Kim jest więziona w Iranie Cecilia Sala?

Do Włoch wraca dziennikarka Cecilia Sala, która od 19 grudnia zeszłego roku przebywała w więzieniu w Teheranie – podała kancelaria premier Włoch Giorgii Meloni. Samolot z uwolnioną reporterką na pokładzie wystartował przed południem z lotniska w stolicy Iranu.

Cecilia Sala stała się więźniem politycznym

.Włoski rząd w oświadczeniu podkreślił, że uwolnienie Sali było możliwe dzięki „intensywnej pracy dyplomacji i wywiadu”. „Samolot zabierający Cecilię Salę z Teheranu do domu jest w drodze. Dzięki intensywnej pracy na kanałach dyplomatycznych i wywiadowczych nasza rodaczka została uwolniona przez władze Iranu i wraca do Włoch. Osobiście poinformowałem rodziców dziennikarki podczas rozmowy telefonicznej. Chcę wyrazić wdzięczność wszystkim tym, którzy przyczynili się do umożliwienia powrotu Cecilii, pozwalając jej ponownie objąć rodzinę i współpracowników” – pisała premier Włoch Giorgia Meloni na platformie X.

Władze Iranu poinformowały w grudniu o aresztowaniu reporterki włoskiego dziennika „Il Foglio”. Oświadczyły wówczas, że została ona zatrzymana za „naruszenie prawa Republiki Islamskiej”. Nie wyjaśniono, co konkretnie jej zarzucono.

Cecilia Sala była przetrzymywana w cieszącym się ponurą sławą więzieniu Ewin w Teheranie, w którym przetrzymywani są przeciwnicy polityczni władz Iranu i obywatele innych państw.

W niedawnej rozmowie telefonicznej z rodzicami Cecilia Sala przekazała, że jest źle traktowana. Według jej relacji, cytowanej przez włoską prasę, spała na ziemi i zabrano jej nawet okulary.

Sytuacja Sali okazała się tym trudniejsza, że jej sprawę zaczęto wiązać z aresztowaniem Irańczyka we Włoszech w grudniu na wniosek władz USA. Strona amerykańska twierdzi, że łamał sankcje i dostarczał irańskiemu Korpusowi Strażników Rewolucji Islamskiej podzespoły do dronów bojowych. Iran zażądał uwolnienia mężczyzny.

Samolot z Salą na pokładzie wyląduje po południu na rzymskim lotnisku Ciampino.

Rosja i Iran zacieśniają wzajemne stosunki

.Wprawdzie handel między tymi państwami utrzymuje się na niewielkim poziomie w porównaniu z handlem z innymi krajami, w chwili obecnej mają one więcej wspólnych interesów gospodarczych niż przed wojną na Ukrainie. Iran postrzega Rosję jako obiecujący rynek zbytu dla swoich towarów, ponieważ rosyjski przemysł aktualnie usiłuje pilnie znaleźć alternatywę dla swoich dotychczasowych dostawców sprzętu i półfabrykatów. Wprawdzie Iran ich nie produkuje, ale może wysyłać do Rosji towary importowane od producentów spoza Zachodu. Jednakże wzrost handlu na linii Rosja i Iran będzie wymagał inwestycji w nowe szlaki transportowe oraz współpracy z kluczowym rynkiem wschodzącym: Indiami.

Jednym z zasadniczych rozwiązań ułatwiających realizację planów, które mają Rosja i Iran, dotyczących ożywienia handlu, jest Międzynarodowy Korytarz Transportowy Północ-Południe. Jego celem jest połączenie rynków w całej Eurazji przy użyciu statków, kolei i dróg. Został on zaprojektowany w oparciu o umowę podpisaną przez Rosję, Iran i Indie we wrześniu 2000 roku. Według rosyjskich mediów korytarz już działa, a niektóre źródła podają, że jest to obecnie główna trasa przewozu towarów z Bombaju do Petersburga. Jednak niektóre połączenia na tej trasie są jeszcze w budowie, w tym 160-kilometrowa linia kolejowa Rasht-Astara, która połączy azerbejdżański szlak kolejowy (kończący się w Astarze) z irańskim. Rosyjski prezydent Władimir Putin wraz z irańskim prezydentem Ebrahimem Raisim na spotkaniu w lipcu 2022 roku uzgodnili, że linia Rasht-Astara musi być oddana do użytku jak najszybciej, choć oficjalny planowany termin jej ukończenia to 2025 rok. Ponadto około 6000 kilometrów autostrady łączącej Petersburg z Zatoką Perską i Zatoką Omańską jest nadal w budowie, a do przyszłego miesiąca ukończonych zostanie zaledwie 1000 kilometrów.

Warunkiem przyspieszenia realizacji projektu, zwłaszcza strategicznego portu w Czabaharze w południowym Iranie, jest uzyskanie pełnej współpracy ze strony Indii. Ministrowie transportu Indii i Iranu spotkali się latem ubiegłego roku, a w listopadzie wysoki rangą irański dyplomata odwiedził Indie, aby omówić kwestię rozbudowy tego portu, który połączy Indie z resztą szlaku. Nowe Delhi i Teheran doszły do porozumienia w sprawie rozwoju portu już w 2003 roku. W 2015 roku Indie ponownie zobowiązały się do pomocy Iranowi w realizacji tego projektu oraz budowy powiązanej z nim linii kolejowej, dzięki czemu Iran mógłby zwiększyć handel z Azją Środkową i prowadzić interesy z Afganistanem bez ingerencji ze strony Pakistanu. Indie zainwestowały około 85 milionów dolarów w pierwszą fazę rozbudowy portu, ale do wykorzystania jego potencjału konieczne są dalsze prace. Niedokończona pozostaje również linia kolejowa z Czabaharu do Zahedanu, kluczowa dla włączenia portu do wielofunkcyjnego szlaku infrastrukturalnego i kosztująca 1,6 miliarda dolarów.

Artykuł dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/antonia-colibasanu-dlaczego-rosja-i-iran-potrzebuja-pomocy-ze-strony-indii/

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 8 stycznia 2025