Paraolimpiada. Metro w Paryżu niedostępne dla osób niepełnosprawnych
Dzień przed zaplanowanym na 28. sierpnia rozpoczęciem Paraolimpiady 2024 w Paryżu szefowa regionalnego transportu, Valérie Pécresse przyznała, że infrastruktura transportowa, a zwłaszcza metro w Paryżu, pozostaje prawie niedostępna dla osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. Jak twierdzi Pécresse to poważne wyzwanie dla miasta, które przygotowuje się na przyjęcie tysięcy gości, w tym sportowców z całego świata.
Metro w Paryżu. Najstarsze w Europie i najmniej dostępne
.Sieć paryskiego metra, będąca jedną z najbardziej rozbudowanych i ruchliwych w Europie, okazuje się słabym ogniwem organizacji Igrzysk Paraolimpijskich 2024. Spośród ponad 300 stacji, które codziennie obsługują ponad cztery miliony pasażerów, jedynie 29 jest dostosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Taka sytuacja sprawia, że poruszanie się po mieście dla osób z ograniczoną mobilnością staje się niemal niemożliwe, czytamy we francuskich mediach.
Valerie Pécresse, która jako prezes regionu Île-de-France zarządza także siecią transportową, przyznała, że linie metra są „słabym punktem” w systemie transportowym miasta. Pécresse, że choć modernizacja jest możliwa, będzie ona wymagała ogromnych nakładów finansowych oraz czasu, którego nie ma przed Igrzyskami Paraolimpijskimi. Szacowany koszt pełnej modernizacji sieci wynosi bowiem zdaniem szefowej regionu Île-de-France od 15 do 20 miliardów euro, a proces ten może trwać nawet 20 lat. Mimo to Pécresse uznała ten projekt za kluczowy, nazywając go na poniedziałkowej konferencji 26.08. mianem „Metra dla Wszystkich”.
Paryż (nie) dla sportowców z niepełnosprawnościami ruchowymi
.Problem niedostępności metra w Paryżu jest szczególnie istotny w kontekście Paraolimpiady, która potrwa we francuskiej stolicy od 28 sierpnia do 8 września. Pomimo tych wyzwań, podjęto kroki w celu ułatwienia podróży osobom z niepełnosprawnościami podczas nadchodzących igrzysk paraolimpijskich. Wśród zaplanowanych rozwiązań znajduje się uruchomienie około 100 minibusów, które mają dowozić osoby z ograniczeniami ruchowymi na miejsca zawodów. Ponadto, stworzono aplikację mobilną, która ma pomóc w planowaniu podróży po mieście.
Doraźne rozwiązania nie rozwiązują jednak problemu. Paryski transport publiczny pozostaje w znacznym stopniu niedostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co w perspektywie dalszego rozwoju miasta jako światowego centrum turystycznego i gospodarczego, jest nie lada wyzwaniem. W obliczu Paraolimpiady, która ma przyciągnąć do Paryża nawet 300 tysięcy gości dziennie, kwestia dostępności transportu staje się problemem, który wymaga natychmiastowego ale i długoterminowego rozwiązania.
Metro w Paryżu. Miasto przyjazne dla wszystkich
.Paryż, jako gospodarz igrzysk, stoi przed wyzwaniem, by nie tylko sprostać wymaganiom międzynarodowej imprezy, ale także by zrealizować wizję miasta przyjaznego dla wszystkich jego mieszkańców oraz gości i to bez względu na ich możliwości fizyczne. W obliczu tych wyzwań, modernizacja transportu publicznego, mimo trudności, może stać się kluczowym projektem na kolejne dekady.
Paryskie metro bowiem, otwarte 19 lipca 1900 roku, to jedna z najstarszych i najbardziej rozpoznawalnych sieci transportowych na świecie. Pierwsza linia metra, łącząca Porte de Vincennes z Porte Maillot, została uruchomiona z okazji Wystawy Światowej, która odbyła się w Paryżu w tym samym roku. Sieć szybko się rozrastała, stając się nieodzownym elementem życia codziennego paryżan. Charakterystyczne wejścia w stylu secesyjnym, zaprojektowane przez Hectora Guimarda, stały się zaś nawet ikonami miasta. Metro paryskie, z 16 liniami i ponad 300 stacjami, jest dziś najruchliwszym systemem w Unii Europejskiej, przewożącym codziennie ponad 4 miliony pasażerów. I choć przeszła wiele modernizacji na przestrzeni lat, wiele jej elementów zachowało swój historyczny charakter, co dziś stanowi problem.
„Metro dla wszystkich”
.Przyszła modernizacja paryskiego metra, o której wspomniała Valerie Pécresse, zakłada więc ambitne plany przekształcenia historycznej sieci transportowej w system bardziej dostępny, nowoczesny i zrównoważony. Głównym celem jest poprawa dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, co obejmuje budowę wind, ramp oraz przebudowę stacji, by mogły one spełniać obecne standardy. Projekt modernizacji, określany przez Pécresse jako „Metro dla Wszystkich”, ma być realizowany etapami, może potrwać nawet 20 lat i kosztować od 15 do 20 miliardów euro. W ramach tych zmian przewidziano również modernizację infrastruktury technicznej, wymianę taboru na bardziej ekologiczny oraz wprowadzenie zaawansowanych systemów automatyzacji i zarządzania ruchem. Plany te mają na celu nie tylko zwiększenie wygody i bezpieczeństwa pasażerów, ale także dostosowanie metra do rosnących potrzeb wciąż rozwijającego się miasta — docierając zwłaszcza do najszybciej rozwijających się dzielnic.
France 24 / Wszystko Co Najważniejsze / MK