Iran zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za wspieranie grup zbrojnych - James Cameron

Cameron

Iran zostanie pociągnięty do odpowiedzialności za wspieranie grup zbrojnych – oświadczył w rozmowie z „The Sunday Times” szef MSZ Wielkiej Brytanii David Cameron. Brytyjski minister obrony Grant Shapps podkreślił tymczasem, że kolejny nalot na rebeliantów Huti nie jest eskalacją konfliktu.

Iran zostanie pociągnięty do odpowiedzialności – James Cameron

.”Musimy wysłać Iranowi jak najwyraźniejszy sygnał, że to, co robi za pośrednictwem swoich popleczników, jest nie do przyjęcia. Spotkałem się z irańskim ministrem spraw zagranicznych i odbyłem bardzo mocną rozmowę, podczas której powiedziałem, że ci poplecznicy są waszymi poplecznikami i nie możecie zrzec się odpowiedzialności za nich. Oczywiście możecie twierdzić, że mają pewną niezależność, ale to wy ich stworzyliście, wspieraliście, finansowaliście, dostarczaliście im broń i ostatecznie to wy będziecie odpowiadać za to, co robią” – powiedział Cameron.

Szef brytyjskiej dyplomacji, odnosząc się do przeprowadzonych w piątek przez wojska USA ataków na pozycje wspieranych przez Iran ugrupowań w Syrii i Iraku, co było odpowiedzią na zabicie trzech amerykańskich żołnierzy, powiedział, że „zupełnie rozumie” pragnienie USA, by zareagować na to zdarzenie.

Ataki Huti na kontenerowce na Morzu Czerwonym

.W nocy z 3 na 4 lutego USA i Wielka Brytania po raz kolejny przeprowadziły nalot na pozycje wspieranych przez Iran jemeńskich rebeliantów Huti. Zaatakowane zostało 36 celów w Huti w 13 lokalizacjach. Był to trzeci nalot, w którym oprócz samolotów amerykańskich brały udział także brytyjskie myśliwce. Minister obrony Shapps podkreślił 4 lutego, że atak nie był eskalacją konfliktu.

„Ataki Huti na statki handlowe i okręty na Morzu Czerwonym są nielegalne i niedopuszczalne, a naszym obowiązkiem jest ochrona niewinnych istnień ludzkich i zachowanie swobody żeglugi. Dlatego też Królewskie Siły Powietrzne zaangażowały się w trzecią falę proporcjonalnych i ukierunkowanych ataków na cele wojskowe Huti w Jemenie. Działaliśmy wraz z naszymi sojusznikami z USA, przy wsparciu wielu międzynarodowych partnerów, w samoobronie i zgodnie z prawem międzynarodowym” – wyjaśnił Shapps.

Sojusz Teheranu z Moskwą

.Na temat pogłębiającej się współpracy gospodarczej oraz energetycznej Iranu z Rosją, na łamach “Wszystko co Najważniejsze” pisze Antonia COLIBASANU w tekście “Rosja i Iran zacieśniają współpracę, potrzebują Indii“. Jak zauważa autorka jednym z głównych celów tej bilateralnej współpracy obu autorytarnych państw jest budowa Międzynarodowego Korytarza Transportowego Północ-Południe (INSTC), który ma połączyć Rosję z Indiami.

“Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów”.

.”Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów”.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 4 lutego 2024