Jak sztuczna inteligencja może poprawić stan dróg
Opracowany przez koreańskich naukowców system, oparty o sztuczną inteligencję, ma oceniać stan nawierzchni, odróżniając dziury w drogach od innych podobnie wyglądających obiektów – poinformowano podczas międzynarodowej konferencji dotyczącej infrastruktury „Maireinfra 2023”.
Sztuczna inteligencja i dziury w drodze
.Koreański Instytut Inżynierii Lądowej i Technologii Budowlanych (The Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology, KICT) opracował „Program filtrowania dziur drogowych”, mający na celu wspomaganie systemu awaryjnych remontów dróg.
Dziury w asfaltowej jezdni (po angielsku „potholes”) powstają, gdy znaczna ilość wody deszczowej przedostaje się pod powierzchnię jezdni, osłabiając grunt pod spodem i powodując, że asfaltowa nawierzchnia zapada się pod ciężarem przejeżdżających pojazdów, tworząc zagłębienia przypominające misy.
Globalne zmiany klimatu sprawiają, że coraz więcej jest nietypowych zjawisk pogodowych: ulewnych opadów deszczu czy obfitych opadów śniegu. W efekcie na drogach pojawia się coraz więcej dziur, które przeszkadzają zarówno kierowcom, jak i pieszym. Poruszanie się jest trudniejsze i łatwiej o wypadki.
Algorytmy na drogach
.Jeśli badania dotyczące dziur w drogach mają mieć wymiar praktyczny, trzeba prowadzić je w terenie. Sprawdzonym rozwiązaniem jest użycie urządzeń mobilnych, które jednak mają ograniczona moc obliczeniową. Konieczne jest wdrożenie systemu odfiltrowującego obiekty, które na obrazie mogłyby zostać błędnie uznane za dziury, takie jak cienie, oznaczenia drogowe czy opony.
Zespół badawczy KICT kierowany przez dr Moonsupa Lee opracował i wyszkolił algorytm sztucznej inteligencji, który skutecznie wyklucza obiekty inne niż dziury z informacji przesyłanych do serwera. Algorytm został zaprojektowany tak, aby wykorzystywać sprawdzone dziury i inne obiekty jako dane szkoleniowe w celu dalszego udoskonalania programu.
System wykorzystujący program filtrowania dziur w nawierzchni ma co 3 godziny automatycznie przesyłać zweryfikowane informacje o dziurach do personelu odpowiedzialnego za utrzymanie dróg.
„Przewidujemy, że nowo opracowany system skróci czas awaryjnego usuwania dziur na drogach” – optymistycznie oznajmił dr Moonsup Lee. W ten sposób sztuczna inteligencja może wpłynąć na stan dróg.
Jak badania naukowe zmieniają nasz świat
.Profesor nauk technicznych, wiceprzewodniczący Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERC), Andrzej JAJSZCZYK, na łamach „Wszystko co Najważniejsze” twierdzi, że: „Trudno jest przecenić rolę badań naukowych w tym, co osiągnęła nasza cywilizacja. Wyniki pracy naukowców spowodowały, że żyjemy dziś znacznie dłużej niż jeszcze sto lat temu, głód stał się udziałem wyłącznie osób mieszkających w krajach upadłych i nękanych wojnami, podróże po całym świecie są już dostępne prawie dla każdego, przynajmniej w krajach bogatszych, a tania łączność zmieniła życie miliardów ludzi, nawet w najbiedniejszych zakątkach naszego globu. Dzięki badaniom naukowym nie tylko wiemy, jak żyli nasi przodkowie tysiące lat temu, ale także, jak funkcjonują rynki i co wpływa na nasze zbiorowe działania. Nauka służy także zaspokajaniu naszej zwykłej, ludzkiej ciekawości, przy okazji pozwalając odkrywać rzeczy, które dają szanse na zmianę naszego życia na lepsze. Co prawda nie zawsze chcemy czy umiemy skorzystać z tego, co nam podpowiada nauka, ale w krajach, które to potrafią, żyje się na ogół znacznie lepiej niż tam, gdzie badania naukowe się lekceważy”.
„Niestety, coś, co wielu nazywa postępem, ma też swoje ciemne strony. I jakkolwiek wyniki badań naukowych bywają używane także w złej wierze bądź ich niewłaściwe czy po prostu nierozumne zastosowanie prowadzi do opłakanych skutków, to nikt przy zdrowych zmysłach nie kwestionuje konieczności dalszego prowadzenia badań, chociażby po to, by walczyć ze wspomnianymi skutkami” – pisze prof. Andrzej JAJSZCZYK w tekście „Badania naukowe zmieniają nasz świat„.
PAP/WszytskocoNajważniejsze/eg