Gabriela Legun zwycięża w Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej

Polska sopranistka Gabriela Legun zdobyła pierwszą nagrodę w odbywającym się w bytomskiej Operze Śląskiej V Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura - poinformowali organizatorzy. Wręczenie nagród oraz koncert laureatów odbędzie się w niedzielę o godz. 18 w Operze Śląskiej.

Polska sopranistka Gabriela Legun zdobyła pierwszą nagrodę w odbywającym się w bytomskiej Operze Śląskiej V Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura – poinformowali organizatorzy. Wręczenie nagród oraz koncert laureatów odbędzie się w niedzielę o godz. 18 w Operze Śląskiej.

Gabriela Legun na pierwszym miejscu, Aleksandra Blanik na drugim

.Gabriela Legun to młoda polska sopranistka, zadebiutowała z wielkim sukcesem w La Monnaie w Brukseli, wykonując „Nostalgia e Rivoluzione” Verdiego. Występowała m.in. jako Pamina w Die Zauberflöte w Komische Oper Berlin i Mimi w La Boheme. W sezonie 2024/2025 zadebiutuje w Operze Narodowej jako Amelia w Simon Boccanegra oraz jako Adina w Theater Bonn w L’elisir d’Amore.

Drugie miejsce jury przyznało sopranistce z Polski Aleksandrze Blanik a trzecie mezzosopranistce z Ukrainy Irynie Haich. Wyróżnienia otrzymali: sopranistka Kamila Dutkowska, sopranistka Monika Radecka i bas Filip Rutkowski.

Zwyciężczyni otrzyma 15 tys. euro, zdobywczyni drugiego miejsca 10 tys. euro, trzeciego 7 tys. euro a wyróżnieni po 3 tys. euro.

W konkursie przyznano również nagrody specjalne: dla najlepszego akompaniatora otrzymała Gabriela Lasota (1,5 tys. euro), dla ulubieńca publiczności – Gabriela Legun (10 tys. zł), nagrodę prezydenta Katowic Marcina Krupy – Gabriela Legun (10 tys. zł) oraz nagrodę ufundowaną przez Potomków Franza Laandsberga – bas Tomasz Theil (4,5 tys. zł).

Koncert laureatów zostanie powtórzony we wtorek w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.

V Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej

.Śpiewacy rywalizowali w 3-etapowym konkursie w dniach 7-12 października.

Do pierwszego z nich śpiewacy zostali zakwalifikowani na podstawie nadesłanych nagrań. W przesłuchaniach, które odbyły się w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, uczestnicy prezentowali po dwie arie operowe z akompaniamentem fortepianu.

Do drugiego etapu zakwalifikowało się trzydzieści osób, które na scenie Opery Śląskiej wykonały po trzy arie operowe. Jedną z nich musiała być aria z opery W. A. Mozarta, a drugą aria z opery powstałej w XX wieku.

W trzecim etapie wzięło udział dwanaścioro artystów. Finał składał się z dwóch sesji, w obu uczestnikom towarzyszyła Orkiestra Opery Śląskiej pod batutą Tadeusza Kozłowskiego, Macieja Tomasiewicza i Piotra Mazurka. Podczas pierwszej sesji uczestnicy wykonali po dwie arie, w tym jedną autorstwa polskiego kompozytora, natomiast podczas drugiej wystąpili w kostiumach, wykonując po jednej arii z elementami gry scenicznej.

Dyrektorem artystycznym V edycji konkursu był śpiewak baryton Andrzej Dobber. Organizatorzy do grona jury zaprosili również innych wybitnych polskich i zagranicznych śpiewaków i dyrygentów operowych, kompozytorów oraz dyrektorów teatrów operowych.

W poprzednich edycjach konkursu wyróżnieni zostali najlepsi śpiewacy polscy i zagraniczni, m.in. Artur Ruciński, Dariusz Machej, Mariusz Godlewski, Antonino Interisano, Ryszard Kalus, Wojciech Drabowicz, Ekaterina Bakanova, Stanisław Kuflyuk, Monika Swarowska-Walawska, Matheus Pompeu i Szymon Mechliński.

Honorowy patronat nad konkursem sprawuje ministra kultury i dziedzictwa narodowego Hanna Wróblewska.

Tegoroczna edycja konkursu ma charakter jubileuszowy. Opera Śląska obchodzić będzie 150. rocznicę urodzin patrona konkursu Adama Didura, minie 45 lat od pierwszej ogólnopolskiej edycji konkursu oraz 20 lat od pierwszej edycji międzynarodowej.

I Ogólnopolski Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura odbył się w Operze Śląskiej w Bytomiu w 1979 r. i był pierwszym w Polsce konkursem typowo operowym. Od 2004 r. wydarzenie ma charakter międzynarodowy i zmienioną numerację. Poprzedni, III Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura odbył się w 2012 r.

Patron konkursu Adam Didur (1874-1946) był jednym z najznakomitszych basów przełomu XIX i XX w.; występował m.in. w mediolańskiej La Scali i Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Po II wojnie światowej stworzył Operę Śląską – za datę inauguracyjną jej działalności przyjmuje się 14 czerwca 1945 r. – datę wystawienia „Halki” Stanisława Moniuszki – pierwszego przedstawienia operowego w powojennej Polsce.

Opera jako narzędzie polityczne Zachodu

.”Opera jest marką samą w sobie. Oddziaływanie na świat za pośrednictwem sztuki jest różnorakie, ale to właśnie opera postrzegana jest jako sztuka najbardziej podkreślająca markę i prestiż kraju” – pisze we „Wszystko co Najważniejsze” Matthieu WAGNER, analityk spraw międzynarodowych z Institut de Relations Internationales et Stratégiques (IRIS).

Jak podkreśla, „mimo iż opera jest często postrzegana na Zachodzie jako sztuka paseistyczna (symbol dawnych, elitystycznych czasów), to nie przestaje ona być żywym wektorem kultury, adaptującym się do społecznego, kulturowego i politycznego otoczenia. Ponieważ nie daje się zaszufladkować jedynie do sfery czysto artystycznej, przenika historię, tkankę społeczną i gospodarczą, współtworząc sieci wartości i wrażliwości, które dzisiaj trudno nam nieraz wychwycić”.

PAP/Julia Szymańska/WszystkoCoNajważniejsze/sn

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 13 października 2024