Hyundai Rotem zbuduje kolej dużych prędkości w Polsce?

Hyundai Rotem

Hyundai Rotem chce uczestniczyć w budowie kolei wysokich prędkości w Polsce – poinformował w piątek wiceprezydent Hyundai Rotem Jeong-Hoon Kim. Szukamy takiego partnera by się rozwijać w Polsce, dzielić technologią i wchodzić do innych krajów Europy – dodał.

.Podczas polsko-koreańskiego Forum Gospodarczego, które odbyło się w piątek w Warszawie koreańskie firmy wyrażały gotowość rozwoju współpracy w Polsce w dziedzinie elektromobilności, transportu kolejowego i lotnictwa. Wiceprezydent Hyundai Rotem Jeong-Hoon Kim powiedział, że „polska jest bardzo ważnym rynkiem” i firma „jest zainteresowana budową w Polsce kolei wysokich prędkości”. „Chcemy przyczynić się do rozwoju sektora kolejowego w Polsce, być partnerem długofalowym” – podkreślił.

Kolej dużych prędkości w Polsce

.Wyjaśnił, że Hyundai chciałby z polskim partnerami – „budować model polskiego pociągu wysokich prędkości”. „Szukamy takiego partnera by się rozwijać w Polsce, dzielić technologią i wchodzić do innych krajów Europy” – stwierdził Jeong-Hoon Kim. Zwrócił uwagę, że w niedalekiej przyszłości będą realizowane projekty związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Jesteśmy bardzo zainteresowani uczestniczeniem w tych projektach” – poinformował wiceprezydent Hyundai Rotem. Dodał, że cieszy go, że Polska chce wprowadzić lokomotywy zasilane wodorem. „W Korei zaczęliśmy prace nad tramwajem wodorowym. Jeżeli Polska chciałaby korzystać z tramwajów wodorowych mogłaby pozbyć się trakcji elektrycznych. Zyskałaby na tym estetyka krajobrazu” – powiedział podczas forum Jeong-Hoon Kim.

Projekt tramwaju wodorowego

.Hyundai Rotem podaje na swojej stronie, że prace nad projektem tramwaju wodorowego zostaną sfinalizowane w 2023 r. 8 czerwca 2023 zaprojektowana i wybudowana w bydgoskiej fabryce PESA lokomotywa wodorowa otrzymała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Autorami koncepcji i projektu lokomotywy są konstruktorzy PESA. Jeong-Hoon Kim przypomniał podczas Forum, że Hyundai jest dostawcą tramwajów dla Warszawy. Hyundai Rotem to koreańska firma dostarczająca różnorodne pojazdy kolejowe, w tym pociągi dużych prędkości, EZT i LRV, do 38 krajów na całym świecie.

Krajowy Program Kolejowy

.Na temat walki z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez rozwój sieci kolejowej Polski, na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Andrzej BITTEL w tekście „Deprowincjonalizacja polskiej rzeczywistości„.

„Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to odrabianie kilkudziesięciu lat zaniedbań i wyniszczania polskich połączeń autobusowych i kolejowych. Lata likwidowania linii i prywatyzowania spółek doprowadziły do marginalizacji znacznej części społeczeństwa nieposiadającej samochodów. Niejednokrotnie całe miejscowości traciły możliwość dotarcia do pracy, szkoły, lekarza, urzędu czy sklepu. Od czterech lat prowadzimy konsekwentną walkę z tym przez długi czas ignorowanym zjawiskiem”.

„Pierwszą areną działania jest kolej, która otrzymała w ostatnich latach największy zastrzyk inwestycyjny w historii. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada finansowanie rzędu 70 mld zł oraz przebudowę 9000 km torów, z czego zmodernizowano już ponad 2600 km. Oznacza to skrócenie czasu podróży oraz reaktywację porzuconych linii i przywrócenie połączeń do mniejszych, wcześniej zaniedbanych komunikacyjnie miast, takich jak Knurów, Radzyń Podlaski, Milicz czy Sandomierz”.

.”Wykluczenie komunikacyjne obejmuje także standard podróży oraz odpowiednie udogodnienia, szczególnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom i od 2016 roku realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego modernizujemy i budujemy 188 dworców kolejowych, a w perspektywie najbliższych lat program ten obejmie 150 kolejnych. Każdy zmodernizowany już dworzec oraz wszystkie nowo powstające spełniają wymogi TSI PRM, dotyczące dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Konieczne zmiany zachodzą również w ofercie taborowej. PKP Intercity wprowadza szeroki program inwestycyjny, modernizując wagony i lokomotywy oraz kupując nowe. W efekcie 80 proc. pociągów będzie zestawione z nowego i zmodernizowanego taboru, a każdy skład zapewni przestrzeń przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery” – pisze Andrzej BITTEL.

PAP/Anna Bytniewska/WszystkoCoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 14 lipca 2023
Fot. Wikimedia/Minseong Kim