Konkurs Chopinowski 2025 - wiemy coraz więcej

Do 15 grudnia 2024 r. pianiści z całego świata mają czas, aby zgłosić swój udział w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina. Jeden z najważniejszych konkursów muzycznych na świecie, Konkurs Chopinowski 2025 odbędzie się od 2 do 23 października 2025 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie.

80 najlepszych pianistów zawalczy o glówną nagrodę

.Pianiści, którzy chcą zgłosić swój udział w przyszłorocznym Konkursie Chopinowskim, powinni do 15 grudnia 2024 r. nadesłać nagrania audio-wideo z zarejestrowanym wykonaniem wybranych kompozycji Fryderyka Chopina. Nagrania te oceni Komisja Kwalifikacyjna, wyłaniając około 160 pianistów, którzy wezmą udział w eliminacjach do Konkursu.

Eliminacje do XIX edycji Konkursu odbędą się w Warszawie od 23 kwietnia – 4 maja 2025 roku. Uczestnicy, zgodnie z Regulaminem Konkursu, wykonają trwające około 30 minut recitale, prezentując wybrane utwory Fryderyka Chopina.

Przesłuchania eliminacji będą się odbywać publicznie w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej. Występy uczestników oceni jury eliminacji, w którym zasiądą wybitni pianiści, chopiniści i pedagodzy.

Spośród 160 artystów, którzy zagrają się przed warszawską publicznością, jury wybierze 80 najlepszych pianistów, którzy wezmą udział w październikowych zmaganiach. Podobnie jak w poprzednich edycjach przesłuchania eliminacji będzie można także śledzić na całym świecie za pomocą internetu – na stronie Konkursu, a także na oficjalnym kanale Instytutu Fryderyka Chopina na YouTubie.

XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina rozpocznie się 2 października 2025 r. uroczystym koncertem inauguracyjnym w wykonaniu zwycięzców Konkursu z poprzednich lat. Październikowe przesłuchania pianistów trwać będą przez trzy tygodnie. 20 października ogłoszony zostanie zwycięzca Konkursu, a dzień później odbędzie się gala wręczenia nagród i pierwszy z trzech koncertów laureatów.

W jury Konkursu zasiądą wybitni chopiniści: byli laureaci Konkursu, pedagodzy, a także znawcy życia i twórczości Fryderyka Chopina. Grono to, łącznie z osobą przewodniczącego Garrickiem Ohlssonem, składa się z 17 osób.

Po raz pierwszy w jury zasiądzie Julianna Awdiejewa, zwyciężczyni konkursu w 2010 r., podobnie jak wybitny francuski pianista Michel Béroff, u którego w Paryżu studiował Seong-Jin Cho, triumfator XVII Konkursu (2015).

W gronie jurorów Konkursu Chopinowskiego zadebiutują także wybitny amerykański pianista kameralista Robert McDonald z nowojorskiej Juilliard School oraz angielski krytyk muzyczny John Allison.

Ponadto w jury będą osoby, które oceniały uczestników Konkursu już w poprzednich edycjach: kilkukrotna przewodnicząca konkursu Katarzyna Popowa-Zydroń oraz Chen Sa, Dang Thai Son, Nelson Goerner, Momo Kodama, Krzysztof Jabłoński, Kevin Kenner, Janusz Olejniczak, Piotr Paleczny, Ewa Pobłocka, John Rink i Wojciech Świtała.

Wybitna argentyńska pianistka, wielokrotna jurorka Konkursu Chopinowskiego Martha Argerich, której nazwisko i postać współtworzy historię Konkursu, tym razem nie weźmie udziału w obradach jury. Jak podaje Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, pianistka ze względu na stan zdrowia nie może podjąć wysiłku uczestniczenia w pracach zespołu jurorów.

Przesłuchania Konkursu odbędą się publicznie, w trzech etapach i finale. Do II etapu zostanie dopuszczonych w zasadzie 40 uczestników, do III etapu w zasadzie 20 uczestników, a do finału – nie więcej niż 10 finalistów.

I etap Konkursu, który odbędzie się w dniach 3-7 października, zakłada wykonanie wybranych etiud, nokturnu, walca, ballady lub innej dłuższej formy, jak barkarola czy fantazja. W II etapie Konkursu, od 9 do 12 października, pianiści wykonają 40-50-minutowe recitale, w programie których znaleźć się muszą wybrane preludia, jeden z następujących polonezów: Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22; Polonez fis-moll op. 44; Polonez As-dur op. 53 albo oba polonezy z op. 26, a także inny, dowolny utwór lub utwory Fryderyka Chopina. W III etapie Konkursu, od 14 do 16 października, 20 uczestników zaprezentuje 45-55 minutowe recitale obejmujące wykonanie wybranej sonaty, cyklu mazurków oraz inne, wybrane przez siebie kompozycje naszego kompozytora. Ostatecznym sprawdzianem dla finalistów Konkursu będzie wykonanie Poloneza-Fantazji op. 61 oraz wybranego Koncertu fortepianowego Fryderyka Chopina w towarzystwie Orkiestry Filharmonii Narodowej w Warszawie – odbędą się one od 18 do 20 października.

Jak będzie wyglądał Konkurs Chopinowski 2025?

.Sześciorgu najwyżej ocenionym uczestnikom finału zostaną przyznane nagrody główne oraz tytuł laureata XIX Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Zdobywca I nagrody otrzyma 60 tys. euro i złoty medal, II nagrody – 40 tys. euro i srebrny medal, III nagrody – 35 tys. euro i brązowy medal. Laureaci IV, V i VI nagrody otrzymają kolejno 30 tys. euro, 25 tys. euro i 20 tys. euro. Pozostałym finalistom zostaną przyznane równorzędne wyróżnienia w wysokości 8 tys. euro.

Konkurs będzie w całości transmitowany na antenie Polskiego Radia. Obecny będzie także na antenie TVP Kultura i w całości dostępny w internecie poprzez streaming live i VOD, realizowany w najwyższej jakości 4K.

Konkurs Chopinowski od zawsze wyróżniał się na tle innych podobnych wydarzeń m.in. swoją monograficznością – pianiści wykonują podczas Konkursu utwory tylko jednego kompozytora. Ta cecha Konkursu Chopinowskiego pozostaje niezmienna od samego początku. W przyszłym roku usłyszymy tradycyjnie reprezentatywną część twórczości polskiego kompozytora. Konkurs jest najważniejszym wydarzeniem muzycznym w Polsce i jednym z najważniejszych konkursów muzycznych na świecie. „Obok olbrzymiej roli, jaką pełni już od prawie 100 lat w popularyzacji muzyki Fryderyka Chopina, odkrywa największe talenty pianistyczne, zapewniając młodym muzykom najskuteczniejszy start w międzynarodowej karierze” – takie przesłanie można przeczytać na stronie NIFC. Świadczą o tym m.in. słowa Garricka Ohlssona, amerykańskiego pianisty, który będzie przewodził jury w 2025 r., jednocześnie zdobywcy I miejsca w Konkursie Chopinowskim w roku 1970. „Konkurs Chopinowski należy do najbardziej prestiżowych na świecie; zbudował moją karierę. Przed konkursem nikt nie zwracał uwagi na Ohlssona, po Konkursie otworzyły się wszystkie drzwi, np. Filharmonii Nowojorskiej. Chopin mi pomógł w Nowym Jorku” – powiedział Garrick Ohlsson, w czasie, gdy był w gronie jurorów Konkursu Chopinowskiego w 2015 r.

Bilety na Przesłuchania I, II, III etapu, finały, drugi oraz trzeci koncert laureatów zostały wyprzedane. Na Koncert Inauguracyjny oraz pierwszy koncert laureatów będą sprzedawane we wrześniu 2025 r. Na około 10 minut przed każdym przesłuchaniem konkursowym płatne wejściówki będą sprzedawane tylko wówczas, gdy w sali będą dostępne miejsca siedzące. Płatne wejściówki na przesłuchania konkursowe i koncerty laureatów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich będą dostępne po uprzednim kontakcie drogą mailową: bilety.konkurs@nifc.pl 

Najsłynniejsi laureraci Konkursów Chopinowski

.Leonora Armellini, zdobywczyni piątej nagrody w XVIII Konkursie Chopinowskim, na festiwalu wykonała cztery ballady Chopina oraz utwory Debussy’ego i Schumanna. Komentując swoje wykonanie na Konkursie Chopinowskim Walca As-dur op. 34 nr 1, Armellini powiedziała: „Byłam świadoma, że moje wykonanie jest fantastyczne”. Na pytanie o improwizację podczas festiwalu „Chopin i jego Europa” odparła: „Rzeczywiście, myślałam o dodaniu kilku improwizacyjnych nut do ballad. Chciałabym spróbować tego następnym razem”. Jest również zainteresowana grą na instrumentach z epoki; kilka lat temu kupiła Erarda z 1844 r.

Laureat trzeciej nagrody w XVIII Konkursie Chopinowskim, Martín García García, wykonał Walca e-moll (WN 29), Walca cis-moll op. 64 nr 2, trzy walce op. 34 i Sonatę h-moll op. 58 wraz z utworami J.S. Bacha i Liszta. Dokonał pewnych zmian w powtarzalnych częściach utworów Chopina, na przykład dodając ornamenty. Zapytany o improwizację powiedział: „Myślę, że włączanie improwizacji do dzieł Chopina, które są przecież muzyką salonową, byłoby czymś zupełnie naturalnym. Moim zdaniem nie powinno to zależeć od tego, czy gra się te utwory na instrumencie nowoczesnym, czy historycznym”.

Zdobywca drugiej nagrody w XVIII Konkursie Chopinowskim, Alexander Gadjiev wykonał preludia op. 45, Poloneza-Fantazję op. 61, Sonatę b-moll op. 35 i Fantazję C-dur op. 17 Schumanna; jego występ cechował się pięknym brzmieniem, naturalnie falującym przepływem muzycznym i wysokim poziomem wykonania. W odniesieniu do improwizacji stwierdził: „Chciałbym dodawać improwizacje do utworów Chopina. W Hamarikyu Asahi Hall w Tokio rok temu we wrześniu zagrałem improwizację jako bis, a na koncercie we Włoszech dwa tygodnie temu dodałem improwizację między fantazją, mazurkiem i sonatą”.

Dlaczego Japonia kocha Chopina?

.Na XVIII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina zgłosiło się do 1 grudnia 2019 roku ponad 90 japońskich pianistów. W październiku 2021 roku, po wstępnych przesłuchaniach, 14 z nich wystąpiło w ramach konkursu głównego, w którym wyłoniono dwóch japońskich zwycięzców. Wstępne przesłuchania kwalifikacyjne i konkurs główny były transmitowane online w jakości 4K i cieszyły się dużym zainteresowaniem publiczności. Drugi etap obejrzało aż 7 300 000 osób, z czego 45,5 proc. z Japonii.

Aimi Kobayashi i Kyohei Sorita, którzy po zdobyciu, odpowiednio, trzeciego i czwartego miejsca wrócili do Japonii, codziennie udzielali wywiadów telewizyjnych i radiowych, a na koncertach witały ich pełne sale. NHK, narodowy publiczny nadawca informacyjny, wyprodukował pięć dużych specjalnych programów telewizyjnych na temat Konkursu Chopinowskiego z różnych perspektyw. Japońska prasa pisała obszerne felietony o wydarzeniu – pojawił się nawet magazyn pod tytułem „The 18th International Chopin Piano Competition”. Oprócz zwycięzców serię koncertów dali również Tomoharu Ushida i Hayato Sumino, znani jeszcze przed konkursem. Na styczeń i luty zaplanowano galową trasę koncertową laureatów tegorocznej edycji po całej Japonii.

Od czasu „gorączki Bunina” towarzyszącej 11. edycji w 1985 roku nie było w Japonii takich emocji wokół Konkursu Chopinowskiego. Zwycięzca, Stanisław Bunin, wystąpił przed 12 tys. osób w Nippon Budokan.

PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 11 października 2024