Galeria Sztuki Średniowiecznej w Muzeum Narodowym obchodzi 10-lecie

Jedna z największych Galerii Sztuki Średniowiecznej w Polsce, należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie obchodzi dziś swoje 10-lecie.
Galeria Sztuki Średniowiecznej i jej świąteczne zwiedzanie
.Zgodnie z mottem „Średniowiecze przez cały rok” muzealnicy zapraszają publiczność do świątecznego zwiedzania Galerii Sztuki Średniowiecznej w Poniedziałek Wielkanocny.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej można dowiedzieć się o pełnej znaczeń wielkanocnej symbolice; o Zmartwychwstaniu Chrystusa opowiadają liczne symbole, których używali artyści w tej epoce. To m.in. kogut, feniks, orzeł, liczba osiem i muszla ślimaka.
Najbogatszą i najbardziej różnorodna kolekcja sztuki średniowiecznej w Polsce, należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie zyskała nową, wyjątkową oprawę po długo trwającej rearanżacji. Galerię w nowej odsłonie zaprezentowano publiczności w grudniu 2013 r., a zatem – jak podkreślają muzealnicy – galeria rozpoczyna obchody swego 10-lecia.
Najsłynniejsze dzieła
.Słynne dzieła – takie jak: Piękna Madonna z Wrocławia, Poliptyk Grudziądzki, Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem, Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna czy monumentalny ołtarz z Pruszcza Gdańskiego – prezentowane są w nowoczesnej i atrakcyjnej dla współczesnego odbiorcy aranżacji. Za projekt, który pozwala na nowo odkryć świat wyobrażeń sztuki średniowiecznej i wielość jej funkcji, odpowiadał młody, utytułowany zespół warszawskiej pracowni architektonicznej WWAA.
Galeria Sztuki Średniowiecznej MNW to tu znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów.
Ekspozycja jest tak zaprojektowana, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu.
Galeria Sztuki Średniowiecznej – zrozumienie sztuki
.W galerii eksponowane są imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary. A także liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy.
Prezentacja tak różnorodnych dzieł pozwala – zdaniem Joanny Kilian–Micheletti, kuratorki Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW – poznać niemal pełen obraz wielu dziedzin sztuki: malarstwa, rzeźby drewnianej, kamiennej i alabastrowej oraz rzemiosła artystycznego. (…) Celem ekspozycji jest też ukazanie zarówno zjawisk uniwersalnych, jak i typowych tylko dla niektórych regionów średniowiecznej Europy”.
W galerii prezentowane są ponadlokalne zjawiska sztuki XII–XV wieku, np. rzeźbę figuralną od architektury w epoce romańskiej, środkowoeuropejską rzeźbę z kręgu Madonn na Lwie, oraz tzw. międzynarodowy styl dworski, określany również jako piękny ok. 1400.
Wiele włączonych do wystawy dzieł świadczy także o odrębnym charakterze ważnych dla Europy Środkowej regionów: Śląska 1440–1520 (wielkie, wieloskrzydłowe ołtarze, epitafia, tablice wotywne i dydaktyczne, droga krzyżowa), Małopolski, Wielkopolski i Kujaw 1440–1520 (ołtarze, obrazy dewocyjne) oraz Gdańska i regionu północnohanzeatyckiego 1420–1520 z okazałymi ołtarzami z Hamburga i Pomorza.
Dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym poliptyki skrzydłowe, takie jak słynny Poliptyk Grudziądzki są dostępne ze wszystkich stron, łącznie z rewersami skrzydeł, które do tej pory nie były widoczne dla widzów.
W Poniedziałek Wielkanocny Galeria Sztuki Średniowiecznej będzie otwarta, tak jak i całe Muzeum Narodowe w Warszawie, od godz. 10-tejdo 18-tej.
Piewca polskości
.O wybitnym malarzu, który zawsze podkreślał, że jego największą inspirację stanowi krajobraz polskiego świata przyrody pisał na łamach „Wszystko co Najważniejsze” prof. Jerzy MIZIOŁEK. W tekście pod tytułem „Jacek Malczewski. Polskość i uniwersalizm” autor opowiada o życiu Jacka Malczewskiego, przypomina o jego dziełach i opisuje szczegółowo ich powstawanie.
„Jacek Malczewski wszedł na stałe do narodowego imaginarium Polaków i zajmuje jednocześnie poczesne miejsce w sztuce światowej. Jest swojski, nasz, polski, ale jest też uniwersalny i na wskroś oryginalny, niepowtarzalny. Jego stosunek do rodzinnego kraju był szczery, autentyczny i pięknie malowany”.
PAP/ Anna Bernat/ Wszystko co Najważniejsze/ LK