Iran dostarcza Rosji rakiety? UE rozważa wprowadzenie nowych sankcji na Teheran

Peter Stano

Unia Europejska sprawdza informacje na temat dostaw pocisków balistycznych z Iranu do Rosji i grozi Teheranowi sankcjami. Rzecznik KE Peter Stano poinformował, że jeśli doniesienia się potwierdzą, Unia Europejska „zareaguje szybko i we współpracy z partnerami międzynarodowymi”.

UE może wprowadzić kolejne sankcje na Iran – Peter Stano

.Peter Stano podał, że informacje sojuszników na temat dostarczenia irańskich pocisków balistycznych do Rosji są wiarygodne. „Przyglądamy się tej sprawie bliżej z naszymi państwami członkowskimi i jeśli doniesienia się potwierdzą, dostawa (pocisków) będzie oznaczać istotną eskalację poparcia Iranu dla nielegalnej, agresywnej wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Jednomyślne stanowisko liderów UE zawsze było jasne. Unia Europejska zareaguje szybko i we współpracy z partnerami międzynarodowymi, w tym poprzez nowe i znaczące środki ograniczające wobec Iranu” – dodał.

Dnia 6 września nowojorski dziennik „Wall Street Journal” podał, że według informacji uzyskanych od amerykańskich i europejskich urzędników Iran dostarczył Rosji rakiety krótkiego zasięgu. Kreml nie dementuje doniesień o dostarczaniu przez Iran rakiet Rosji – podała w poniedziałek AFP. Rzecznik Wladimira Putina nie zaprzeczył na konferencji prasowej, kiedy został zapytany o dostawy irańskiej broni. Rakiety te mogą być wykorzystane do ataków na Ukrainę.

„Tego rodzaju informacje nie są zawsze prawdziwe” – powiedział Dmitrij Pieskow o doniesieniach na temat rakiet. Jednak AFP zwróciła uwagę, że im nie zaprzeczył. Rzecznik dodał, że Iran jest ważnym partnerem i Rosja utrzymuje z nim współpracę „we wszystkich sektorach, również tych najbardziej wrażliwych”.

Kilka godzin później irańskie MSZ zaprzeczyło informacjom, jakoby Iran miał sprzedawać Rosji broń. „Kategorycznie odrzucamy doniesienia, według których Iran miałby brać udział w eksporcie broni do jednej ze stron tego konfliktu” – zadeklarował rzecznik resortu dyplomacji Naser Kanani. Iran i Rosja utrzymują bliskie relacje gospodarcze. Ich współpraca nabrała tempa, gdy Rosja została częściowo odizolowana na arenie międzynarodowej, kiedy 24 lutego 2022 roku rozpoczęła pełnowymiarową agresję na Ukrainę.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko Co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/Łukasz Osiński/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 9 września 2024