Kto dostanie Oskara w 2024 r. - lista nominowanych

Kto dostanie Oskara

Kto dostanie Oskara w 2024 r? Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła listę nominowanych filmów oraz aktorów, aktorek i innych twórców filmowych. Wśród wyróżnionych filmów zagranicznych znalazła się produkcja brytyjsko-polsko-amerykańska „Strefa interesów”.

Kto dostanie Oskara w 2024 r.?

.Nominacje do 96. Oscarów ogłoszono we wtorek na profilu Amerykańskiej Akademii Filmowej na YouTube. Nazwiska nominowanych odczytali aktorka Zazie Beetz oraz aktor i scenarzysta Jack Quaid. W nominacjach królują filmy „Openheimer”, Czas krawawego księżyca, „Maestro” i „Anatomia upadku” – oprócz szansy na tytuł „najlepszego filmu” mają też szanse w innych kategoriach.

Szansę na statuetkę w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy otrzymała brytyjsko-polsko-amerykańska koprodukcja „Strefa interesów” w reż. Jonathana Glazera. Obraz, luźno nawiązujący do głośnej powieści wojennej Martina Amisa z 2014 r., śledzi życie rodzinne komendanta obozu KL Auschwitz Rudolfa Hoessa w willi położonej nieopodal obozowego muru. Za zdjęcia do filmu odpowiada Łukasz Żal.

Konkurentami „Strefy interesów” w wyścigu po Oscara będą: „Io Capitano” Matteo Garrone’a (Włochy), „Śnieżne bractwo” Juana Antonia Bayona (Hiszpania), „Perfect Days” Wima Wendersa (Japonia) i „The Teachers’ Lounge” Ilkera Cataka (Niemcy).

Oto lista nominacji w innych wybranych kategoriach:

Dla najlepszego filmu

„American Fiction”

„Anatomia upadku”

„Przesilenie zimowe”

„Czas krwawego księżyca”

„Maestro”

„Oppenheimer”

„Poprzednie życie”

„Biedne istoty”

„Strefa interesów”

Dla najlepszego reżysera:

„Anatomia upadku”, Justine Triet

„Czas krwawego księżyca”, Martin Scorsese

„Oppenheimer”, Christopher Nolan

„Biedne istoty”, Yórgos Lánthimos

„Strefa interesów”, Jonathan Glazer

Dla najlepszego aktora:

Bradley Cooper, „Maestro”

Colman Domingo, „Rustin”

Paul Giamatti, „Przesilenie zimowe”

Cillian Murphy, „Oppenheimer”

Jeffrey Wright, „American Fiction”

Dla najlepszej aktorki:

Anette Bening, „Nyad”

Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”

Sandra Huller, „Anatomia upadku”

Carey Mulligan, „Maestro”

Emma Stone, „Biedne istoty”

Za najlepszy scenariusz oryginalny:

„Anatomia upadku”

„Przesilenie zimowe”

„Maestro”

„Obsesja”

„Poprzednie życie”

Za najlepszą scenografię:

„Barbie”

„Czas krwawego księżyca”

„Napoleon”

„Oppenheimer”

„Biedne istoty”

Za najlepszą piosenkę filmową:

„The Fire Inside”, z filmu „Flamin’ Hot”

„I’m Just Ken”, z filmu „Barbie”

„It Never Went Away”, z filmu „American Symphony”

„Wahzhazhe”, z filmu „Czas krwawego księżyca”

„What Was I Made For?”, z filmu „Barbie”

Laureatów nagród poznamy w niedzielę 10 marca podczas gali, która odbędzie się w hollywoodzkim Dolby Theatre. Gospodarzem uroczystości będzie Jimmy Kimmel. Aktor i komik w przeszłości trzykrotnie pełnił tę funkcję – w 2017, 2018 i 2023 r. 

Kto dostanie Oskara – tym rządzą schematy

.Nominacjami i potem główymi wygranymi corocznych Oskarów rządzą od lat pewne utarte schematy – i to pomimo różnych zmian regulaminowych wdrażanych z roku na rok. Pisał o tym na łamach „Wszystko co NajważniejszeWiesław KOT – krytyk filmowy i dziennikarz przy okazji Oskarów z roku 2022. „Na jurorów z Amerykańskiej Akademii Filmowej ciągle działa najsilniej ten sam zestaw impulsów. Przede wszystkim – kluczowa postać filmu. Najlepiej, jeżeli jest to osoba uciemiężona, która zmaga się z uprzedzeniami i stereotypami oraz ogólną życiową niedolą. Dobrze, gdy taki znękany bohater jest czarny lub pochodzi z kręgów mniejszości narodowościowych. Ostatnio modne są mniejszości seksualne. Dobrze widziane są też choroby – od zawsze alkoholizm, ostatnio preferowany jest alzheimer. Atutem jest też bycie kaleką lub kobietą poddaną opresji (jurorzy chętnie widzą kobiety na ekranie, ale na czerwonym dywanie – już nie. Pierwsza kobieta – Kathryn Bigelow – nagrodę za reżyserię dostała od tych panów dopiero w roku 2009). To filmowe cierpienie powinno zostać odpowiednio uwznioślone, na przykład poprzez rozmieszczone w fabule aluzje do wielkich dzieł literatury czy do klasyków filmowych. I względy ściśle taktyczne – dobrze, żeby film miał premierę pod koniec roku, za który przydziela się Oscary, bo wtedy jurorzy do stycznia czy lutego roku następnego (ustalenie nominacji) lepiej go zapamiętają” – wyliczał.

ad, PAP/WszystkocoNajważniejsze

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 23 stycznia 2024