
Jacques Attali to jeden z najwybitniejszych francuskich intelektualistów. Dużo pisze, publikuje, doradza politykom, komentuje i wskazuje kwestie do rozstrzygnięcia. W swojej najnowszej książce poświęconej historii i przyszłości edukacji (Jacques Attali historia edukacji „Histoires et avenirs de l’éducation„, Ed. Flammarion, 2022) zajmuje się przeszłością i przyszłością edukacji. Przekonuje, że to edukacja jest najważniejsza; to edukacja zadecyduje o naszej przyszłości.
Jacques Attali proponuje dwadzieścia zaleceń dla świata.
Oto one:
- Zagwarantować wszystkim dostęp do wszelkich dóbr ekonomii życia, w tym do edukacji, mieszkania, pożywienia, bezpieczeństwa, służby zdrowia (somatycznego i psychicznego).
- Zagwarantować wszystkim powszechne prawo do nauki przez całe życie oraz uznać edukację za dobro powszechne dostępne dla wszystkich, niezależnie od płci, dochodów, pochodzenia, tożsamości i niepełnosprawności.
- Wprowadzić w życie światowy kodeks ochrony dzieci i młodzieży oraz wymusić jego przestrzeganie; należy zwłaszcza zakazać wszelkich form deprawacji, przemocy oraz fizycznego, słownego i cyfrowego przymuszania.
- Promować szczerość, ciekawość, motywację, upodobanie do racjonalności, kreatywności, sztuki i umysłu krytycznego.
- Pomagać każdemu w zostaniu „sobą” i byciu aktywnym obywatelem ludzkości.
- Stopniowo doprowadzić do podwojenia finansowania – na poziomie krajów i całego świata – edukacji publicznej i badań naukowych w perspektywie przejścia na szkołę typu hybrydowego.
- Kształcić dorosłych do zawodu rodzica, tak jak pomaga im się przy narodzinach ich dzieci; uświadamiać im, jak ważne są dla nich studia ich dzieci.
- Nauczać od wieku 4 lat filozofii i wyzwań związanych z przyszłością naszej planety.
- Zakazać korzystania z wszelkiego typu ekranów dzieciom do 6. roku życia.
- Dbać o to, aby wszystkie dzieci miały dostęp do wysokiej jakości przedszkola.
- Zreformować obowiązek szkolny, wprowadzając szkołę hybrydową do 16. roku życia, wraz z prawem do kształcenia zawodowego do 18. roku życia i zapewnieniem środków na studia do 23. roku życia.
- Narzucić zasadę zróżnicowania społecznego w miejscach nauki, w tym w prywatnych.
- Wprowadzić powszechny program nowego quadrivium: sztuka, nauka, ekologia, etyka.
- Promować na masową skalę aktywność fizyczną, znajomość przyrody i bioróżnorodności.
- Rozwijać badania naukowe jako zasadniczy element nauczania.
- Dowartościować zawód nauczyciela i te zawody, które w ten czy inny sposób biorą udział w edukacji dzieci.
- Zapewnić głęboką więź między nauczycielami i rodzinami, gdyż będą współdzielić obowiązki w szkole hybrydowej.
- Przemienić szkoły i uniwersytety w instytucje nauki przez całe życie.
- Potwierdzać co piętnaście lat dyplomy tych osób, które wykonują zawody związane z bezpieczeństwem życia drugiego człowieka.
- Nagradzać tych, którzy się uczą, nigdy zaś nie płacić tym, którzy odmawiają nauk.