Katowice zbudują hub gamingowy - Marcin Krupa

Powstający w Katowicach hub gamingowy zainteresował zagranicznych inwestorów z rynków arabskich oraz rynku chińskiego – powiedział prezydent miasta Marcin Krupa podczas spotkania z mediami.

Gdzie powstanie nowocześny hub gamingowy?

.Hub gamingowo-technologiczny powstaje na terenie dawnej Kopalni Węgla Kamiennego „Wieczorek”. Ma to być miejsce przeznaczone przede wszystkim dla branży gamingowej i technologicznej, w którym znajdą się m.in. przestrzenie produkcyjne, laboratoria, studia e-sportowe i telewizyjne.

„Sygnały o zainteresowaniu odbieramy ze wszech stron. Od szeroko rozumianych rynków arabskich, od rynku chińskiego. (…) Tutaj są konkretni gracze, którzy chcieliby wejść w proces inwestycyjny” – powiedział Marcin Krupa.

Dodał, że pojawiło się także zainteresowanie inwestorów ze Stanów Zjednoczonych, ale nie przedstawili oni konkretnych propozycji.

„Jesteśmy w trakcie dywagacji i szukania pomysłów, jak zaprosić do działań związanych z hubem, całą dzielnicą nowych technologii w Katowicach, podmioty zewnętrzne, które realizowałyby inwestycje za swoje pieniądze, a nie publiczne” – wskazał Krupa, otwierając hub gamingowy.

Pod koniec 2024 r. otwarto oferty złożone w przetargu na realizację pierwszego etapu hubu gamingowo-technologicznego. Ośmiu wykonawców zaproponowało kwoty od 577,1 mln zł brutto do 829,4 mln zł brutto. Najniższa oferta przekroczyła przewidywany przez samorząd budżet o 177,3 mln zł brutto.

Prezydent w odpowiedzi na pytanie poinformował, że decyzja dotycząca rozstrzygnięcia przetargu na hub gamingowy jeszcze nie zapadła. Zaznaczył, że jeśli samorząd nie znajdzie wystarczających pieniędzy, aby wybrać jedną z przedstawionych ofert, to konieczna będzie decyzja o unieważnieniu i ogłoszeniu nowego przetargu.

Podczas spotkania z mediami Marcin Krupa zapowiedział, że podejmowane będą rozmowy dotyczące zmian w projekcie hubu. Zmiany mają polegać na przekształceniu części pomieszczeń biurowych w przestrzenie o konkretnych specjalizacjach. Prezydent podkreślił, że takie zapotrzebowanie zgłaszają przedstawiciele branży gamingowej.

Pierwszy etap budowy hubu gamingowo-technologicznego ma objąć rewitalizację i adaptację istniejących budynków dawnej KWK „Wieczorek”; zarówno tych z początku i pierwszej połowy XX w. (cechownia i łaźnia, maszynownia, sortownia, nadszybie z wieżą wyciągową, warsztaty mechaniczne i kuźnia, stolarnia, lampownia oraz schron), jak i z lat 70./80. XX w. (nowa łaźnia oraz nowa lampownia nad ul. Szopienicką). Do tego przewidziano w nim budowę pasażu podziemnego oraz infrastruktury drogowej z miejscami parkingowymi. Wykonawca powinien również zagospodarować teren wokół budynków.

Koncepcję i projekt pierwszego etapu hubu gamingowo-technologicznego przygotowała wyłoniona w konkursie pracownia architektoniczna AMC – Andrzej M. Chołdzyński. Zakłada ona m.in. rewitalizację zabytkowych budynków bez ingerencji w ich kubaturę, a także stworzenie publicznie dostępnego dwupoziomowego pasażu podziemnego, który połączy wszystkie obiekty.

Pracownia AMC wygrała także konkurs na koncepcję i projekt drugiego etapu inwestycji. Zaplanowano w nim budowę hali o pow. 5 tys. m kw., w której będą mieściły się m.in. studia e-sportowe i telewizyjne, przestrzenie produkcyjne, magazyny i laboratoria, a także budowę przestrzeni do obsługi produkcji oraz dla 2 tys. gości.

Urzędowi Miasta Katowice przyznano 309 mln zł wsparcia z Unii Europejskiej na realizację trzech pierwszych etapów hubu gamingowo-technologicznego na terenie KWK „Wieczorek”.

Imię Józefa Wieczorka – górnika, powstańca, działacza komunistycznego i posła Sejmu Śląskiego – kopalni nadano po II wojnie światowej. Wcześniej była to Giesche Grube, którą spadkobiercy Georga von Giesche utworzyli w 1883 r.Ceglane budynki kopalni – znajdujące się obecnie w rejestrze zabytków woj. śląskiego – zaprojektowali kuzyni Emil i Georg Zillmannowie.

Wydobycie w KWK „Wieczorek” wygaszono w 2018 r. Oficjalnie Spółka Restrukturyzacji Kopalń zakończyła jej likwidację 31 grudnia 2023 r.

Katowice stały się globalną stolicą e-sportu

.”Choć poza Katowicami IEM w zeszłym roku gościł jeszcze w Chicago, Sydney i Szanghaju, to właśnie u nas odbywają się najważniejsze rozgrywki finałowe” – pisze w swoim artykule Marcin KRUPA, prezydent Katowic.

Dzisiaj Intel Extreme Masters (IEM), bo o tym wydarzeniu mowa, czyli mistrzostwa świata w grach komputerowych połączone z targami branży IT, to największa biznesowa impreza w Polsce. W zeszłym roku podczas dwóch weekendów przyciągnęła do Katowic prawie 170 tysięcy osób!

„Nie tylko tegoroczna pula nagród wynosząca milion dolarów obrazuje rangę tego wydarzenia, ale przede wszystkim o jej prestiżu świadczą dziesiątki tysięcy fanów w „Spodku” oraz miliony przed ekranami komputerów. Zeszłoroczny IEM transmitowano w 10 różnych językach, a tzw. stream z rozgrywek oglądano ponad dwa miliardy minut. E-sport w Polsce dopiero nabiera rozpędu. Jednak w Azji gwiazdy takich gier, jak Counter-Strike czy League of Legends, cieszą się popularnością porównywalną z najlepszymi piłkarzami globu – jak Cristiano Ronaldo czy Robert Lewandowski. Podając te przykładowe dane, staram się zilustrować, w jak dużym zakresie współorganizowanie IEM przekłada się na globalną promocję naszego miasta jako ośrodka, w którym stawiamy na nowe technologie i wspomniany przemysł czasu wolnego”.

Zaznacza, że IEM nie jest zwykłym wydarzeniem cyklicznym, które raz do roku ożywia miasto. To swoisty katalizator podejmowania nowych inicjatyw, a znakomita współpraca z INTEL-em oraz ESL Polska, czyli organizatorami IEM, zaowocowała nowymi projektami. W mieście działa Muzeum Historii Komputerów i Informatyki, a w salach koncertowych NOSPR można posłuchać muzyki z najpopularniejszych gier Video Games Live. Powstała także ESL Arena, która jest miejscem wielu rozgrywek gamingowych, m.in. mistrzostw Polski, a także eliminacji finałów IEM.

„Turystyka biznesowa w Katowicach stała się istotną dźwignią rozwoju naszego miasta, oddziałuje na różne sfery życia gospodarczego i społecznego oraz jest ważnym elementem promocji Katowic zarówno na rynkach krajowych, jak i międzynarodowych. Sam IEM oznacza także realne zyski dla mieszkańców. Przyjazd tysięcy gości to zyski dla branży hotelarskiej, restauratorów, taksówkarzy czy lokalnych przedsiębiorców obsługujących wydarzenie. IEM był też jednym z czynników stymulujących dynamiczny rozwój na rynku branży hotelarskiej i konferencyjnej. Ta impreza jest tak udana, że zasadność jej realizacji i inwestowanie w nią środków przez miasto nie są kwestionowane ani przez mieszkańców, ani opozycję w radzie miasta, ani media – a każdy prezydent czy burmistrz wie, że takie sytuacje należą do rzadkości” – podkreśla Marcin KRUPA.

Artykuł dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/marcin-krupa-e-sport-zmienil-katowice/

Polska to kraj, który da się lubić

.Ma swoje problemy, ale życie tutaj stopniowo staje się coraz bardziej komfortowe dla coraz większej liczby ludzi. Jednak czy to dostatecznie dużo, by odczuwać z tych powodów dumę?

Duma to emocja ściśle związana z poczuciem własnej wartości i godności. Jednym z istotnych źródeł tego ostatniego jest spadek materialny i duchowy odziedziczony po przodkach – zarówno najbliższych krewnych, jak i reprezentantach szerszej wspólnoty wartości oraz doświadczeń utrwalonych w języku, kulturze i tradycji. Tę wspólnotę nazywamy ojczyzną. Jest ona nie tylko państwem lub regionem zajmującym określone miejsce na mapie, ale też kontekstem, który współtworzy i dopełnia tożsamość każdego człowieka. 

Wobec tego jaką wartość ma spadek, który nazywamy polskością? Czy wystarczająco dużą, by kupić za to pewność siebie, a w konsekwencji dumę z tego, że jest się Polakiem? 

Polskość jest zapisana w kulturze – zarówno dziedzictwie materialnym, jak i duchowym. To ponad tysiącletni wkład w rozwój cywilizacji Zachodu za sprawą sztuki, nauki i rozmaitych przejawów myśli. Polska kultura ma olbrzymią siłę i trwałość. Spoglądając na dowolną dziedzinę ludzkiej aktywności na przestrzeni dziejów, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że do jej rozwoju przyczynił się jakiś Polak. 

„Mikołaj Kopernik, Maria Curie-Skłodowska i Fryderyk Chopin bezdyskusyjnie należą do panteonu najwybitniejszych umysłów i talentów w historii ludzkości. Obok nich stoją również inni, którzy wnieśli istotny wkład w rozwój nauki, techniki, medycyny, sztuki, prawa czy myślenia politycznego. Nie sposób wymienić ich wszystkich, jednak dla pokazania skali i różnorodności wpływu polskiej kultury na rozwój cywilizacji wspomnę o kilku wybranych osobistościach” – pisze w swoim artykule Patryk PALKA.

Pośród wielu wynalazców i inżynierów Polska posiada choćby pionierów kinematografii, Kazimierza Prószyńskiego i Piotra Lebiedzińskiego, którzy tworzyli swoje wynalazki niezależnie od braci Lumière w podobnym okresie. Polacy lub osoby związane z Polską są również wynalazcami m.in.: lampy naftowej (Ignacy Łukasiewicz), kamizelki kuloodpornej (Jan Szczepanik i Kazimierz Żegleń), telektroskopu, czyli urządzenia przesyłającego kolorowy obraz i dźwięk, protoplasty telewizji (Jan Szczepaniak), wykrywacza min (Józef Kosacki i Andrzej Garboś), wycieraczek samochodowych (Józef Hofmann), ręcznego kasownika do biletów, gazomierza i semafora, czyli sygnalizatora do sterowania ruchem (Jan Józef Baranowski), walkie-talkie (Henryk Magnuski), łazika księżycowego biorącego udział w misjach Apollo (Mieczysław Bekker), szczepionki przeciw polio (Hilary Koprowski), szczepionki przeciw tyfusowi plamistemu (Rudolf Weigl) czy szeregu urządzeń pionierskich z punktu widzenia rozwoju żeglugi podwodnej i lotnictwa (Stefan Drzewiecki). Nie kto inny, tylko Polak, Antoni Patek, zapoczątkował również produkcję zegarków na skalę przemysłową. Podobnych przykładów jest więcej.

Artykuł Patryka Palki dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/polskosc-wartosc-bezcenna-i-unikalna-patryk-palka/

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 21 stycznia 2025