Kanał Panamski stał się częścią chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku - Eric Schmitt

Niedawne zapowiedzi Donalda Trumpa dotyczące konieczności odzyskania Kanału Panamskiego przez Stany Zjednoczone są przykładem rosnących napięć pomiędzy USA a Chinami w Ameryce Łacińskiej – wskazuje portal „Asia Times”. Jak przekonuje czasopismo internetowe, Waszyngton nie odpuści tego bogatego w surowce naturalne regionu, który od czasu zapanowania w XIX wieku doktryny Monroe’a znajdował się niepodzielnie w amerykańskiej strefie wpływów. Republikański senator Eric Schmitt stwierdził, iż Kanał Panamski nie jest już neutralny – w jego przekonaniu stał się on częścią chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku.
Panama musi pozostać neutralna
.Po tym, jak Trump w swoim inauguracyjnym przemówieniu 20 stycznia stwierdził, że nadszedł czas, aby USA odzyskały kontrolę nad Kanałem Panamskim, republikański senator Eric Schmitt 23 stycznia przedstawił rezolucję wzywającą rząd Panamy do usunięcia przedstawicieli oraz podmiotów Chińskiej Republiki Ludowej, a także odebrania kontroli nad kluczowymi panamskimi portami chińskim firmom, informuje portal „Asia Times”. Rezolucja te wezwała również rząd Panamy do ponownego potwierdzenia zobowiązania do zapewnienia „trwałej neutralności” Kanału Panamskiego, jak to wynika z Traktatu o Neutralności z 1977 r.
Eric Schmitt wezwał także Panamę do: zakończenia umów umożliwiających chińskim przedsiębiorstwom państwowym oraz tzw. prywatnym podmiotom z Chin zarządzanie strategiczną infrastrukturą, w tym portami Balboa i Cristóbal; ponownego potwierdzenia zobowiązania do obrony suwerenności Panamy oraz bezpieczeństwa półkuli zachodniej poprzez nawiązywanie partnerstw z krajami opierającymi się na wartościach demokratycznych.
W rezolucji stwierdzono także, że rząd USA powinien w zamian za ustępstwa Panamy zaoferować znaczące inwestycje w Kanał Panamski, umożliwiające modernizację jego infrastruktury, a także zapewnić alternatywy dla projektów finansowanych przez Chiny. W przekonaniu republikańskiego senatora Stany Zjednoczone, że Stany Zjednoczone powinny udzielić Panamie wsparcia technicznego, finansowego i strategicznego w dążeniu do umocnienia suwerenności nad swoją krytyczną infrastrukturą i zmniejszenia zależności od podmiotów powiązanych z Chińską Ludową Republiką.
Chiny przejęły Kanał Panamski – Eric Schmitt
.Głównym dążeniem jaki wyraża rezolucja zaprezentowana przez Erica Schmitta jest zakończenia koncesji operacyjnej przyznanej przez Panamską Administrację Morską (AMP) firmie Hutchison Ports Holdings zarządcy portów kontrolowanemu przez hongkońskiego magnata Li Ka-shinga. „Od jakiegoś czasu pojawiają się obawy, że Chiny faktycznie kontrolują Kanał Panamski. Kontrolują porty po obu jego stronach. Dlaczego to ważne? Ponieważ większość towarów transportowanych do Pacyfiku przepływa przez Kanał Panamski” -powiedział Eric Schmitt w wywiadzie dla Fox News.
„Kanał Panamski nie jest już neutralny. Stał się częścią chińskiej Inicjatywy Pasa i Szlaku, w ramach której Chiny przejmują porty, budują lotniska, a jeśli skrytykujesz Komunistyczną Partię Chin, możesz już nie mieć dostępu do lotów. Chiny budują infrastrukturę, którą mogą w każdej chwili włączyć lub wyłączyć. Z perspektywy bezpieczeństwa narodowego nie możemy pozwolić sobie na taką sytuację” – stwierdził republikański senator. Następnie dodał, że administracji Jimiego Cartera, która oddała Kanał Panamski Panamie nie uwzględniła faktu, że amerykańska marynarka wojenna musi dysponować swobodną możliwością przechodzenia przez Kanał Panamski. Samą decyzję oddania tego wielkiego sztucznego kanału ocenił on jako „głupią”. „XXI wiek będzie zdefiniowany przez wynik konfrontacji pomiędzy dwoma wielkimi mocarstwami: Ameryką, a komunistycznym Chinami” – stwierdził.
.W ciągu ostatnich 20 lat Chiny znacznie zwiększyły swoje zaangażowanie gospodarcze i inwestycje w Ameryce Łacińskiej. W raporcie opublikowanym przez Komisję Gospodarczą ONZ ds. Ameryki Łacińskiej i Karaibów (ECLAC) stwierdzono, że wolumen handlu między Chinami a krajami Ameryki Łacińskiej i Karaibów (LAC) znacznie wzrósł w ostatnich latach, osiągając wartość 489 miliardów dolarów amerykańskich w 2023 roku. W 2002 roku ta kwota wynosiła jedynie 18 miliardów dolarów.
Marcin Jarzębski