
Testy latających taksówek przed Expo w Osace w 2025 roku

Pod koniec marca 2023 roku widzowie zebrani w parku przy Zamku Osaka przyglądali się testowym lotom powietrznych taksówek, jednej z głównych atrakcji Expo w 2025 roku. Pojazdy wyglądały jednak inaczej, niż te, które mają przewozić gości do budynków pawilonów znajdujących się na sztucznej wyspie w Zatoce Osaka.
Latające taksówki
.Do testów wykorzystano amerykańskie pojazdy HEXA, w których mieści się jeden pasażer. W czasie lotu testowego wzniosły się na wysokość ok. ośmiu metrów nad ziemię. Latające taksówki były zdalnie pilotowane przez Masatoshi Kumagai, pilota oraz prezesa firmy GMO Internet Group.
Kumagai skomentował później, że pilotowanie latających taksówek skojarzyło mu się z „graniem w grę na konsoli”.
Myślę, że problemem nie jest już sama technologia. Duże wyzwania to japońskie zasady prawne oraz wątpliwości związane z bezpieczeństwem – skomentował Kumagai, którego firma dostarcza rozwiązań cyberbezpieczeństwa dla dronów.
Wyspa Marzeń
.Testy trwały dwa dni, podczas których badano poziom głośności śmigieł oraz sprawdzano wpływ siły wiatru na stabilność pojazdów. Jeden z członków zespołu obsługującego taksówki skomentował, że „to pierwszy krok w stronę oferowania pasażerom tanich lotów”.
Organizatorzy Expo w Osace planują wykorzystać taksówki, które będą mieścić do pięciu pasażerów. Mają kursować pomiędzy trzema różnymi punktami na wyspie Yumeshima (dosł – „Wyspa Marzeń”) a centrum miasta Osaka.
Expo 2025 Osaka Japonia
.W 2025 roku Japonia po raz kolejny przywita zagranicznych gości w czasie Światowej Wystawy Expo, tym razem będzie to Expo 2025 Osaka Japonia. Poprzednio Japonia była gospodarzem w 2005 roku, a wcześniej – w roku 1970, jako pierwszy kraj Azji. Tego typu wydarzenia za każdym razem pozwalają na ocenę strategicznych decyzji i narracji, które im towarzyszą, i pomagają nakreślić kierunki polityki zagranicznej na kolejne lata.
W XXI wieku Japonia do perfekcji doprowadziła wykorzystanie popkultury jako narzędzia soft power. Kuchnia, animacja, muzyka, kinematografia i moda trzeciej największej gospodarki świata są rozpoznawalne na całym świecie. To wynik szeroko zakrojonych projektów rządowych, w tym tzw. popkulturowej dyplomacji oraz strategii prowadzenia polityki zagranicznej. Dwie z nich, „Cool Japan” oraz „Society 5.0”, są nieodłącznie związane z Expo, wielkimi wydarzeniami światowymi mającymi szczególnie symboliczne znaczenie w Japonii.
Oprac. Agnieszka Pawnik