Iran będzie transportować rosyjski gaz.
Iran jest gotowy do zezwolenia na to, aby rosyjski gaz był przeładowywany na jego terytorium – poinformowała 17 sierpnia agencja Reutera, cytując wypowiedź ambasadora Iranu w Rosji Kazema Jalaliego.
Iran pomoże Rosji w transporcie gazu
.Irański ambasador nie wyjaśnił, dokąd trafiać będzie rosyjski gaz po przeładunku na terenie Iranu. W czerwcu tego roku rosyjski gigant energetyczny Gazprom i National Iranian Gas Company (NIGC) podpisały protokół ustaleń ws. przesyłu rosyjskiego gazu do Iranu – powiadomił wówczas Reuters.
Wartość dostaw rosyjskiego gazu do Europy, będącej niegdyś źródłem dwóch trzecich przychodów Gazpromu, spadła do najniższego poziomu od upadku ZSRR w związku z inwazją Rosji na Ukrainie. W 2023 roku firma poniosła straty w wysokości prawie 7 mld dolarów, co stanowi pierwszą roczną stratę od 1999 roku.
Jalali, cytowany przez portal Teheran Times, powiedział też 17 sierpnia, że rosyjski prezydent Władimir Putin zaprosił oficjalnie nowego prezydenta Iranu Masuda Pezeszkiana do wzięcia udziału w szczycie BRICS organizowanym w październiku w rosyjskim Kazaniu.
Sojusz Teheranu z Moskwą
.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.
“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.
.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ