Japoński start-up oferuje wycieczki balonem w kosmos

balonem w kosmos

Start-up z Sapporo oferuje wycieczki balonem na wysokość 25 km w stratosferze. Podkreślił jednocześnie, że ceny usługi nie będą nie z tej ziemi.

Balonem w kosmos

.36-letni prezes startupu Iwaya Giken, Keisuke Iwaya, zaprezentował kabinę pasażerską balonu 21 lutego w Meguro, w Tokio podczas wydarzenia poświęconego nowym technologiom.

Balon wznosi się na wysokość, na której wciąż działa grawitacja, dlatego pasażerowie nie będą musieli przechodzić specjalnego przygotowania. Lot ma trwać ok. 2 godzin i pozwolić obserwatorom na godzinne przebywanie w stratosferze, a kończy się lądowaniem na oceanie.

Trudno mówić o lotach w kosmos przy wysokości 25 km nad powierzchnią Ziemi. Umowna linia Karmana, która oddziela Ziemię od przestrzeni kosmicznej, przebiega na wysokości 100 km od jej powierzchni. Pasażerowie wzniosą się jednak znacznie wyżej, niż pozwalają na to samoloty, i będą w stanie zaobserwować krzywiznę Ziemi.  

Koszty atrakcji

Usługa ma być dostępna od 2024 roku. Na początku wycieczka balonem w „kosmos” będzie kosztować 24 miliony jenów (ok. 800 tys. złotych), ale później cena ma stopniowo spadać.

W przyszłości będziemy w stanie oferować wycieczki w cenie od 1 do 2 mln jenów (ok. 33-66 tys. złotych) (…) To bezpieczne, ekonomiczne rozwiązanie, które jest łagodne wobec pasażerów (…) nie będą musieli być miliarderami, przechodzić przez intensywne szkolenia lub mieć umiejętności językowe potrzebne do prowadzenia rakiet – tłumaczy prezes, Iwaya Giken.

Balon ma 41 metrów wysokości i składa się z dwuosobowej kabiny o średnicy półtora metra. Został zaprojektowany, by utrzymywać stałą temperaturę i ciśnienie powietrza. Jest również wyposażony w systemy podtrzymywania życia (Life Support Systems, LSS) oraz spadochrony.

Działania start-upu

Start-up pracuje nad technologią od 2012 roku i przeprowadził do tej pory ponad 300 lotów testowych. Podczas jednego z nich balon pobił rekord lotu na 40 km wysokości.

Iwaya Giken współpracuje z JTB Corp., jedną z największych agencji turystycznych w Japonii, która przygotuje ofertę wycieczek po przeanalizowaniu danych z lotów testowych i badań nad technologią. Pierwszych pięciu pasażerów oraz pilot mają odbyć dziewiczy rejs balonem pod koniec roku.

Nie jest to jedyny taki pomysł na świecie – amerykański startup Space Perspective także planuje wprowadzenie usługi lotów balonem w kosmos. Po raz pierwszy wyślą pasażerów do stratosfery w drugiej połowie 2024 roku. Ideą jest stworzenie tańszych i łatwiej dostępnych usług, niż obiecywane przez Elona Muska loty flotą StarLink.

Oprac. Agnieszka Pawnik

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 25 lutego 2023