Michał Kłosowski dla KAI o watykańskim spotkaniu ludzi mediów

Patrząc na media w Polsce, obok modlitwy potrzebujemy przede wszystkim odwagi, uczciwości i głębszego zrozumienia służby społeczeństwu – mówi w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną zastępca redaktora naczelnego „Wszystko co Najważniejsze” Michał Kłosowski. Był on uczestnikiem watykańskiego spotkania o nazwie Jubileusz ludzi mediów i komunikacji – spotkania w ramach trwającego w Kościele katolickim Roku Jubileuszowego.
Jubileusz ludzi mediów – globalne rekolekcje dla dziennikarzy
.Jubileusz Świata Komunikacji, jak oficjalnie nazywał się Jubileusz ludzi mediów, odbyło się w Rzymie w dniach 24-26 stycznia 2025 r. gromadząc tam 13 tys. dziennikarzy, ludzi technologii i liderów mediów z całego świata. Spotkanie będące częścią wielkiego jubileuszu roku 2025 a zainaugurowane liturgią pokutną w Bazylice św. Jana na Lateranie, było nie tylko spotkaniem profesjonalistów, ale też przestrzenią duchowej refleksji. W rozmowie z KAI Michał Kłosowski podkreśla, że w dynamicznym programie wydarzenia nie zabrakło miejsca na ciszę i skupienie. „Modlitwa, chwile kontemplacji i wspólnota duchowa przypominały, że media, choć obecnie zdominowane przez technologię, mogą i powinny być przestrzenią głębszych wartości” – mówi dziennikarz.
Uczestnicy jubileuszu przechodzili także przez Drzwi Święte i uczestniczyli w Mszy Świętej w Bazylice św. Piotra, podczas której obchodzono „Niedzielę Słowa Bożego”. Były to momenty, które pozwalały na duchowe zjednoczenie z misją, jaką media mogą pełnić w społeczeństwie. Uczestnikom jubileuszu towarzyszył zaś papież Franciszek, który nawołał do pamiętania o misji dziennikarzy i mediów nawet w najbardziej spolaryzowanym świecie.
Patrząc na media w Polsce, obok modlitwy potrzebujemy przede wszystkim odwagi, uczciwości i głębszego zrozumienia służby społeczeństwu. W nauczaniu Kościoła dziennikarze – niezależnie od wyznania czy przekonań – mogą przecież znaleźć wiele inspiracji – mówi Michał Kłosowski.
W tym miejscu redaktor „Wszystko co Najważniejsze” zwraca uwagę na nauczanie trzech papieży, którzy wyznaczyli kierunki dla mediów w zmieniającym się świecie. Jak twiedzi, Jan Paweł II przypominał, że prawda jest fundamentem dziennikarstwa i odważnego podejmowania trudnych tematów; Benedykt XVI podkreślał rolę odpowiedzialności za słowo, ale też ciszy, która jest niezbędna w erze cyfrowego hałasu, a Papież Franciszek zachęca do budowania mostów, unikania sensacyjności i wsłuchiwania się w głosy z peryferii, gdzie kryją się najprawdziwsze historie.
Franciszek promuje też ideę „hopetellingu” — przypomina Kłosowski — narracji, która „buduje nadzieję, jednoczy ludzi i przywraca zaufanie do mediów jako miejsca spotkania, a nie polaryzacji”.
Współczesne wyzwania i szanse dla mediów
.W kontekście polskich mediów Michał Kłosowski krytycznie odnosi się do dominacji sensacji i polaryzacji. Zdaniem zastępcy redaktora naczelnego „Wszystko Co Najważniejsze”, dziennikarze powinni dążyć do uczciwości i służby społeczeństwu, zgodnie z wezwaniem papieża Franciszka do walki z fake newsami i manipulacją.
Cenne refleksje podczas jubileuszu przyniosły także wystąpienia takich osobistości jak Maria Ressa, laureatki Nagrody Nobla, która zwróciła uwagę na potrzebę odwagi i odpowiedzialności w dziennikarstwie, choć jak uważa Michał Kłosowski, jej wystąpienie było zbyt polityczne i zrozumiałe dla jednej tylko strony sporu, przetaczającego się przez współczesny świat. Z kolei pisarz i twórca projektu Narrative 4 Colm McCann przypomniał, że „najkrótsza odległość między ludźmi to opowieść,” podkreślając, jak ważne są narracje w budowaniu relacji i zrozumienia.
Jubileusz ludzi mediów stał się miejscem nieformalnych rozmów dziennikarzy z różnych krajów, co pozwoliło na wymianę doświadczeń i spojrzeń. Szczególnie widoczne było zaangażowanie wspólnot lokalnych, takich jak francuska i hiszpańska, a także udział polskich dziennikarzy, którzy przybyli do Rzymu w ramach pielgrzymki zorganizowanej przez Episkopat Polski – mówi Michał Kłosowski w rozmowie z KAI.
Media jako przestrzeń nadziei i jedności
Jubileusz Świata Komunikacji był również zdaniem redaktora Michała Kłosowskiego przypomnieniem, że „media mogą być narzędziem budowania wspólnoty i jedności”. – W czasach kryzysu zaufania, polaryzacji i dominacji sensacji, wartości takie jak prawda, empatia i dialog są bardziej potrzebne niż kiedykolwiek, ponieważ dziennikarstwo to nie tylko zawód, ale też misja, która wymaga odwagi, odpowiedzialności i otwartości na głos tych, którzy często są pomijani i znajdują się na marginesie. Jubileusz był dowodem na to, że nawet w dynamicznie zmieniającym się świecie, media mogą inspirować do budowania mostów i promowania wartości, które łączą ludzi, a nie dzielą – podsumowuje redaktor.
W jednym ze swoich tekstów na łamach „Wszystko co Najważniejsze” red. Kłosowski pisał o znaczeniu takich chwil zadumy i zatrzymania dla naszego życia, nie tylko życia dziennikarzy. „Cisza nie sprzedaje. Nie ma nic wspólnego z marketingiem ani z kapitalizmem, PR-em, dobrym czy złym, nie obchodzą jej obroty sfer niebieskich, a tym bardziej obroty pieniędzy. Giełda jej obca, podobnie jak polityka i nasze małe konflikty czy personalne wojenki. Jest albo jej nie ma. I może lepiej właśnie, jak jej nie ma. Bo nie przeszkadza. Nie prowokuje. Nie mędrkuje w środku człowieka, przewracając trzewia. Na co to komu. Chaotyczna i wrzaskliwa codzienność jest w sensie prostsza, łatwiejsza. Cisza obnaża” – zauważał Michał Kłosowski.
Cały esej tutaj: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/michal-klosowski-na-co-komu-ta-cisza/
ad / WszystkoCoNajważniejsze