Lista szanghajska 2023 – najlepsze uniwersytety w USA

Światło dzienne ujrzał ranking szanghajski 2023 (Academic Ranking of World Universities, ARWU) – zastawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych, będące jednym z najpopularniejszych i najbardziej prestiżowych na świecie. Lista szanghajska 2023 dostarcza informacji na temat szeregu uczelni wyższych z USA. Jak wiele z nich znalazło się w światowej czołówce i jak wypadają na tle placówek europejskich?

Światło dzienne ujrzał ranking szanghajski 2023 (Academic Ranking of World Universities, ARWU) – zastawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych, będące jednym z najpopularniejszych i najbardziej prestiżowych na świecie. Lista szanghajska 2023 dostarcza informacji na temat szeregu uczelni wyższych z USA. Jak wiele z nich znalazło się w światowej czołówce i jak wypadają na tle placówek europejskich?

Ranking szanghajski 2023 (Academic Ranking of World Universities)

.Ranking szanghajski (ARWU) to zestawienie klasyfikujące i oceniające osiągnięcia badawcze uczelni wyższych z całego świata. Opracowywane jest przez Institute of Higher Education przy Uniwersytecie Jiao Tong w Szanghaju. Lisa szanghajska po raz pierwszy ukazała się w 2003 r. To jeden z najpopularniejszych i najbardziej prestiżowych rankingów uczelni wyższych na świecie. W 2023 r. poddanych klasyfikacji zostało ponad 2500 uniwersytetów, a na liście szanghajskiej znalazło się finalnie 1000.

Przygotowując zestawienie autorzy biorą pod uwagę każdą uczelnię wyższą, która wśród grona absolwentów i pracowników ma laureatów Nagrody Nobla, posiadaczy Medalu Fieldsa, badaczy często cytowanych lub autorów artykułów opublikowanych w „Nature” bądź „Science”. Ponadto uwzględniane są również uniwersytety ze znaczącą liczbą artykułów („significant amount of papers”)  indeksowanych przez Science Citation Index-Expanded (SCIE) lub Social Science Citation Index (SSCI). 

W przypadku każdego wskaźnika instytucja o najwyższej punktacji otrzymuje wynik 100. Wynik pozostałych instytucji oblicza się jako procent najwyższego wyniku. Wyniki dla każdego wskaźnika są ważone, aby uzyskać ostateczny ogólny wynik danej instytucji.

Kryteria oceny przedstawiają się następująco:

  1. Jakość edukacji – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby absolwentów instytucji uhonorowanych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa.
  2. Jakość kadry naukowej – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby pracowników instytucji nagrodzonych Nagrodą Nobla lub Medalem Fieldsa (20 proc.), a także liczby badaczy często cytowanych (20 proc.).
  3. Jakość i znaczenie wyników badań – stanowi 40 proc. wagi wyniku końcowego; oceniana jest na podstawie liczby artykułów opublikowanych przez kadrę naukową instytucji w czasopismach „Nature” lub „Science” (20 proc.), a także liczby artykułów indeksowanych w Science Citation Index-Expanded i Social Science Citation Index (20 proc.). W przypadku instytucji specjalizujących się w naukach humanistycznych i społecznych wskaźnik N&S („Nature” i „Science”) nie jest uwzględniany, a jego wagę przenosi się na inne wskaźniki.
  4. Wydajność per capita – stanowi 10 proc. wagi wyniku końcowego ; oceniana jest na podstawie ważonych wyników powyższych wskaźników podzielonych przez liczbę nauczycieli akademickich instytucji w przeliczeniu na pełne etaty.

Od 2009 r. pod szyldem rankingu szanghajskiego opracowywany jest również Global Ranking of Academic Subjects (GRAS) – zestawienie najlepszych uczelni świata z podziałem na dyscypliny naukowe. Autorzy zestawienia tworzą klasyfikację najlepszych uniwersytetów dla 54 dyscyplin pogrupowanych w 5 kategoriach: Nauki przyrodniczeInżynieriaNauki o życiuNauki medyczneNauki społeczne. Pełna lista dyscyplin dostępna jest na stronie rankingu szanghajskiego [LINK], podobnie jak szczegółowy opis metodologii przyznawania punktów w zestawieniu GRAS, która różni się od tej zastosowanej w zestawieniu ARWU [LINK].

Lista szanghajska 2023 – najlepsze uczelnie wyższe w Stanach Zjednoczonych

.Na liście szanghajskiej 2023/2024 znalazło się 187 uczelni wyższych z USA – aż 38 z nich uplasowało się w pierwszej „setce” rankingu. Poniżej znajduje się przygotowany przez „Wszystko co Najważniejsze” (na podstawie rankingu szanghajskiego 2023) wykaz 50. najlepszych uczelni wyższych w Stanach Zjednoczonych.

1. Uniwersytet Harvarda (1)

2. Uniwersytet Stanforda (2)

3. Massachusetts Institute of Technology (MIT) (3)

4. Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley (5)

5. Uniwersytet Princeton (6)

6. Uniwersytet Columbia (8)

7. Kalifornijski Instytut Technologii (9)

8. Uniwersytet Chicagowski (10)

9. Uniwersytet Yale (11)

10. Uniwersytet Cornella (12)

11. Uniwersytet Kalifornijski w Los Angeles (13)

12. Uniwersytet Pensylwanii (14)

13. Uniwersytet Johnsa Hopkinsa (16)

14. Uniwersytet Waszyngtoński (18)

15. Uniwersytet Kalifornijski w San Diego (19)

16. Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco (21)

17. Uniwersytet Waszyngtoński w St. Ludwik (25)

18. Uniwersytet w Michigan-Ann Arbor (26)

19. Uniwersytet Nowojorski (28)

20. Uniwersytet Północno-Zachodni (30)

21. Uniwersytet Karoliny Północnej w Chapel Hill (31)

22. Uniwersytet Duke’a (34)

23. Uniwersytet Wisconsin – Madison (35)

24. Uniwersytet Rockefellera (39)

25. Uniwersytet Teksański w Austin (43)

26. Uniwersytet Minnesoty, Twin Cities (44)

27. Centrum Medyczne Uniwersytetu Południowo-Zachodniego w Teksasie w Dallas (48)

28. Uniwersytet Maryland, College Park (49)

29. Uniwersytet Illinois w Urbana-Champaign (51)

30. Uniwersytet Kolorado w Boulder (55)

31. Uniwersytet Południowej Kalifornii (56)

32. Uniwersytet Kalifornijski, Santa Barbara (62)

33. Uniwersytet Kalifornijski w Irvine (64)

34. Uniwersytet Vanderbilta (65)

35. Uniwersytet Teksański M. D. Anderson Cancer Center (Centrum Onkologii Andersona) (79)

36. Uniwersytet w Pittsburghu (82)

37. Uniwersytet Purdue – West Lafayette (84)

38. Uniwersytet Browna (96)

39. Uniwersytet Stanowy Arizony (101-150)

40. Uniwersytet Bostoński (101-150)

41. Uniwersytet Carnegie Mellon (101-150)

42. Uniwersytet Emory (101-150)

43. Szkoła Medyczna Icahn na górze Synaj (101-150)

44. Mayo Clinic Alix Szkoła Medyczna (101-150)

45. Uniwersytet Rice (101-150)

46. Rutgers, Uniwersytet Stanowy New Jersey – Nowy Brunszwik (101-150)

47. Uniwersytet Stanowy Ohio – Columbus (101-150)

48. Uniwersytet Stanowy Pensylwanii – University Park (101-150)

49. Uniwersytet Kalifornijski w Davis (101-150)

50. Uniwersytet Florydy (101-150)

O tym jak amerykańskie uczelnie wyższe prezentują się w porównaniu z europejskimi uniwersytetami, przekonać się można sięgnąwszy do wykazu najlepszych uczelni w Europie, opracowanego przez „Wszystko co Najważniejsze” na podstawie rankingu szanghajskiego 2023.

Ranking najlepszych uczelni to mapa zmieniającej się nauki

.„W rankingu ARTU opublikowanym w 2022 roku sklasyfikowano 400 uczelni. Trafiły tam także uczelnie z końca agregowanych rankingów – 964. uczelnia z ARWU i 499. z QS. Porównując te dwa rankingi, miałem wrażenie, że czołówka rankingu ARWU to kultowe uczelnie z czasów mojej młodości, a QS lepiej definiuje dzisiejsze uczelnie markowe. Popatrzmy na czołówkę ARTU. Uniwersytet Kalifornijski w Berkeley, w moich czasach kultowy, w rankingu ARWU jest wciąż na wysokim 5. miejscu, a w QS 22 miejsca niżej; Princeton 6. w ARWU, w QS 10 miejsc niżej; Columbia 8. w ARWU, 22. w QS; a UCLA 13. w ARWU, w QS na dość dalekim 44. miejscu. Z drugiej strony w ścisłej czołówce QS, na 6. miejscu, jest londyński Imperial College, który nie zmieścił się w pierwszej dwudziestce ARWU” – pisze prof. Leszek PACHOLSKI, w latach 2005–2008 rektor Uniwersytetu Wrocławskiego, specjalista w zakresie matematyki, logiki i informatyki.

Jak podkreśla, „QS ma jednak wady, nie ocenia mniejszych uczelni. Do takich należy Uniwersytet Kalifornijski w San Francisco (UCSF), który jest 19. w ARWU. Dla QS jest za mały, mimo że jest kultową uczelnią, zajmującą 2. miejsce na świecie w medycynie klinicznej i farmacji, 6. miejsce w naukach biologicznych i 9. w technologii medycznej. Wokół siedziby UCSF w Mission Bay powstał duży kampus czołowych korporacji farmaceutycznych i produkujących aparaturę medyczną”.

„Od dawna ostro pną się w górę uniwersytety chińskie, ale ranking ARWU (szanghajski!), stworzony, by stymulować i monitorować rozwój chińskiej nauki, już to odnotował i nie widać dużych różnic w ocenie chińskich uczelni pomiędzy ARWU i QS. W Europie widać zmiany. Uniwersytet Genewski, dzięki licznym absolwentom z Nagrodą Nobla, zajmuje dobre, 62. miejsce w rankingu ARWU, natomiast w rankingu QS jest o 63 miejsca niżej. Z kolei położona 60 kilometrów od niego Politechnika w Lozannie (EPFL) nie mieści się w pierwszej setce ARWU z powodu braku noblistów w gronie absolwentów, a w QS zajmuje wysokie 16. miejsce. Pozostając przy Szwajcarii, warto odnotować, że pozycja Uniwersytetu w Lugano w rankingu QS jest o 310 miejsc wyższa od jego pozycji w ARWU, co pokazuje, że prowincjonalne uczelnie, zatrudniające doskonałych uczonych, wykształconych w najlepszych ośrodkach, szybko awansują do pierwszej ligi” – pisze prof. PACHOLSKI.

Jego zdaniem „ ciekawa jest w tych rankingach duża rozpiętość pozycji Uniwersytetu w Bonn. W rankingu ARWU częściowo dzięki absolwentom jest on na miejscu 76., a w QS nie zmieścił się w drugiej setce. Podobne różnice można odnotować także w USA, gdzie University of Maryland w rankingu ARWU jest na 50. miejscu, a w QS na 164. Z kolei Uniwersytet Browna znajduje się w ARWU na 99. miejscu i 36 miejsc wyżej w QS. Jest to ważne, gdyż to uniwersytet dydaktyczny, kładący ogromny nacisk na jakość kształcenia, w którym liczba studentów na profesora przekracza 50. Widać, że dydaktyka nie musi przeszkadzać w pracy naukowej”.

Najważniejsza jest edukacja

.„Kim bylibyśmy bez tych, którzy z tego czy innego tytułu przekazali nam wartości i wiedzę? Bez tych, którzy rozbudzali naszą ciekawość poznawania świata i uczenia się? Co stało się z tymi, którzy nie mieli szczęścia żyć w społeczeństwie zostawiającym wiele miejsca dzieciom ani posiadać rodziców zdolnych przekazać im wraz z miłością wartości i wiedzy? Jaki był los tych, którzy nie napotkali na swojej drodze mistrzów potrafiących przekazać im swój zapał ani nie mieli równych i spokojnych warunków, aby się kształcić?” – pyta Jacques ATTALI, eseista, ekonomista i doradca polityczny.

Jak podkreśla, „Możliwa jest przyszłość edukacji, w której z powodu braku środków trzy czwarte ludzkości zostanie wkrótce pozbawione szkoły i wiedzy, gdyż załamie się system edukacyjny. Możliwe też, że gros transmisji umiejętności społecznie pożytecznych odbywać się będzie poprzez środki cyfrowe, a później genetyczne, do osamotnionych jednostek, za pomocą urządzeń coraz ściślej zespolonych z mózgiem”.

„Już na początku XIX wieku można było przewidzieć, że ludzkość zazna kiedyś najgorszego barbarzyństwa, skoro nie zrobiono niczego, aby nauczyć – przez szkołę czy w inny sposób – tego, jak pozbyć się zazdrości i popędu śmierci, oraz tego, jak kultywować życzliwość, szacunek do kobiet i do życia. A także dlatego, że ludzkość zaczynała pozyskiwać narzędzia umożliwiające przeprowadzanie masowych mordów. Według tego samego schematu przekazywane treści, ich formy społeczne i polityczne, które upowszechnią się w XXII wieku, już kiełkują w naszej obecnej sytuacji systemu edukacyjnego końca 2022 roku” – pisze Jacques ATTALI.

WszystkoCoNajważniejsze/PP

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 15 sierpnia 2023