Modernizacja polskich kolei. KE zatwierdziła wsparcie na ponad 145 mln euro

Modernizacja polskich kolei. KE zatwierdziła wsparcie na ponad 145 mln euro

W piątek Komisja Europejska zatwierdziła inwestycję w wysokości ponad 145 mln euro z Funduszu Spójności na modernizację polskich kolei. Zelektryfikowany zostanie odcinek linii kolejowej między Ełkiem a Giżyckiem.

.Zatwierdzony projekt skróci czas przejazdu i zwiększy przepustowość linii kolejowej, umożliwiając zwiększenie częstotliwości i punktualności połączeń regionalnych oraz połączeń z zachodnią i południową Polską. Zapewni także lepszą komunikację dla obszaru Giżycka, który ze względu na swoje położenie na Pojezierzu Mazurskim jest kluczowym lokalnym ośrodkiem gospodarczym generującym ruch towarowy oraz destynacją turystyczną – czytamy w komunikacie KE.

Unijna komisarz do spraw spójności i reform, Elisa Ferreira, skomentowała: „Ten projekt modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej zaowocuje szybszymi i częstszymi połączeniami kolejowymi dla polskich obywateli oraz sprawi, że koleje i drogi będą bezpieczniejsze i bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych. Po raz kolejny polityka spójności pokazuje, że konkretnie poprawia życie obywateli w terenie, zwłaszcza tych najbardziej potrzebujących”.

Polska walczy z wykluczeniem komunikacyjnym

.Modernizacja polskiej infrastruktury kolejowej pozwala walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym.

Jak wskazywał Andrzej Bittel, w ostatnich latach kolej otrzymała największy zastrzyk inwestycyjny w historii. „Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada finansowanie rzędu 70 mld zł oraz przebudowę 9000 km torów, z czego zmodernizowano już ponad 2600 km. Oznacza to skrócenie czasu podróży oraz reaktywację porzuconych linii i przywrócenie połączeń do mniejszych, wcześniej zaniedbanych komunikacyjnie miast, takich jak Knurów, Radzyń Podlaski, Milicz czy Sandomierz” – pisał Bittel, wskazując na polskie inwestycje.

Aby walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym warto zwrócić uwagę nie tylko na budowę infrastruktury i optymalnej siatki komunikacyjnej, ale także na standard podróży oraz odpowiednie udogodnienia dla pasażerów – szczególnie dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

„Wychodzimy naprzeciw tym potrzebom i od 2016 roku realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, w ramach którego modernizujemy i budujemy 188 dworców kolejowych, a w perspektywie najbliższych lat program ten obejmie 150 kolejnych. Każdy zmodernizowany już dworzec oraz wszystkie nowo powstające spełniają wymogi TSI PRM, dotyczące dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Konieczne zmiany zachodzą również w ofercie taborowej. PKP Intercity wprowadza szeroki program inwestycyjny, modernizując wagony i lokomotywy oraz kupując nowe. W efekcie 80 proc. pociągów będzie zestawione z nowego i zmodernizowanego taboru, a każdy skład zapewni przestrzeń przystosowaną dla osób poruszających się na wózkach oraz miejsce na rowery – przekazał Andrzej Bittel.

PAP/Artur Ciechanowicz/Wszystko co Najważniejsze/KR

Materiał chroniony prawem autorskim. Dalsze rozpowszechnianie wyłącznie za zgodą wydawcy. 6 stycznia 2023