Królewski Piknik w 50-lecie odbudowy Zamku Królewskiego w Warszawie
31 sierpnia odbędzie się Królewski Piknik – wyjątkowe wydarzenie w Ogrodach Zamku Królewskiego w Warszawie. Wydarzenie organizowane jest z okazji 40. rocznicy ponownego otwarcia Zamku dla publiczności. Królewski Piknik zwieńczy także obchody jubileuszu 50-lecia odbudowy Zamku Królewskiego, trwające już od czterech lat.
Program wydarzenia Królewski Piknik
.Ogrody Zamku Królewskiego w Warszawie zamienią się w tętniącą życiem przestrzeń pełną muzyki, sztuki i inspirujących spotkań. Królewski Piknik to wydarzenie, które łączy historyczne dziedzictwo stolicy z nowoczesnym podejściem do ważnych problemów społecznych. Tegorocznym tematem przewodnim jest zdrowie psychiczne młodych ludzi. W bogatym programie atrakcji znajdą się m.in. fascynujące warsztaty twórcze zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, koncerty, pokazy, spacery edukacyjne, ale także dyskusje na ważkie tematy, a całość zakończy Wielka Warszawska Potańcówka.
Królewski Piknik zacznie się o 11:15. To symboliczna godzina, o której zatrzymały się wskazówki zamkowego zegara podczas niemieckiego ostrzału artyleryjskiego 17 września 1939 roku. Po odegraniu hejnału warszawskiego zgromadzonych pod główną sceną powita dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie prof. Wojciech Fałkowski.
W ramach warsztatów w Twórczym Atelier będzie można spróbować swych sił w niecodziennych technikach plastycznych: ebru (tradycyjnej tureckiej sztuce przenoszenia na papier wzorów malowanych pędzelkiem na powierzchni wody), kaligrafii, kolażu czy florystyce biżuteryjnej. Inspirowany sztuką Władysława Hasiora warsztat z upcyklingu pozwoli z kolei lepiej zrozumieć zależność między twórczością a troską o środowisko naturalne.
Na najmłodszych czeka specjalna przestrzeń zabaw – Królewska Strefa Małych Odkrywców, gdzie będzie można wcielić się w królewskiego malarza czy ogrodnika, a także poznać gry i zabawy, jakie cieszyły się popularnością na dworach przed wiekami.
W czasie Pikniku będzie można także zwiedzić Zamek w specjalnej cenie. Na gości czekają Trasa Królewska i jej olśniewające wnętrza, Galeria Arcydzieł (gdzie kontakt z dziełami Rembrandta i innych twórców urozmaicą specjalne nagrania przygotowane zgodnie z ideą „slow looking” – uważnego obcowania ze sztuką) oraz apartament księcia Józefa Poniatowskiego w Pałacu Pod Blachą. Dostępna będzie także wystawa czasowa „Hasior. Trwałość przeżycia”, prezentująca twórczość jednego z najważniejszych polskich artystów XX wieku. Do każdego z tych miejsc wstęp będzie kosztować tylko 20 złotych.
Jak mówić o historii?
.Zainteresować młodych opowieścią o przeszłości, tak by chcieli o niej dyskutować, pogłębiać wiedzę, a przede wszystkim, wyciągać wnioski, to wyzwanie, z którym coraz trudniej radzi sobie polska szkoła. Przede wszystkim dlatego, że program nauczania historii stanowi płaszczyznę ścierania się politycznych interesów. Wystarczy przywołać najświeższy przykład – planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmiany w podstawie programowej dla szkół podstawowych i średnich, wywołujące żywą dyskusję wśród środowiska nauczycieli, rodziców, polityków i publicystów.
„Gdy z jednej strony pojawiają się plany ograniczenia nauczania historii, szczególnie tej obejmującej wiek XX, z drugiej zaś widać głód wiedzy i chęć poznania przeszłości, na mapie Warszawy pojawia się nowy punkt edukacji historycznej: Centralny Przystanek Historia Instytutu Pamięci Narodowej. Uroczysta inauguracja działalności Przystanku odbędzie się 6 maja 2024 r” – pisze Rafał LEŚKIEWICZ, historyk, archiwista, manager IT i dyrektor Biura Rzecznika Prasowego Instytutu Pamięci Narodowej.
Ekspert zaznacza, że to miejsce jest odpowiedzią na wyniki badań społecznych przeprowadzonych w 2022 r. na zlecenie IPN przez zespół naukowców kierowany przez prof. Krzysztofa Malickiego z Uniwersytetu Rzeszowskiego. Badania przeprowadzono na grupie 6 tys. osób: uczniów, nauczycieli i innych osób. Po raz pierwszy zostały przedstawione podczas Kongresu Pamięci Narodowej zorganizowanego w kwietniu 2023 r. „Edukacja dla pamięci”, bo taki tytuł nosi publikacja prezentująca wyniki i to, w jaki sposób polska młodzież chce się uczyć historii i czego oczekuje od nauczycieli.