstarszym w kraju, podczas którego widz ma do czynienia tylko z polskimi filmowymi debiutami. Tu swoje produkcje pokazywali m. in.: Krzysztof Zanussi, Agnieszka Holland, Filip Bajon, Dariusz Gajewski, Xawery Żuławski, Katarzyna Rosłaniec, Marcin Wrona, Tomasz Wasilewski czy Kuba Czekaj. W edycji festiwalu z 2024 r. główne nagrody – Wielkie Jantary – zdobyli: Grzegorz Dębowski za pełnometrażową fabułę „Tyle co nic” oraz Maciej Hamela za dokumentalny pełny metraż „Skąd dokąd”.
Film może być przekazicielem mądrości życiowej
.Do najwybitniejszych produkcji z gatunku dramatów sądowych należy film Dwunastu gniewnych ludzi. Obraz niemal całkowicie pozbawiony dynamicznej akcji, rozgrywający się w jednym pomieszczeniu, ukazuje dwunastu przysięgłych, którzy muszą uzgodnić jednomyślny wyrok w sprawie o morderstwo. Początkowo ustalenie werdyktu wydaje się szybkie, proste, jednoznaczne. Jednak jeden z przysięgłych ma wątpliwości co do słuszności oskarżenia i przedstawionego przebiegu morderstwa. Szuka argumentów, prowadzi jakby własne śledztwo, wgłębia się w szczegóły opisu tragicznego wydarzenia i powoli przekonuje do swych racji pozostałych przysięgłych, którzy ostatecznie uniewinniają niesłusznie oskarżonego.
Arcydzieło Lumeta akcentowało konieczność głębokiego i wszechstronnego namysłu przed wydaniem sądowego wyroku oraz przestrzegało przed pochopnym osądem. Choć fabuła filmu dotyczyła amerykańskiego systemu wymiaru sprawiedliwości, to jednak w sensie najbardziej ogólnym przekazywała mądrość o nieuleganiu pozorom, sugestiom i rozmaitym manipulacjom; postulowała zaś nie tylko sprawiedliwość, ale i roztropność oraz męstwo. Główny bohater analizowanego obrazu, przysięgły nr 8 (Henry Fonda) dobrał odpowiednie środki, aby udowodnić niemożność popełnienia zbrodni przez oskarżonego, a także musiał wykazać się męstwem w przeciwstawieniu się całej grupie.
Film Erin Brockovich przedstawiał autentyczną bohaterkę, kobietę o niskim statusie społecznym, która – jako pomoc biurowa w kancelarii prawnej – podjęła skuteczną walkę z gigantem przemysłowym. Dynamiczna Erin Brockovich (Julia Roberts) zajęła się sprawą zatruwania środowiska naturalnego przez koncern energetyczny, co skutkowało chorobami mieszkańców. Energiczna, śmiała, operatywna kobieta doprowadziła do tego, że sąd przyznał ofiarom 333 miliony dolarów, co stanowiło największe odszkodowanie w historii USA. Prowadzona przez Erin Brockvich walka o sprawiedliwość wymagała odwagi, uporu, determinacji i wiary – mimo złych doświadczeń – w praworządność.
Istotnym przejawem mądrości jest dzielenie się nią z innymi. W sposób szczególny mądrość łączy się z wiedzą w profesji pedagogicznej. Ideałem jest nauczyciel, który potrafi być równocześnie wychowawcą uczniów i podopiecznych. W tradycji akademickiej istnieje szczególna relacja mistrz-uczeń, która wykracza poza schemat zdobywania wiedzy, albowiem dotyczy także kształtowania charakteru i osobowości.
.Kino niejednokrotnie pokazywało zarówno fikcyjnych, jak i prawdziwych nauczycieli oraz wychowawców, których mądrość stanowiła fundament odnoszonych sukcesów pedagogicznych. Jednym z klasycznych i najpiękniejszych obrazów tego rodzaju dramatu obyczajowego jest film Nauczyciel z przedmieścia. Fikcyjny bohater, bezskutecznie poszukujący pracy młody, czarnoskóry inżynier, Mark Thackeray (Sidney Poitier) zostaje zatrudniony w szkole średniej w uboższej dzielnicy Londynu. Z oddaniem przygotowuje dość niesforną klasę maturzystów do dorosłego życia. Mimo początkowych trudności nie zraża się, jest konsekwentny, pomysłowy, niekonwencjonalny. Klasa przekonuje się, że jej nowemu nauczycielowi naprawdę zależy na dobru młodzieży. Doświadczywszy jej wdzięczności pedagog rezygnuje z wcześniej wymarzonej pracy.
Tekst dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-grzegorz-lecicki-madrosc-filmu/
PAP/MJ