Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator w Poznaniu [Program]

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator w Poznaniu rozpoczął się w dniu 5 lipca. To już 18. edycja tego wydarzenia. Podczas każdej edycji wydarzenia prezentowanych jest około 300 filmów z całego świata, w tym retrospektywy, przeglądy, premiery czy klasyki animacji.

Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator w Poznaniu

.Jak podkreślają organizatorzy, festiwal przybliża sztukę animacji, odkrywa jej korzenie, pokazuje najnowsze trendy i innowacje, a także łączy film animowany z różnymi dziedzinami sztuki i nauki. Program wydarzenia zawiera zarówno propozycje dla pasjonatów filmu animowanego, jak i tych, którzy dopiero poznają magię animacji.

18. edycja festiwalu rozpocznie się 5 lipca w Poznaniu. Wśród tegorocznych gości pojawią się legendy światowej animacji, w tym m.in. Mike Hollingsworth, reżyser nadzorujący serial „BoJack Horseman” czy Joe Holman, twórca lalek m.in. do „Gnijącej panny Młodej” Tima Burtona. Festiwalowi towarzyszą cztery konkursy: Międzynarodowy Konkurs Animowanych Filmów Krótkometrażowych, Konkurs Polskich Filmów Animowanych, Międzynarodowy Konkurs Animowanych Filmów Pełnometrażowych oraz Międzynarodowy Konkurs Animowanych Seriali.

Od 2017 roku Animator jest Festiwalem kwalifikującym do nominacji Oscarowych. Animator jest jednym z pięciu polskich festiwali filmowych i jedynym polskim festiwalem filmu animowanego, który skraca drogę po nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej. Jak podali organizatorzy, wśród konkursowych propozycji znalazł się m.in. „Little Shrew (Snowflake)”; krótkometrażowy film animowany autorstwa Kate Bush. Tym samym artystka zyskuje szansę na oscarową nominację w kategorii krótkiego metrażu animowanego.

Premiery filmowe na festiwalu

.„Znana na całym świecie z przełomowych albumów muzycznych, charakterystycznego głosu i artystycznych eksperymentów, Kate Bush od lat związana jest także z filmem. Wyreżyserowała m.in. widowisko sceniczne «Before the Dawn» oraz większość własnych teledysków, w tym ikoniczne «Running Up That Hill» czy narracyjne «Cloudbusting», które przyniosły jej nominacje do Grammy. Teraz, w «Little Shrew (Snowflake)», opowiada historię małej ryjówki wędrującej przez zbombardowane miasto w poszukiwaniu Nadziei. Film wspiera działania organizacji War Child” – podano w komunikacie.

Na uczestników festiwalu czekają także premiery. Festiwal otworzy „Dandelion’s Odyssey (Dmuchawce)” autorstwa Momoko Seto; opowieść o czterech nasionach mniszka lekarskiego, które po zagładzie Ziemi dryfują w kosmosie w poszukiwaniu nowego domu. „Autorka łączy naukową precyzję z poetyckim obrazem wędrówki o sensie wspólnoty i przetrwania. Jej wcześniejsze Planet ? nagrodzono na Berlinale, a filmy eksperymentalne zdobywały wyróżnienia na licznych festiwalach. Nad częścią wizualną filmu czuwał Guionne Leroy (Toy Story). Muzykę do filmu skomponował laureat Oscara za film Sound of Metal – Nicolas Becker” – podali organizatorzy.

Jedną z premier będzie także adaptacja powieści i mangi „All You Need Is Kill (Na skraju jutra)” w reżyserii Kenichiro Akimoto. Festiwal zakończy natomiast południowokoreański „Your Letter” – debiut fabularny Kim Yong-Hwana – będzie to europejska premiera filmu, realizowana dzięki wsparciu i staraniom Centrum Kultury Koreańskiej. 18. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych Animator odbędzie się w dniach 5–13 lipca w Kinie Muza i innych lokalizacjach w centrum Poznania. W programie, oprócz konkursów i premier, znajdą się także retrospektywy, sekcje VR, koncerty i pokazy specjalne. Szczegóły program festiwalu można znaleźć na stronie: animator-festival. com.

Oscarowe schematy

.Na temat tego jakie kryteria kreatywne, fabularne musi spełniać obecnie dany film, aby Amerykańska Akademia Filmowa rozpatrywała jego nominację do Oscara na łamach „Wszystko Co Najważniejsze” pisze Wiesław KOT w tekście „Oscarowe schematy. Jak dostać nagrodę za najlepszy film?„.

„Tu warto przypomnieć, co wiadomo od pierwszych edycji Oscarów. Na jurorów z Amerykańskiej Akademii Filmowej ciągle działa najsilniej ten sam zestaw impulsów. Przede wszystkim – kluczowa postać filmu. Najlepiej, jeżeli jest to osoba uciemiężona, która zmaga się z uprzedzeniami i stereotypami oraz ogólną życiową niedolą. Dobrze, gdy taki znękany bohater jest czarny lub pochodzi z kręgów mniejszości narodowościowych. Ostatnio modne są mniejszości seksualne. Dobrze widziane są też choroby – od zawsze alkoholizm, ostatnio preferowany jest alzheimer. Atutem jest też bycie kaleką lub kobietą poddaną opresji (jurorzy chętnie widzą kobiety na ekranie, ale na czerwonym dywanie – już nie. Pierwsza kobieta – Kathryn Bigelow – nagrodę za reżyserię dostała od tych panów dopiero w roku 2009). To filmowe cierpienie powinno zostać odpowiednio uwznioślone, na przykład poprzez rozmieszczone w fabule aluzje do wielkich dzieł literatury czy do klasyków filmowych. I względy ściśle taktyczne – dobrze, żeby film miał premierę pod koniec roku, za który przydziela się Oscary, bo wtedy jurorzy do stycznia czy lutego roku następnego (ustalenie nominacji) lepiej go zapamiętają”.

.”A wszystko zostało oddane potokiem wizualnych metafor. W filmach Jane Campion – w tym, ale też w słynnym Fortepianie (1993) – strona wizualna obrazu opowiada na równi z fabułą o specyficznych aspiracjach, planach i wyborach kobiet. A te, w imię podkreślania własnej natury, nie boją się podejmować życiowego ryzyka, nawet jeżeli prowadzi ono ku niejasnej przyszłości. Ilustrowała to metafora wizualna, którą kończył się Fortepian: ciało kobiety zanurzone w morskich głębinach, uwięzione na linie przytwierdzonej do jej ulubionego instrumentu opadającego na dno. Z kolei ostatnia sekwencja Portretu damy (1996), utrzymana w tonacji czarno-białej, przypominająca szkic czekający na wypełnienie kolorami, staje się wizualną metaforą kobiecości gotowej na przyjęcie rozmaitych możliwości” – pisze Wiesław KOT

LINK DO TEKSTU: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/wieslaw-kot-oscarowe-schematy/

PAP/MJ

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 5 lipca 2025