Kasy samoobsługowe zwiększają poczucie samotności - najnowsze badania
Kasy samoobsługowe są jednym z czynników, który może wzmagać poczucie samotności Amerykanów – podaje portal Insider, powołując się na badania PlayUSA. Zgodnie z tym sondażem 2/3 mieszkańców USA uważa, że technologia utrudnia ludziom kontakty społeczne.
Kasy samoobsługowe a poczucie samotności
.Coraz częściej instalowane kasy samoobsługowe zmniejszają koszty, ale jednocześnie ograniczają ludziom szanse na krótki kontakt, do jakiego dochodzi między sprzedawcą czy kasjerem a klientem – twierdzi Insider. Portal przypomina, że także rządowe raporty medyczne ostrzegają przed zdrowotnymi konsekwencjami samotności, do której przyczynia się wszechobecna technologia.
Kasy samoobsługowe coraz popularniejsze
.O ile kasy samoobsługowe są wybierane przez większość Amerykanów, a wśród generacji Z (czyli urodzonych po 1995 r.) aż 84 procent woli zapłacić w kasie automatycznej niż obsługiwanej przez człowieka, to część społeczeństwa, zwłaszcza seniorzy, woli tradycyjne transakcje twarzą w twarz. – Pozwalają one na krótką wymianę zdań czy rzucenie żartu – zauważa cytowany przez portal 72-latek. – Komputer jest zimny – ocenia.
Samotność społeczna
.Portal podkreśla, że wielu Amerykanów nie stać na mieszkanie w miastach, gdzie przestrzenie publiczne pozwalają na łatwiejsze interakcje międzyludzkie. Rosnący koszt mieszkań wypycha ludzi na przedmieścia, gdzie o kontakty z sąsiadami jest znacznie trudniej. Z raportu Naczelnego Lekarza USA wynika, że przeciętny Amerykanin spędza dziś więcej czasu samotnie niż jeszcze w początkach stulecia: w 2019 r. było to o 24 godziny miesięcznie więcej niż w 2003 roku.
„Epidemia samotności”
.Na temat coraz większego problemu z samotnością wśród znacznej części społeczeństw cyfrowych na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Sherry AMATENSTEIN w tekście „Jak media społecznościowe potęgują poczucie wyalienowania„. Autorka zwraca w nim uwagę przede wszystkim na związek jaki zachodzi pomiędzy mediami społecznościowymi, a wzrostem liczby osób doświadczających samotności.
„Jak często czujemy się samotni? Jeśli doświadczamy samotności tylko czasami, a nawet jeśli doświadczamy jej często, nie jesteśmy w tym osamotnieni. Badanie przeprowadzone przez Cigna Health Insurance Company na grupie 20 tysięcy Amerykanów wykazuje, że samotność osiągnęła rozmiary epidemii. Gdy ktoś cierpi na chorobę psychiczną, jest wysoce prawdopodobne, że podstawą odczuwanego niepokoju jest właśnie poczucie osamotnienia czy braku łączności z innymi ludźmi. Czy jednak można odczuwać brak łączności z innymi, mając możliwość stałego kontaktu z nimi poprzez media społecznościowe? Odpowiedź brzmi: to skomplikowane”.
„We wspomnianym badaniu 46 proc. ankietowanych stwierdziło, że samotność odczuwa czasami lub zawsze. Jaką rolę w tak wysokim wskaźniku samotności odgrywają media społecznościowe? To zależy od rodzaju naszych interakcji w internecie. Badania wykazują, że wykorzystywanie Facebooka, Snapchata, Instagrama czy podobnych mediów społecznościowych do kontaktu z przyjaciółmi i nawiązywania więzi offline sprzyja budowaniu witalności i poczucia wspólnoty. Ale gdy codzienne godziny spędzone w mediach społecznościowych stają się substytutem kontaktów w świecie rzeczywistym, to doznanie samotności i braku łączności z innymi może się pogłębiać.
.”Na pewno wszyscy kojarzymy taką sytuację – czekając w miejscu publicznym na znajomego, podróżując lub siedząc samotnie w restauracji, otwieramy aplikację, by uniknąć krępującego kontaktu wzrokowego z otaczającymi nas ludźmi. Osoby cierpiące na fobię społeczną często korzystają z mediów społecznościowych po to, by choć na krótko poczuć wspólnotę z innymi. Jednak po wyłączeniu aplikacji to doświadczenie łączności z innymi znika” – pisze Sherry AMATENSTEIN.
PAP/WszystkoCoNajważniejsze/MJ