Melchiory. Nagrody Polskiego Radia po raz 19

„Chcemy pokazać, jakiego radia, dziennikarstwa i jego jakości chcemy bronić oraz promować na zewnątrz” – powiedział szef Studia Reportażu Polskiego Radia Bartosz Panek. Do 20 lutego można zgłaszać się do konkursu o nagrodę „Melchiory'”. Prace ocenią m.in. Karolina Wigura, Agata Kasprolewicz, Małgorzata Żerwe i Paweł Reszka.
Polskie Radio obchodzi swoje setne urodziny
.Ogólnopolski Konkurs o Nagrodę Reporterską Polskiego Radia „Melchiory” odbywa się po raz dziewiętnasty, a skierowany jest do pracowników i współpracowników Polskiego Radia, regionalnych rozgłośni radiowych oraz autorów i producentów audycji radiowych, zawodowo zajmujących się taką działalnością, a publikujących również poza antenami publicznej radiofonii, także do dziennikarzy telewizyjnych i prasowych. Mogą wziąć w nim udział również studenci wyższych uczelni. Patronem konkursu jest wybitny reportażysta, pisarz i publicysta Melchior Wańkowicz.
Szef Studia Reportażu Polskiego Radia Bartosz Panek przypomniał, że pomysłodawczynią konkursu jest dziennikarka radiowa i reportażystka Irena Piłatowska. „W pracach jury brała udział m.in. Hanna Krall – postać ikoniczna dla polskiego reportażu literackiego, a także szerzej – myślenia o opisywaniu rzeczywistości. Jednym z laureatów nagrody był także Mariusz Szczygieł” – wyjaśnił. Sam Panek w 2014 r. został laureatem srebrnego „Melchiora”.
„W tym roku Polskie Radio obchodzi setne urodziny. Nie ma dogodniejszej okazji, by pokazać nowe otwarcie. Odnosi się ono zarówno do fundamentalnej zmiany w myśleniu o radiu publicznym i – szerzej – mediach publicznych, jak i do cyfrowej rewolucji” – powiedział. „Chcemy pokazać, jakiego radia, dziennikarstwa i jego jakości chcemy bronić oraz promować na zewnątrz” – dodał.
Wyjaśnił, że wyjście na zewnątrz oznacza także wyjście poza Polskie Radio. „Tego odbiciem jest chociażby skład jury, a także większa liczba kategorii konkursowych, jakie zostały uwzględnione w regulaminie” – wskazał.
W tym roku nagrody zostaną przyznane w ośmiu kategoriach: reportaż (społeczny, interwencyjny, śledczy) – dla reportażu przedstawiającego zjawiska i procesy zachodzące w świecie, wyprodukowanego lub wyemitowanego między 1 września 2023 a 31 grudnia 2024 r.; dokument (historyczny, biograficzny, artystyczny) – dla audycji dokumentalnej o ponadczasowym charakterze i wyjątkowych walorach artystycznych, wyprodukowanej lub wyemitowanej w tym samym okresie; audioserial reporterski lub dokumentalny – za oryginalny audioserial wyróżniający się formą, tematem i autorskim stylem; realizacja akustyczna – dla osoby odpowiadającej za finalne brzmienie zgłoszonego dzieła, a także reportaż wideo – za materiał wideo poświęcony aktualnym wydarzeniom lub ważnym tematom; reportaż prasowy/internetowy – za wnikliwe dziennikarskie opracowanie wydarzeń opublikowane w prasie lub internecie oraz podcast autorski – za unikalny podcast reporterski lub storytellingowy i twórca roku – dla osoby, której działalność i postawa stanowią inspirację dla środowiska reporterów i dokumentalistów.
Z kolei w skład jury tegorocznej nagrody weszli tacy dziennikarze, reportażyści i eksperci, jak Karolina Wigura, Andrzej Brzoska, Agnieszka Czyżewska-Jacquemet, Agata Kasprolewicz, Ilona Łepkowska, Paweł Reszka, Magdalena Rigamonti, Tomasz Sekielski i Małgorzata Żerwe.
Nagroda „Melchiory” okazją do docenienia autorów reportaży
.Bartosz Panek, który również zasiada w jury nagród „Melchiory” zaznaczył, że dobry reportaż to taki, który daje poczucie uniwersalizmu i nie ogranicza się wyłącznie opisania historii i ustalenia faktów, ale ma jeszcze drugie dno. „Daje odpowiedź na niewidoczne na pierwszy rzut oka kwestie, wybite chociażby w leadzie. Każda bowiem warstwa służy do uniwersalizowania opowieści” – powiedział. „Tego zresztą zawsze szukaliśmy” – dodał.
Zwrócił uwagę, że ważne są także dramaturgia opowiadanej historii, rzetelność dokumentacji oraz jakość nagrań i, w przypadku tekstu, jego język. Zaznaczył także, że „jury będzie zatem oceniać wszystkie elementy, które składają się na dobry reportaż”.
Laureaci każdej z kategorii otrzymają nagrodę pieniężną oraz statuetkę „Melchiora”. Łączna pula nagród wynosi ponad 100 tys. zł.
Zwycięzcy nagrody „Melchiory” zostaną ogłoszeni podczas gali, która odbędzie się 27 marca w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.
Polskie Radio jest największym publicznym nadawcą radiowym w Polsce. Emituje autorskie audycje muzyczne, programy publicystyczne, popularnonaukowe, edukacyjne, społeczne, rozrywkowe, familijne, religijne oraz słuchowiska i reportaże. Posiada pięć ogólnopolskich Programów – Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Polskie Radio 24 oraz Polskie Radio dla Zagranicy, a przez Internet, aplikacje i w systemie DAB+ nadaje: Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców i Polskie Radio dla Ukrainy. Portal polskieradio24.pl publikuje codziennie najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata oraz udostępnia unikatowe serwisy specjalne, materiały archiwalne i multimedia.
Czy dziennikarstwo obywatelskie to przyszłość?
.Powszechna dostępność internetu spowodowała całkowitą restrukturyzację sposobu, w jaki konsumujemy media. Dawniej opinię publiczną w dużej mierze kształtowały prasa, radio i telewizja, do których szary człowiek miał dość ograniczony dostęp; poza wysłaniem listu do redakcji niespecjalnie dało się zostać masowym nadawcą informacji, o ile nie było się zawodowym dziennikarzem z jakąś pozycją w świecie mediów.
Internet zdemokratyzował tę kwestię. Wraz z pojawieniem się blogów i forów każdy zwykły obywatel mógł stać się nadawcą komunikatu, który dotrze do setek czy nawet tysięcy odbiorców. Opinia publiczna nie była już więc zależna niemal wyłącznie od dziennikarskiego establishmentu, ale pojawiło się w niej wiele głosów z wielu różnych miejsc, grup społecznych i dziedzin życia, naświetlających tematy niezauważane przez środki masowego przekazu. Pojawili się dziennikarze obywatelscy.
Według powszechnie przyjętej definicji dziennikarz obywatelski jest osobą parającą się dziennikarstwem niezawodowo, w interesie społecznym. Krótko mówiąc, kryteria są więc dwa: nie może on otrzymywać za swoją działalność wynagrodzenia, a ponadto musi ona dotyczyć jakiegoś obywatelskiego celu, naświetlać ważny społecznie problem lub ogólnie czynić społeczeństwu przysługę.
Termin ten został ukuty przez południowokoreański portal OhmyNews, działający od 2000 r. właśnie na takiej zasadzie – to internauci są w znakomitej większości autorami zamieszczanych tam wiadomości newsowych. Pięć lat później w Polsce pojawiła się polskojęzyczna wersja WikiNews, a niedługo potem profesjonalni wydawcy medialni zaczęli otwierać swoje portale, np. Wiadomości24.pl.
Ale dziennikarze obywatelscy z początku wieku nadal stali niejako w świecie tradycyjnych mediów przynajmniej jedną nogą. Portale internetowe były wzorowane na prasie, a zamieszczane tam artykuły na sposobie prezentowania treści znanym z gazet; siecią nie rządziło jeszcze SEO czy osie czasu na mediach społecznościowych. Obecnie mamy coraz większe trudności z aplikowaniem dawno wypracowanych definicji do zmieniającego się świata. Czy w dobie nowych nowych mediów każdy użytkownik Twittera jest dziennikarzem obywatelskim? A co z influencerami? Czy to pojęcie da się jeszcze w ogóle stosować do opisania krajobrazu medialnego, z jakim mamy dziś do czynienia?
Artykułu Klubu Młodych Autorów dostępny na łamach Wszystko co Najważniejsze: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/joanna-talarczyk-dziennikarstwo-obywatelskie/
PAP/WszystkocoNajważniejsze/MB