Koncert starodawnych pieśni wielkopostnych do tanecznej muzyki renesansu w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich

Starodawne pieśni wielkopostne o śmierci, męczeństwie świętych i zwycięstwie pod Wiedniem, zaśpiewane do tanecznej muzyki doby renesansu utrwalonej w nabożnych śpiewach ludu dawnej Rzeczypospolitej, zabrzmią w sobotę 9 marca wieczorem w koncercie w Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.

Śpiew poprowadzi zespół Memento Mori Dance Club

.Jak mówił dyr. muzeum Konrad Sawiński, zapraszając na na wielkopostne spotkanie śpiewacze zorganizowane wokół wspólnego stołu, w czasie spotkania zabrzmi muzyka taneczna doby renesansu przechowana w ludowych śpiewach nabożnych dawnej Rzeczypospolitej.

Zagrają ją i poprowadzą wspólny śpiew uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów i śpiewaków, tworzący zespół Memento Mori Dance Club. Jest to eksperymentalny projekt plasujący się na pograniczu muzyki tradycyjnej, archeologii i detektywistyki muzycznej oraz wolnej twórczości. Jak sami tłumaczą, zespół powstał na przecięciu szlaków muzycznych, które według logiki w ogóle nie powinny się przecinać, czyli tradycyjnej muzyki tanecznej i nabożnych śpiewów.

„Zaśpiewamy starodawne pieśni wielkopostne, o śmierci i wieczności, o tragicznie zakończonych żywotach świętych czy zwycięstwie pod Wiedniem. Wszystkie je od setek lat śpiewał lud w tanecznych rytmach polonezów i mazurków, ukrytych pod strukturą pozornie arytmicznych »ciągliwych« melodii. W towarzystwie instrumentów śpiewy te nabierają szlachetnego brzmienia dawnych tańców polskich” – zauważył Sawiński.

Mariaż nabożnych śpiewów i tanecznych rytmów

.Odnosząc się do dość nietypowego połączenia rytmów tanecznych z pieśniami religijnymi, ich pochodzenia, powiedział, że odpowiedzi na pytania poszukuje zespół Memento Mori Dance Club.

„Skąd się wzięły? Czy to muzykalność ludu nakazywała wyśpiewywać modlitwy w takt polonezów i mazurków? A może ktoś celowo »wstrzyknął« taneczny idiom w religijne treści? Ale kto to zrobił i dlaczego? Memento Mori Dance Club poszukuje odpowiedzi na te pytania metodą analiz porównawczych, ale przede wszystkim na drodze własnej twórczości muzycznej plasującej się na pograniczu muzyki tradycyjnej, archeologii i detektywistyki muzycznej” – wyjaśnił dyr. jarosławskiego muzeum.

Wspólne śpiewanie odbędzie się z towarzyszeniem instrumentów, w tym nietypowych i egzotycznych takich jak: kaval, koboz, lutnia oud, baraban, tuba, fisharmonia, ale także skrzypce, saksofon sopranowy, kontrabas i basy.

Newsletter KULTURA NAJWAŻNIEJSZA

.„Kultura Najważniejsza” to newsletter, w którym podpowiadamy, co warto obejrzeć, co przeczytać, czego posłuchać, ale i czego – posmakować. Odrywając się od codzienności, chcemy przypomnieć o fascynującym świecie kultury i sztuki, na który warto znaleźć czas.

Co innego niż kultura i sztuka może wyrwać nas z codzienności? Co innego pozwoli choć na chwilę uwolnić się od nieustającego biegu i skupić na czymś, co skierowane jest tylko do nas? Chcemy razem, wspólnie z Państwem, wybierać, to co najważniejsze w kulturze. W każdy czwartek, punktualnie o godzinie 21.00 znajdą Państwo w swojej skrzynce e-mailowej zbiór propozycji kulturalnych, które warto uwzględnić podczas planowania weekendu.

Piszemy o najgłośniejszych premierach, przypominamy o klasyce, do której warto wrócić.

Niekiedy proponujemy takie pozycje, które z pewnością Państwo widzieli, ale które naszym zadaniem warto przeanalizować i poznać ponownie.

Zachęcamy do zapisania się do specjalnego, darmowego newslettera „Kultura Najważniejsza”, który pozwoli Państwu zaplanować kulturalny weekend [LINK DO ZAPISÓW].

PAP/Agnieszka Pipała/Wszystko co Najważniejsze/JT

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 8 marca 2024