Kolej dużych prędkości połączy wszystkie europejskie stolice? Priorytetowy projekt KE

Kolej dużych prędkości

Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości – powiedział dziennikarzom w europarlamencie w Brukseli minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Dodał, że koszty tego projektu są „ogromne”, ale w nowych ramach finansowych Komisja Europejska planuje znaleźć na to pieniądze.

Kolej dużych prędkości połączy stolice UE?

Klimczak na posiedzeniu komisji transportu Parlamentu Europejskiego przedstawiał priorytety polskiej prezydencji w obszarze infrastruktury. „Transport dzisiaj nie miał barw politycznych (…). Z zadowoleniem przyjąłem kwestie związane z koleją dużych prędkości. O tym temacie nie mówi się tylko dzisiaj w Polsce, ale to jest jeden z priorytetów, który został nadany przez przewodniczącą Komisji Europejskiej (Ursulę von der Leyen) nowemu komisarzowi (ds. transportu Apostolosowi Cicikostasowi – przyp. red.). Chcemy połączyć stolice państw europejskich koleją dużych prędkości. I to jest dla mnie bardzo duży powód do satysfakcji, ponieważ niedawno wyszedłem z propozycją do moich odpowiedników z Niemiec, z Czech, żebyśmy także kontynuowali polskiego «Y» właśnie do Berlina i do stolicy Czech” – powiedział minister.

Dopytywany o koszty takich inwestycji odpowiedział, że są ogromne. „Samo dokończenie sieci bazowej TEN-T (Transeuropejska sieć transportowa – przyp. red.) i uzupełniającej to jest ponad 840 miliardów euro. W tej kwocie nie zawierają się koszty związane z połączeniem kolejami dużych prędkości wszystkich stolic europejskich” – wyjaśnił Klimczak.

Dodał, że nie można zapominać, że jest to nowy pomysł. „Przyjmuję go za dobrą monetę, bo jeżeli jesteśmy w stanie sfinansować dokończenie sieci TEN-T i mówimy jednocześnie o nowych pomysłach związanych z połączeniem kolejami dużych prędkości stolic europejskich, to znaczy, że w nowych ramach finansowych Komisja planuje znaleźć te pieniądze. Uważam, że rolą polskiej prezydencji jest dopytywanie i naciskanie, aby ten temat pojawił się w formie konkretów na Radzie do spraw Ogólnych, która tym tematem się zajmuje” – powiedział minister. TEN-T jest kluczowym unijnym instrumentem finansowym planowania i rozwoju infrastruktury transportowej w całej UE. Sieć obejmuje linie kolejowe, śródlądowe drogi wodne, szlaki żeglugi morskiej na krótkich dystansach oraz drogi łączące węzły miejskie, porty morskie i śródlądowe, lotniska i terminale.

Krajowy Program Kolejowy

.Na temat walki z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez rozwój sieci kolejowej Polski, na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Andrzej BITTEL w tekście „Deprowincjonalizacja polskiej rzeczywistości„.

„Walka z wykluczeniem komunikacyjnym to odrabianie kilkudziesięciu lat zaniedbań i wyniszczania polskich połączeń autobusowych i kolejowych. Lata likwidowania linii i prywatyzowania spółek doprowadziły do marginalizacji znacznej części społeczeństwa nieposiadającej samochodów. Niejednokrotnie całe miejscowości traciły możliwość dotarcia do pracy, szkoły, lekarza, urzędu czy sklepu. Od czterech lat prowadzimy konsekwentną walkę z tym przez długi czas ignorowanym zjawiskiem”.

„Pierwszą areną działania jest kolej, która otrzymała w ostatnich latach największy zastrzyk inwestycyjny w historii. Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada finansowanie rzędu 70 mld zł oraz przebudowę 9000 km torów, z czego zmodernizowano już ponad 2600 km. Oznacza to skrócenie czasu podróży oraz reaktywację porzuconych linii i przywrócenie połączeń do mniejszych, wcześniej zaniedbanych komunikacyjnie miast, takich jak Knurów, Radzyń Podlaski, Milicz czy Sandomierz”.

.”Wykluczenie komunikacyjne obejmuje także standard podróży oraz odpowiednie udogodnienia, szczególnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom i od 2016 roku realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego modernizujemy i budujemy 188 dworców kolejowych, a w perspektywie najbliższych lat program ten obejmie 150 kolejnych. Każdy zmodernizowany już dworzec oraz wszystkie nowo powstające spełniają wymogi TSI PRM, dotyczące dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Konieczne zmiany zachodzą również w ofercie taborowej. PKP Intercity wprowadza szeroki program inwestycyjny, modernizując wagony i lokomotywy oraz kupując nowe. W efekcie 80 proc. pociągów będzie zestawione z nowego i zmodernizowanego taboru, a każdy skład zapewni przestrzeń przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery” – pisze Andrzej BITTEL.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 29 stycznia 2025