Kino na Granicy - przegląd polskich, czeskich i słowackich filmów

Ponad sto filmów polskich, czeskich i słowackich zobaczą widzowie przeglądu Kino na Granicy w Cieszynie i Czeskim Cieszynie. Polski dyrektor programowy wydarzenia Łukasz Maciejewski powiedział, że wiele zostanie pokazanych przedpremierowo.

Jak prezentuje się kolejna edycja przeglądu „Kino na Granicy”?

.Przegląd rozpocznie się 30 kwietnia i potrwa do 4 maja.

„W tym roku znowu mamy imponującą reprezentację pokazów przedpremierowych. Adam Sikora, wybitny operator i reżyser, pokaże swój najbardziej radykalny projekt z dotychczasowych: Emiter. Debiutant, Adam Nowak w Intersection z przejmującą kreacją Sebastiana Cybulskiego, w konwencji futurystycznej opowiada o świecie poszukującym wartości. (…) Będzie Prześwit Magdaleny Pięty, poruszający, wspaniale opowiedziany dramat spod znaku kina Egoyana czy Dumonta, z najlepszą z dotychczasowych kreacją Cezarego Łukaszewicza” – powiedział dyrektor Łukasz Maciejewski.

Jak dodał, przed planowanymi premierami kinowymi nad Olzą widzowie zobaczą także: „Panią od polskiego” Radosława Piwowarskiego, „Utratę równowagi” Korka Bojanowskiego, „Próbę łuku” Łukasza Barczyka, „Sny pełne dymu” Doroty Kędzierzawskiej oraz „Campera” Łukasza Suchockiego. Z koprodukcji międzynarodowych pokazane zostaną: „Sanatorium pod klepsydrą” Stephena i Timothy’ego Quay’ów, „Treasure” Julii von Heinz oraz „Unmoored” Caroline Ingvarsson.

Na przegląd przyjadą twórcy tych filmów, między innymi Krzysztof Globisz, Zbigniew Zamachowski, Marieta Żukowska, Tomasz Schuchardt, Nel Kaczmarek, Cezary Łukaszewicz, Marta Żmuda Trzebiatowska oraz Lech Dyblik.

Dyrektor Maciejewski zaznaczył, że Kino na Granicy „nie jest festiwalem w branżowym rozumieniu tego słowa”. „Nie mamy konkursu, co uważamy za zaletę naszej imprezy, bo wpływa to na jej niezobowiązującą, przyjacielską atmosferę. (…) Wielu twórców i producentów właśnie w Cieszynie chce pokazywać filmy po raz pierwszy, przed premierą” – zauważył.

Organizatorzy przeglądu „Kino na Granicy” anonsowali wcześniej, że kinomani zobaczą też między innymi retrospektywy Mai Komorowskiej, Hynka Bocana, Jiriego Madla i Krzysztofa Piesiewicza. Zaprezentowany zostanie cykl „Zła pamięć”: niełatwą historię Europy Środkowej zilustrują filmy z Polski, Czech i Słowacji.

Pierwsza edycja cieszyńskiej imprezy odbyła się w 1999 roku jako przegląd filmów czeskich. Gościem był Jirzi Menzel, wybitny czeski reżyser, najbardziej znany twórca czeskiej Nowej Fali, zdobywca Oskara za film „Pociągi pod specjalnym nadzorem”. W 2001 roku formuła została rozszerzona o produkcje słowackie, a w 2004 o polskie i pojedynczy film węgierski.

Pierwotnie imprezę „Kino na Granicy” organizowało stowarzyszenie Solidarność Polsko-Czesko-Słowacka. Obecnie zajmują się tym stowarzyszenia: „Kultura na Granicy” z Polski oraz „Pratel tesinska” z Czech. 

Film może być przekazicielem mądrości życiowej

.Do najwybitniejszych produkcji z gatunku dramatów sądowych należy film Dwunastu gniewnych ludzi. Obraz niemal całkowicie pozbawiony dynamicznej akcji, rozgrywający się w jednym pomieszczeniu, ukazuje dwunastu przysięgłych, którzy muszą uzgodnić jednomyślny wyrok w sprawie o morderstwo. Początkowo ustalenie werdyktu wydaje się szybkie, proste, jednoznaczne. Jednak jeden z przysięgłych ma wątpliwości co do słuszności oskarżenia i przedstawionego przebiegu morderstwa. Szuka argumentów, prowadzi jakby własne śledztwo, wgłębia się w szczegóły opisu tragicznego wydarzenia i powoli przekonuje do swych racji pozostałych przysięgłych, którzy ostatecznie uniewinniają niesłusznie oskarżonego.

Arcydzieło Lumeta akcentowało konieczność głębokiego i wszechstronnego namysłu przed wydaniem sądowego wyroku oraz przestrzegało przed pochopnym osądem. Choć fabuła filmu dotyczyła amerykańskiego systemu wymiaru sprawiedliwości, to jednak w sensie najbardziej ogólnym przekazywała mądrość o nieuleganiu pozorom, sugestiom i rozmaitym manipulacjom; postulowała zaś nie tylko sprawiedliwość, ale i roztropność oraz męstwo. Główny bohater analizowanego obrazu, przysięgły nr 8 (Henry Fonda) dobrał odpowiednie środki, aby udowodnić niemożność popełnienia zbrodni przez oskarżonego, a także musiał wykazać się męstwem w przeciwstawieniu się całej grupie.

Film Erin Brockovich przedstawiał autentyczną bohaterkę, kobietę o niskim statusie społecznym, która – jako pomoc biurowa w kancelarii prawnej – podjęła skuteczną walkę z gigantem przemysłowym. Dynamiczna Erin Brockovich (Julia Roberts) zajęła się sprawą zatruwania środowiska naturalnego przez koncern energetyczny, co skutkowało chorobami mieszkańców. Energiczna, śmiała, operatywna kobieta doprowadziła do tego, że sąd przyznał ofiarom 333 miliony dolarów, co stanowiło największe odszkodowanie w historii USA. Prowadzona przez Erin Brockvich walka o sprawiedliwość wymagała odwagi, uporu, determinacji i wiary – mimo złych doświadczeń – w praworządność.

Istotnym przejawem mądrości jest dzielenie się nią z innymi. W sposób szczególny mądrość łączy się z wiedzą w profesji pedagogicznej. Ideałem jest nauczyciel, który potrafi być równocześnie wychowawcą uczniów i podopiecznych. W tradycji akademickiej istnieje szczególna relacja mistrz-uczeń, która wykracza poza schemat zdobywania wiedzy, albowiem dotyczy także kształtowania charakteru i osobowości.

Kino niejednokrotnie pokazywało zarówno fikcyjnych, jak i prawdziwych nauczycieli oraz wychowawców, których mądrość stanowiła fundament odnoszonych sukcesów pedagogicznych. Jednym z klasycznych i najpiękniejszych obrazów tego rodzaju dramatu obyczajowego jest film Nauczyciel z przedmieścia. Fikcyjny bohater, bezskutecznie poszukujący pracy młody, czarnoskóry inżynier, Mark Thackeray (Sidney Poitier) zostaje zatrudniony w szkole średniej w uboższej dzielnicy Londynu. Z oddaniem przygotowuje dość niesforną klasę maturzystów do dorosłego życia. Mimo początkowych trudności nie zraża się, jest konsekwentny, pomysłowy, niekonwencjonalny. Klasa przekonuje się, że jej nowemu nauczycielowi naprawdę zależy na dobru młodzieży. Doświadczywszy jej wdzięczności pedagog rezygnuje z wcześniej wymarzonej pracy.

Tekst dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/prof-grzegorz-lecicki-madrosc-filmu/

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 21 marca 2025